Skriver mitt första inlägg här, men passar på att tacka för mycket kunskap som förmedlats via andra trådar och podden. Har just börjat engagera mig i ett mindre skogsbruk i västra götaland som min far skött om sedan länge.
2016 avverkades ett bestånd om ca 5 hektar i ganska kuperad terräng. Av olika skäl genomfördes ingen markberedning efter detta. Det mesta av ytan planterades med gran, men en sluttning om ca 1 hektar hoppades vi skulle kunna självföryngras med tall. I efterhand har vi insett att slutningen borde markberetts, och att antalet fröträd troligen är alldeles för få. På sina ställen har det kommit upp tallplantor men i liten utsträckning och det mesta är nu täckt av gräs, div löv, en del hallon och nån fläck med ormbunkar.
Jag har svårt att säkert uppge ståndortsindex då sluttningen inkluderats i ett större område (G26) i skogsbruksplanen, gissar att det kan röra sig om T26 som ett liknande område i närheten uppskattats till, kanske någon som har kunskap att spekulera utifrån bilderna?
Sluttningen är ganska stenig med tunt jordlager. Vi har bedömt det för ojämnt och svårtillgängligt för att köra över med vår lilla jordbrukstraktor, har annars sett en del uppfinningsrika markberedningslösningar kring detta.
Hur skulle ni gått tillväga i den aktuella situationen? Vi lutar åt att markbereda och därefter så tall. Dock osäker på hur man bäst markbereder ett såpass litet och stenigt/dåligt tillgängligt område. Vill helst ha kvar fröträden. Är öppen för alla tankar och förslag samt hänvisa gärna till andra trådar. Bifogar ett par bilder.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto