Skogsnyheter

Svensk skog marknadsförs - med bild från Kanada

9 inlägg 5102 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svensk skog marknadsförs - med bild från Kanada

Torbjörn Johnsen  
#735474 Enligt en artikel i DN har reklamkampanjen "Svenska Skogen" i en av sina SvD-kampanjer för svenskt skogsbruk använt en bild som kommer från kanadensiska skogar. Det kanske inte är en stor grej egentligen men lite pinsamt ändå kan man tycka.

Det var i en s k "native-kampanj" (d v s en annons som ser ut som en redaktionell artikel) som handlade om olika typer av skogar för olika ändamål som t ex "rekreationsskogen" som läsare reagerade över bilden som användes. Efter en bildgoogling visade det sig vara en bild från en skog i naturreservatet Cypress Provincial Park utanför Vancouver i Kanada.

Så här skriver Svenska skogen bl ai den aktuella kampanjen:
Studier har visat att den mest avkopplande skogstypen är en strövvänlig äldre produktionsskog, det vill säga en skog som fått växa i minst 70 år, hållits efter och gallras.

Oftast finns därför ingen motsättning mellan skogsbruk och rekreation förklarar Ola Kårén, skogsskötselchef på SCA.


Reklambyrån som gjort kampanjen Svenska Skogen åt LRF Skogsägarna, Skogsindustrierna och Bergvik Skog säger till DN att det är ett "olycksfall i arbetet" och de skyller på en underleverantör.

Det kanske inte är en så stor sak egentligen men lite galet blir det ju att visa upp en bild från kanadensiskt naturreservat när man pratar om rekreationsskog i Sverige. Den här typen av slarv eller okunskap bidrar ju inte till att stärka skogsbrukets position hos den breda allmänheten utan riskerar istället att minska trovärdigheten. Något som svenskt skogsbruk definitivt inte har råd med i dagens läge om ni frågar mig.
Faksimil från DN 18 november 2021 med den kanadensiska bilden som användes i Svenska Skogens native-kampanj som beskriver olika skogstyper i Sverige. Källa: dn.se




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Svensk skog marknadsförs - med bild från Kanada

isteskog  
#735487 Det brukar ju vara tvärtom ... Naturvårdsorganisationerna brukar ju lägga in bilder på Svenskt skogsbruk där man förvanskar bilderna å det grövsta! 😤

Användarvisningsbild

Re: Svensk skog marknadsförs - med bild från Kanada

Aberga  
#735502 Jag har sett flera sk. rapporter författade av naturvårdsorganisationer där man beskriver skogsmiljöer som är hotade av avverkning där I princip alla bilder är tagna i ursnitslad hänsyn, orörda myrar mm.

Användarvisningsbild

Re: Svensk skog marknadsförs - med bild från Kanada

NIM1946  
#735521 Snälla nån, liknande typ av skog finns trots allt i en del av våra reservat och någon gång i statsnära parkskog. Så där ser det ofta ut i den privatägda produktionsskogen. Enklast är väl att byta bild..... till en annan............ :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Svensk skog marknadsförs - med bild från Kanada

Badbollen  
#735523
NIM1946 skrev:Snälla nån, liknande typ av skog finns trots allt i en del av våra reservat och någon gång i statsnära parkskog. Så där ser det ofta ut i den privatägda produktionsskogen. Enklast är väl att byta bild..... till en annan............ :mrgreen:


I DN-artikeln står att annonsen rättades till redan 2 november, då bilden byttes till svenska skogsbilder, dvs. för mer än två veckor sedan. Vilken icke-nyhet 🤔

Reportern antyder även att den svenska produktionsskogar saknar margranar och träd med olika tjocklek liknande det som ses i bilden. Detta är ingenting som jag känner igen mig, de flesta bestånd innehåller träd med olika grovlek och margranar (ofta i luckor) liknande det som ses i bilden.

Avatar Fallback

Re: Svensk skog marknadsförs - med bild från Kanada

Elmhult  
#735550 Alltså egentligen så spelar det ingen roll när "motparten" gör detsamma. Skogsbrandsområde presenteras som hygge tex...

Användarvisningsbild

Re: Svensk skog marknadsförs - med bild från Kanada

dotcom  
#735677 Det här är ju bara payback på att det visade sig vara sådana bilder i det där teveprogram. Jag var på väg ut i morse för att finna alternativa bilder i skötta skogar, men vi fick gråväder och arbetslivet kom mellan. Men om intresse finns kan jag återkomma.

Användarvisningsbild

Re: Svensk skog marknadsförs - med bild från Kanada

Torbjörn Johnsen  
#751408 Skogsindustriernas och LRFs kampanj för att marknadsföra svensk skogsindustri verkar ha fortsatt svårt att hitta bilder till sina kampanjer. Den senaste handlar om sågverk och sågtimmer men har illustrerats med en virkestrave som antagligen hade blivit 100% vrak vid inmätningen om den skickats till ett sågverk. Tyvärr påverkar det trovärdigheten negativt.

Här finns en länk till kampanjen och om de byter ut bilden så såg ursprungsbilden ut så här:
Skärmdump från senaste kampanjen från Svenska Skogen. Källa: svd.se 7 mars 2022

   TS
Avatar Fallback

Re: Svensk skog marknadsförs - med bild från Kanada

simon.91  
#751461 Men snackar man virkestorkar och fjärrvärme duger väll dom där stickorna utmärk? 🙃

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).