Föryngring

Nyplantering

12 inlägg 4109 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nyplantering

Engström69  
#711991 Hej!
Vi funderar om det går att plantera björk på gamal åkermark som består av lermark. Och vad som krävs isåfall. Eller finns det andra lövträd ?
Mvh Åsa



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Nyplantering

halvproffs  
#711993
Engström69 skrev:Hej!
Vi funderar om det går att plantera björk på gamal åkermark som består av lermark. Och vad som krävs isåfall. Eller finns det andra lövträd ?
Mvh Åsa


Går aldeles utmärkt om marken är iordningställd för plantering. Jag markberedde och planterade gran men sorken åt upp de flesta planten men fick rikligt med självsådd björk istället.

Användarvisningsbild

Re: Nyplantering

Torbjörn Johnsen  
#711997 Beroende på var i landet du har din mark men ett av de få trädslagen som trivs på lerjord ör ek. Är detfuktigt (rörligt markvatten) så kan även klibbal och glasbjörk trivas. Ek är en vinnare i varmare klimat men den kräver mycket kärlek att etablera = stängsel, lång etableringstid, individuell skötsel. Idag finns möjlighet att få bidrag för anläggande av ädellöv (t ex ek). Det kan i bästa fall täcka dina kostnader för inköp av plantor och stängsel om du gör jobbet själv.

Avatar Fallback

Re: Nyplantering

jannee  
Avatar Fallback

Re: Nyplantering

Svendufva  
#712028 Har du möjlighete att få EU-stöd så borde det lönsammaste vara att odla hybridasp eller poppel.

Användarvisningsbild

Re: Nyplantering

Torbjörn Johnsen  
#712039 Hybridasp växer som sjutton men poppel är svårt. Kräver mycked god jord med högt ph-värde

Användarvisningsbild

Re: Nyplantering

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712082
Torbjörn Johnsen skrev:Beroende på var i landet du har din mark men ett av de få trädslagen som trivs på lerjord ör ek. Är detfuktigt (rörligt markvatten) så kan även klibbal och glasbjörk trivas. Ek är en vinnare i varmare klimat men den kräver mycket kärlek att etablera = stängsel, lång etableringstid, individuell skötsel. Idag finns möjlighet att få bidrag för anläggande av ädellöv (t ex ek). Det kan i bästa fall täcka dina kostnader för inköp av plantor och stängsel om du gör jobbet själv.


Plus att du låser upp marken som ädellöv enligt lag om det är mer än en halv hektar och är skyldig att jobba för ädellöv🤔
Björk funkar på lera al bättre men har du lera är det basisk mark och skulle då köra på poppel.

Användarvisningsbild

Re: Nyplantering

Brozzlaren  
#712109 Hur kan det vara möjligt att utforma en lag så idiotiskt? Var gränsen går arealmässigt är ju en sak men var går gränsen vid trädslagsfördelning vid blandskog är ju en annan. Jag börjar bli orolig att jag gjort ett misstag. För 10 år sen gjordes ett hygge på ca 5 ha. Gjorde underhuggningen själv, det stod en hel del små ekar i beståndet som jag lämna, samt en del björk och sälg ja även en del rönn och asp. Fick en skördarförare som tyckte det lät som en spännande utmaning att göra så lite skada som möjligt på det som jag lämnat. Vi blev väldigt nöjda med resultatet. Osäkerheten var stor huruvida det underväxta skulle reagera. Med facit efter 10 år är jag fortfarande nöjd, men jag skulle bli förbannad om det klassas om till något annat än produktionsskog.

Användarvisningsbild

Re: Nyplantering

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712154
Brozzlaren skrev:Hur kan det vara möjligt att utforma en lag så idiotiskt? Var gränsen går arealmässigt är ju en sak men var går gränsen vid trädslagsfördelning vid blandskog är ju en annan. Jag börjar bli orolig att jag gjort ett misstag. För 10 år sen gjordes ett hygge på ca 5 ha. Gjorde underhuggningen själv, det stod en hel del små ekar i beståndet som jag lämna, samt en del björk och sälg ja även en del rönn och asp. Fick en skördarförare som tyckte det lät som en spännande utmaning att göra så lite skada som möjligt på det som jag lämnat. Vi blev väldigt nöjda med resultatet. Osäkerheten var stor huruvida det underväxta skulle reagera. Med facit efter 10 år är jag fortfarande nöjd, men jag skulle bli förbannad om det klassas om till något annat än produktionsskog.


Det är ju fortfarande produktions skog men du har låst in dig på ädellövskog skog.
Lagen säger minst 70% löv och minst 50% ska bestå av ädel löv. Det finns dock bidrag för alla åtgärder så det ska bli mer lönsamt.

Användarvisningsbild

Re: Nyplantering

Brozzlaren  
#712168 Jag står gärna över bidragen så länge jag får göra som jag vill. På dessa 5 ha har jag ju även planterat 2t gran o 1t tall. Där är ganska tätt nu på sina ställen och jag brunnsröjer det jag har planterat. Har väl tänkt friställa dom bästa ekarna och satsa på blandskog men här finns möjligheter till olika inriktningar, målet är en stormfast skog, kanske kan dom planterade granarna hålla sig rötfria, en o annan tall släpper det vilda upp.
Det stora problemet är väl att den dan man ä borta så blir väl förmodligen ett sånt här område intressant för myndigheten.
Tryckte förresten ner 1t gran plant till den olycksaliga sommaren 2018, gick åt pipan med dom.

Användarvisningsbild

Re: Nyplantering

Brozzlaren  
#712175 Ber om ursäkt, blev exalterad o slängde mig på tangentbordet i frustration över att ev straffas med förmynderi av myndighet.

Avatar Fallback

Re: Nyplantering

Värmlänning  
#712413 Har en plantering på gammal åkermark som blivit svårt sargad av sork denna vinter, 2-4m höga träd ligger ner utan rotsystem… vad göra för att få bort sorken?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).