ons 25 mar 2020, 13:46#633554
Intressant tack alla! Vad som ni skriver är ju att grönrisplantering är mycket vanligt i områdena väster om Vänern ut mot Norge. Även ett exempel från småländska höglandet.
Jag gjorde en
mycket grov analys med skogsstyrelsens statistik för avverkningsanmälningar och markberedd areal. De små slutsatser jag drar därifrån är att är markberedning minst vanligt i Halland, Västra Götaland och Blekinge län. Västmanland, Sörmland och Örebro län ligger också något lägre till. Vanligast är markberedning i Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Dalarnas län. Något förvånande för mig är att också Jönköping har ungefär lika hög andel markbered avverkning som de fyra andra i min grovkorniga analys. Man kan ju tänka sig flera olika förklaringsmodeller till detta. En stark gissar jag är andelen bolagsmark inom de olika länen. Vad tror ni andra?
Bifogar ett länk till ett utsnitt ur min beräkning. Ni ser ju själva hur skakig analysen är, men något säger den tror jag ändå. Intressant vore att höra från hallänningar och blekingebor om grönrisplantering är rätt vanligt, samt om ni från Jönköping kan bekräfta att markberedning är något vanligare i era trakter?
https://imgur.com/D02iAHr