Föryngring

Hur (om) skulle ni rädda denna självföryngring av tall?

16 inlägg 4379 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur (om) skulle ni rädda denna självföryngring av tall?

Jonntis  
#675465 Hej!

Skriver mitt första inlägg här, men passar på att tacka för mycket kunskap som förmedlats via andra trådar och podden. Har just börjat engagera mig i ett mindre skogsbruk i västra götaland som min far skött om sedan länge.

2016 avverkades ett bestånd om ca 5 hektar i ganska kuperad terräng. Av olika skäl genomfördes ingen markberedning efter detta. Det mesta av ytan planterades med gran, men en sluttning om ca 1 hektar hoppades vi skulle kunna självföryngras med tall. I efterhand har vi insett att slutningen borde markberetts, och att antalet fröträd troligen är alldeles för få. På sina ställen har det kommit upp tallplantor men i liten utsträckning och det mesta är nu täckt av gräs, div löv, en del hallon och nån fläck med ormbunkar.

Jag har svårt att säkert uppge ståndortsindex då sluttningen inkluderats i ett större område (G26) i skogsbruksplanen, gissar att det kan röra sig om T26 som ett liknande område i närheten uppskattats till, kanske någon som har kunskap att spekulera utifrån bilderna?

Sluttningen är ganska stenig med tunt jordlager. Vi har bedömt det för ojämnt och svårtillgängligt för att köra över med vår lilla jordbrukstraktor, har annars sett en del uppfinningsrika markberedningslösningar kring detta.

Hur skulle ni gått tillväga i den aktuella situationen? Vi lutar åt att markbereda och därefter så tall. Dock osäker på hur man bäst markbereder ett såpass litet och stenigt/dåligt tillgängligt område. Vill helst ha kvar fröträden. Är öppen för alla tankar och förslag samt hänvisa gärna till andra trådar. Bifogar ett par bilder.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Hur (om) skulle ni rädda denna självföryngring av tall?

Torbjörn Johnsen  
#675469 Markberedning med harv inkl maskinell eller manuell sådd borde kunna funka. Så fort som möjligt. Möjligen kompletterat med gles granplantering?

Avatar Fallback

Re: Hur (om) skulle ni rädda denna självföryngring av tall?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675472 För liten yta för att dra dit en markberedare och för mycket gräsväxt för att lyckas med sådd eller tall överhuvudtaget. Fräsa upp fläckar med röjsåg och peta ner stora granplantor?

Användarvisningsbild

Re: Hur (om) skulle ni rädda denna självföryngring av tall?

Bibliofilus  
#675474
Torbjörn Johnsen skrev:Markberedning med harv inkl maskinell eller manuell sådd borde kunna funka. Så fort som möjligt. Möjligen kompletterat med gles granplantering?


En i dag lite exotisk idé: en bränning så att mycket av ytskiktet försvinner och gräsfröbanken också bekämpas, tätt följt av en tallplantering om man får tänka lite fritt?
Tallarna ser ju stora och fina ut och utan annan vegetation så blir det ju inte mycket till intensitet i branden så de borde inte ta skada.
Har sett så många exempel på gräskvävda föryngringar runt om i Sverige där markberedning inte varit lämpligt.

Användarvisningsbild

Re: Hur (om) skulle ni rädda denna självföryngring av tall?

Torbjörn Johnsen  
#675475 Ja, kanske men det verkar vara mest kruståtel som växer och den är inte så hämmande för småplant.

Avatar Fallback

Re: Hur (om) skulle ni rädda denna självföryngring av tall?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675478 Att tutta på är säkert kul men det kan få jobbiga följder.

Avatar Fallback

Re: Hur (om) skulle ni rädda denna självföryngring av tall?

alias  
#675480
Torbjörn Johnsen skrev:Markberedning med harv inkl maskinell eller manuell sådd borde kunna funka. Så fort som möjligt. Möjligen kompletterat med gles granplantering?


Hade tänkt föreslå exakt samma sak.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hur (om) skulle ni rädda denna självföryngring av tall?

Aleck  
#675486 Vad jag kan se så ser det ut som en moränås, det duger för gran. Om det gäller så lite som ett hektar så hade jag köpt 1500 äldre barrot-plant granplantor och petat ner i sluttningarna.
Jag hade lämnat en radie på ca 10-20 meter oplanterat kring alla frötallar, och hoppats på något framtida föryngring just kring dem.
Betestrycket är antagligen för stort för att föryngra tall på en så liten yta i västra götaland, här gäller det att rädda markvärdet så gott det går snabbt.

Avatar Fallback

Re: Hur (om) skulle ni rädda denna självföryngring av tall?

Axl  
#675509 Hur är betestrycket? Kan man inte hjälpplantera med tall? Och göra en fläck kring plantan med hackan.

Användarvisningsbild

Re: Hur (om) skulle ni rädda denna självföryngring av tall?

Jonntis  
#675529 Stort tack för många kloka svar.

Betestrycket är ganska högt, så planterad tall kommer av allt att döma behöva någon form av viltskydd, osäkert om vi vågar ta oss an detta då farsan är till åren och jag mitt i småbarnskaos.

Det rör sig enligt farsan om ett väldigt tunnt lager morän på berg/stengrund.

Jag får ut 3 alternativ:

1. Konventionell markberedning och sådd av tall.
2. Stödplantering av tall som viltskyddas.
3. Plantering av gran.

De två senare kombinerat med fläckvis manuell markberedning och ev brand(mindre troligt men uppskattar idén)

Jag skulle tycka det vore kul om det gick att få upp tall och lutar själv åt alt 1, dock som påpekats tveksamt om det är försvarbart ekonomiskt med tanke på den lilla ytan. 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur (om) skulle ni rädda denna självföryngring av tall?

Hanatorp  
#693466 Var i Västergötland håller du till Jonntis?

Användarvisningsbild

Re: Hur (om) skulle ni rädda denna självföryngring av tall?

Knagge  
#693520 Markberednlng harv manuell tallsådd
Röj bort överskärmande björk
Viltskydda de största 2000 tallarna de första åren .
Röj inte ner någon tall förrän vilttrycket har gått ner eller medelhöjden är över 4 m .

Användarvisningsbild

Re: Hur (om) skulle ni rädda denna självföryngring av tall?

Jonntis  
#693526 Tack för ytterligare svar. Lutar åt det du skriver Knagge om vi får tag i en markberedare som kan tänka sig det lilla jobbet för en vettig peng. Har dock läst på flera håll att sådd är lönlöst i Västra Götaland, vad jag förstår pga gräskonkurrens. Någon som har erfarenhet eller vet mer om detta? Fastigheten ligger i Lilla Edets kommun.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur (om) skulle ni rädda denna självföryngring av tall?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693530 Sådd är i det närmaste lönlöst när väl gräset etablerat sig. Kruståtel har även ett planthämade medel vilket gör att sådden får svårt att hävda sig.

Markberedning och plantera med tall eller gran. Man kan med fördel så mellan plantorna men gräset kommer ta över markberedningen igen på 1-2 år

Användarvisningsbild

Re: Hur (om) skulle ni rädda denna självföryngring av tall?

Mellberg  
#693534 Stora granplantor är nog det enda som fungerar. Små groddplantor har ingen möjlighet, i så fall skulle du haft mycket mer självföryngring redan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).