Engström69 skrev:Hej!
Vi funderar om det går att plantera björk på gamal åkermark som består av lermark. Och vad som krävs isåfall. Eller finns det andra lövträd ?
Mvh Åsa
Torbjörn Johnsen skrev:Beroende på var i landet du har din mark men ett av de få trädslagen som trivs på lerjord ör ek. Är detfuktigt (rörligt markvatten) så kan även klibbal och glasbjörk trivas. Ek är en vinnare i varmare klimat men den kräver mycket kärlek att etablera = stängsel, lång etableringstid, individuell skötsel. Idag finns möjlighet att få bidrag för anläggande av ädellöv (t ex ek). Det kan i bästa fall täcka dina kostnader för inköp av plantor och stängsel om du gör jobbet själv.
Brozzlaren skrev:Hur kan det vara möjligt att utforma en lag så idiotiskt? Var gränsen går arealmässigt är ju en sak men var går gränsen vid trädslagsfördelning vid blandskog är ju en annan. Jag börjar bli orolig att jag gjort ett misstag. För 10 år sen gjordes ett hygge på ca 5 ha. Gjorde underhuggningen själv, det stod en hel del små ekar i beståndet som jag lämna, samt en del björk och sälg ja även en del rönn och asp. Fick en skördarförare som tyckte det lät som en spännande utmaning att göra så lite skada som möjligt på det som jag lämnat. Vi blev väldigt nöjda med resultatet. Osäkerheten var stor huruvida det underväxta skulle reagera. Med facit efter 10 år är jag fortfarande nöjd, men jag skulle bli förbannad om det klassas om till något annat än produktionsskog.