Gallring

Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

168 inlägg 38295 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Robur Clivus  
#734623 Spännade företag som gick ut med pressmeddelande idag, :https://www.mynewsdesk.com/se/airforestry/pressreleases/airforestry-framtidens-loesning-foer-skogsbruk-3143421?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Alert&utm_content=pressrelease

Företagets hemsida: https://www.airforestry.com/

Beskrivning av konceptet från deras hemsida: "Med AirForestrys eldrivna skördedrönare är det möjligt att gallra från luften utan att skada mark eller omkringliggande träd. Med våra drönare tar vi oss enkelt ut till trädet som ska gallras.

Väl på plats tar drönaren tag i toppen på trädet och kvistar av det på bara några sekunder. Grenar och barr faller tillbaka till marken så att näringen stannar kvar och bidrar till fortsatt växtlighet.

När drönaren har lyft stammen transporteras den till närmaste bilväg. Processen styrs från en operatörsstation som sätts upp vid varje gallringsområde.

Genom att ha en fast operatörsstation kan AirForestrys teknik förbättra arbetsmiljön för operatörerna drastiskt genom bland annat bättre ergonomi."

Kul med nytänk, ska bli spännande att följa hur detta utvecklas och om de kan få ekonomi i konceptet?

- Poddmaterial, Fredrik och Torbjörn!



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Elmhult  
#734629 Låter ju väldigt smidigt. Undrar hur länge den klarar sig per batteri? Men har de byggt den rätt bör ju inte ett batteribyte ta många sekunder. Borde bli billigare än en "riktig" skördare? Lättare förflytta. Video hade varit önskvärt! 👍 🌳 💪

Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734630 Då kan vi snacka om paradigmskifte. Men vi har inte sett det än. Ska drönaren nå ner till stubben? Eller ska en manuell man kapa loss?

Användarvisningsbild

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Sjögården  
#734632 Aprilskämt eller?
Röj istället.. 😉

Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Elmhult  
#734636 Förutom att jag förutspår en hel radda nedsättande och avvisande kommentarer... Så fattade jag det som att den glider ner hela vägen under kvistning och kapar där nere och tar med sig stammen hel. Det var väl tanken iallafall? De har ju inte en riktig prototyp ännu. Jag kan se en massa problem som måste lösas men det gagnar ju inget att räkna upp. Jag vill hellre se lösningarna. 👍 💪 🌳

Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

jannee  
#734639 Det vill allt till en bra stor drönare, bör vara en ombyggd helikopter, ska den dessutom vara batteridriven (miljövänlig?) blir den megastor.
M.a.o. i storlek med dem man nyttjar när man klipper längsmed kraftledningarna.
Allt är ju möjligt, gäller bara att få det kostnadseffektivt, bara att transportera ut ett träd åt gången till virkesupplaget ställer till det.
För meningen måste väl ändå vara att undvika behöva köra i beståndet.
Tyvärr tvivlar jag på att det kommer att ske.
I USA använder de sig visst av helikopter i vissa julgransodlingar, då dock endast för transporten ut till affärens försäljningsplats.
http://funfunfun.se/2015/10/46684_Skill ... off?play=1

Användarvisningsbild

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Suneland  
#734640
Elmhult skrev:Förutom att jag förutspår en hel radda nedsättande och avvisande kommentarer... Så fattade jag det som att den glider ner hela vägen under kvistning och kapar där nere och tar med sig stammen hel. Det var väl tanken iallafall? De har ju inte en riktig prototyp ännu. Jag kan se en massa problem som måste lösas men det gagnar ju inget att räkna upp. Jag vill hellre se lösningarna. 👍 💪 🌳


Du har ju redan de här stamkvistningsmaskinerna som "kör" uppför stammen, det är väl ett snarlikt koncept. Säg 150kg aggregatvikt och 100kg stamvikt + en del marginal så behöver drönare inte lyfta så mycket vikt.

En eVTOL typ den jobyaviation har utvecklat måste ju duga.

Tvivlar dock att det är särskilt mycket av gallringen som kan skötas autonomt utan pilotingrepp. 🤔

Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Robur Clivus  
#734641 Tycker framförallt att det är kul att se lite entreprenörskap och produktutveckling/nytänk inom skogsbranschen, finns ju onekligen en väldigt stor marknad, och idéer föder idéer även om inte alla företag lyckas. Min första tanke när jag läste om konceptet var att detta kan ju bli ett kanonkoncept till sen höggallring (om drönaren blir tillräckligt kraftig i framtiden)? (Har ingen mer info om företaget än det man kan läsa i länkarna), men ponera att man i granskog håller beståndet ganska stamtätt, kanske en egen röjningsgallring i 20-30 års ålder, men låter ändå en hel del undertryckt gran vara kvar i beståndet, sedan jobbar man med måldiameter och går in från luften och höggallrar, det undertryckta får växa in i luckorna som skapas och skogsägaren maximerar timmerutbytet från beståndet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Elmhult  
#734643
Suneland skrev:
Elmhult skrev:Förutom att jag förutspår en hel radda nedsättande och avvisande kommentarer... Så fattade jag det som att den glider ner hela vägen under kvistning och kapar där nere och tar med sig stammen hel. Det var väl tanken iallafall? De har ju inte en riktig prototyp ännu. Jag kan se en massa problem som måste lösas men det gagnar ju inget att räkna upp. Jag vill hellre se lösningarna. 👍 💪 🌳


Du har ju redan de här stamkvistningsmaskinerna som "kör" uppför stammen, det är väl ett snarlikt koncept. Säg 150kg aggregatvikt och 100kg stamvikt + en del marginal så behöver drönare inte lyfta så mycket vikt.

En eVTOL typ den jobyaviation har utvecklat måste ju duga.

Tvivlar dock att det är särskilt mycket av gallringen som kan skötas autonomt utan pilotingrepp. 🤔


Naeh, nu vet jag ju inte hur smart man kan programmera en dator... Men lidar och grejer kanske kan avgöra vad som ska bort. Kanske endast fungerar på särskild typ av skog/plantering. Viss felmarginal får väl räknas in.
Men om en operatör går inne i skogen kanske.
Själva aggregatet kan jag förstå att de kan lyfta relativt lätt och om den sen arbetar sig nedåt har den ju hjälp av gravitationen och börjar med de klena grenarna och bör fått upp farten till de lite grövre. Men sen att ta med hela stammen... Där krävs det ju en hel del energi. Kanske om man låter stammarna fall på plats och sen hämtar dom. Iofs så är det ju gallringar de verkar skriva om och 25 år gamla granar väger ju inte jättemycket.

Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Robur Clivus  
#734644
Suneland skrev:
Elmhult skrev:Förutom att jag förutspår en hel radda nedsättande och avvisande kommentarer... Så fattade jag det som att den glider ner hela vägen under kvistning och kapar där nere och tar med sig stammen hel. Det var väl tanken iallafall? De har ju inte en riktig prototyp ännu. Jag kan se en massa problem som måste lösas men det gagnar ju inget att räkna upp. Jag vill hellre se lösningarna. 👍 💪 🌳


Du har ju redan de här stamkvistningsmaskinerna som "kör" uppför stammen, det är väl ett snarlikt koncept. Säg 150kg aggregatvikt och 100kg stamvikt + en del marginal så behöver drönare inte lyfta så mycket vikt.

En eVTOL typ den jobyaviation har utvecklat måste ju duga.

Tvivlar dock att det är särskilt mycket av gallringen som kan skötas autonomt utan pilotingrepp. 🤔


På hemsidan uppger de att aggregatet väger 60kg. Angående autonomt tror jag faktiskt att detta inte är särskild svårlöst med dagens teknik, plus att du är inom en privatfastighet vilket förmodligen underlättar regelverket. En spännande tanke är att kombinera detta koncept med de företag som "scannar" av bestånd med drönare, då skulle en liten drönare kunna flyga igenom bestånd, kartera och bestämma vilka träd som ska ut, den borde nästan kunna leverera exakta koordinater till den flygande skördaren?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Suneland  
#734647
Elmhult skrev:
Suneland skrev:
Elmhult skrev:Förutom att jag förutspår en hel radda nedsättande och avvisande kommentarer... Så fattade jag det som att den glider ner hela vägen under kvistning och kapar där nere och tar med sig stammen hel. Det var väl tanken iallafall? De har ju inte en riktig prototyp ännu. Jag kan se en massa problem som måste lösas men det gagnar ju inget att räkna upp. Jag vill hellre se lösningarna. 👍 💪 🌳


Du har ju redan de här stamkvistningsmaskinerna som "kör" uppför stammen, det är väl ett snarlikt koncept. Säg 150kg aggregatvikt och 100kg stamvikt + en del marginal så behöver drönare inte lyfta så mycket vikt.

En eVTOL typ den jobyaviation har utvecklat måste ju duga.

Tvivlar dock att det är särskilt mycket av gallringen som kan skötas autonomt utan pilotingrepp. 🤔


Naeh, nu vet jag ju inte hur smart man kan programmera en dator... Men lidar och grejer kanske kan avgöra vad som ska bort. Kanske endast fungerar på särskild typ av skog/plantering. Viss felmarginal får väl räknas in.
Men om en operatör går inne i skogen kanske.
Själva aggregatet kan jag förstå att de kan lyfta relativt lätt och om den sen arbetar sig nedåt har den ju hjälp av gravitationen och börjar med de klena grenarna och bör fått upp farten till de lite grövre. Men sen att ta med hela stammen... Där krävs det ju en hel del energi. Kanske om man låter stammarna fall på plats och sen hämtar dom. Iofs så är det ju gallringar de verkar skriva om och 25 år gamla granar väger ju inte jättemycket.


Ja absolut kör man så klent duger det nog gott med de mindre grejorna. 😀
Men det blir nog mååånga batterier på en dag.
Troligen vindkänsligt med en liten pjäs.

En större skulle man kunna köra med bränslecell om man inte vill köra på biobränsle. 😉

Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Elmhult  
#734648 Kul att spekulera. 😀 Man kanske kan ladda på plats med något aggregat. Biobränsle av någon form som laddar på en basstation (Fordonet den kom dit med). Eller ta med sig för beräknad drifttid och sen ladda över natt från fossilfri källa. Det jag tycker lockar mycket är slippa körspåren i skogen och behovet av stickvägar.

Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734650 Hur ska stammarna sedan apteras vid avlägget, blir det ytterligare en maskin? Eller kommer man köra helstam på lastbilen? Spännande tankar!

Användarvisningsbild

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Fredrik Reuter  
#734651 Jag har pratat med en av grundarna nu vid lunch och kommer med mer info inom kort.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Fredrik Reuter  
#734652 Det blev en nyhet på iSkogen efter att jag pratat med Olle Gelin.
Ni kan läsa texten via länken här nedan så kan vi alla diskutera vidare här i tråden.

https://iskogen.se/skogsbruk/airforestr ... d-dronare/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).