Elmhult skrev:Förutom att jag förutspår en hel radda nedsättande och avvisande kommentarer... Så fattade jag det som att den glider ner hela vägen under kvistning och kapar där nere och tar med sig stammen hel. Det var väl tanken iallafall? De har ju inte en riktig prototyp ännu. Jag kan se en massa problem som måste lösas men det gagnar ju inget att räkna upp. Jag vill hellre se lösningarna. 👍 💪 🌳
Suneland skrev:Elmhult skrev:Förutom att jag förutspår en hel radda nedsättande och avvisande kommentarer... Så fattade jag det som att den glider ner hela vägen under kvistning och kapar där nere och tar med sig stammen hel. Det var väl tanken iallafall? De har ju inte en riktig prototyp ännu. Jag kan se en massa problem som måste lösas men det gagnar ju inget att räkna upp. Jag vill hellre se lösningarna. 👍 💪 🌳
Du har ju redan de här stamkvistningsmaskinerna som "kör" uppför stammen, det är väl ett snarlikt koncept. Säg 150kg aggregatvikt och 100kg stamvikt + en del marginal så behöver drönare inte lyfta så mycket vikt.
En eVTOL typ den jobyaviation har utvecklat måste ju duga.
Tvivlar dock att det är särskilt mycket av gallringen som kan skötas autonomt utan pilotingrepp. 🤔
Suneland skrev:Elmhult skrev:Förutom att jag förutspår en hel radda nedsättande och avvisande kommentarer... Så fattade jag det som att den glider ner hela vägen under kvistning och kapar där nere och tar med sig stammen hel. Det var väl tanken iallafall? De har ju inte en riktig prototyp ännu. Jag kan se en massa problem som måste lösas men det gagnar ju inget att räkna upp. Jag vill hellre se lösningarna. 👍 💪 🌳
Du har ju redan de här stamkvistningsmaskinerna som "kör" uppför stammen, det är väl ett snarlikt koncept. Säg 150kg aggregatvikt och 100kg stamvikt + en del marginal så behöver drönare inte lyfta så mycket vikt.
Tvivlar dock att det är särskilt mycket av gallringen som kan skötas autonomt utan pilotingrepp. 🤔
Elmhult skrev:Suneland skrev:Elmhult skrev:Förutom att jag förutspår en hel radda nedsättande och avvisande kommentarer... Så fattade jag det som att den glider ner hela vägen under kvistning och kapar där nere och tar med sig stammen hel. Det var väl tanken iallafall? De har ju inte en riktig prototyp ännu. Jag kan se en massa problem som måste lösas men det gagnar ju inget att räkna upp. Jag vill hellre se lösningarna. 👍 💪 🌳
Naeh, nu vet jag ju inte hur smart man kan programmera en dator... Men lidar och grejer kanske kan avgöra vad som ska bort. Kanske endast fungerar på särskild typ av skog/plantering. Viss felmarginal får väl räknas in.
Men om en operatör går inne i skogen kanske.
Själva aggregatet kan jag förstå att de kan lyfta relativt lätt och om den sen arbetar sig nedåt har den ju hjälp av gravitationen och börjar med de klena grenarna och bör fått upp farten till de lite grövre. Men sen att ta med hela stammen... Där krävs det ju en hel del energi. Kanske om man låter stammarna fall på plats och sen hämtar dom. Iofs så är det ju gallringar de verkar skriva om och 25 år gamla granar väger ju inte jättemycket.