Det var i en s k "native-kampanj" (d v s en annons som ser ut som en redaktionell artikel) som handlade om olika typer av skogar för olika ändamål som t ex "rekreationsskogen" som läsare reagerade över bilden som användes. Efter en bildgoogling visade det sig vara en bild från en skog i naturreservatet Cypress Provincial Park utanför Vancouver i Kanada.
Så här skriver Svenska skogen bl ai den aktuella kampanjen:
Studier har visat att den mest avkopplande skogstypen är en strövvänlig äldre produktionsskog, det vill säga en skog som fått växa i minst 70 år, hållits efter och gallras.
Oftast finns därför ingen motsättning mellan skogsbruk och rekreation förklarar Ola Kårén, skogsskötselchef på SCA.
Reklambyrån som gjort kampanjen Svenska Skogen åt LRF Skogsägarna, Skogsindustrierna och Bergvik Skog säger till DN att det är ett "olycksfall i arbetet" och de skyller på en underleverantör.
Det kanske inte är en så stor sak egentligen men lite galet blir det ju att visa upp en bild från kanadensiskt naturreservat när man pratar om rekreationsskog i Sverige. Den här typen av slarv eller okunskap bidrar ju inte till att stärka skogsbrukets position hos den breda allmänheten utan riskerar istället att minska trovärdigheten. Något som svenskt skogsbruk definitivt inte har råd med i dagens läge om ni frågar mig.