Föryngring

Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

26 inlägg 8684 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

EkologTomas  
#630356 Jag har märkt att det finns vissa relativt starka traditioner i några regioner kring att plantera omarkbererett, sk grönrisplantering. Där jag stött på det oftast är i västra Sverige, alltså Västvärmland, Dalsland, Bohuslän. Läste här på forumet i en annan tråd om liknande erfarenheter från södra Värmland https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=507858#p507858.

Har googlat runt och hittar inte värst mycket skrivet om regionala skillnader av markberedning eller om det finns några praktiska orsaker till dessa traditioner. Har ni någon koll? Stämmer min bild tycker ni? Vore intressant att höra era erfarenheter runt om i riket. Var bor och arbetar du någonstans och hur ser det ut där?

Själv bor och arbetar jag i Uppland, här är nästintill varje hygge markberett innan plantering, det är i varje fall min uppfattning.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

Rättselarn  
#630389 Jag har min fastighet i Norrbottens inland. Ca 1/3 av fastigheten är mager tallmark, lingontyp, med ett tunt humustäcke. Här vill jag inte markbereda med risk att det kan bli för torrt för plantorna om man har otur, om man lämnar markytan lite mer orörd så är det bättre chans att binda lite välbehövlig fukt. Det finns snytbaggar, men inte sådan mängd att de är något större bekymmer.
Resten av fastigheten är mer av blåbärstyp med mer mossa i botten. Att plantera här utan markberedning riskerar att resultatet blir allt för luckigt och dåligt för att jag ska känna mig nöjd. Jag har provat på en del mindre ytor och visst tar sig en hygglig del av plantorna, men bra har det inte blivit.

Användarvisningsbild

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

sundelius  
#630476 Här i Dalsland är det vanliga att man grönrisplanterar som du mycket riktigt nämnde.
Har funkat bra fram till för något år sedan då jag fick ett hygge där snytbaggarna gick hårt åt plantorna. Är nu hjälpplanterat
Jag väntar nu på markberedare då jag på mitt senaste hygge vill försöka få upp tall trots väldigt mycket älg. Är första gången jag provar så ska bli spännande

Avatar Fallback

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

Alvarsson  
#630497 Lycka till! Du behöver all tur du kan få!

Användarvisningsbild

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630503
sundelius skrev:Här i Dalsland är det vanliga att man grönrisplanterar som du mycket riktigt nämnde.
Har funkat bra fram till för något år sedan då jag fick ett hygge där snytbaggarna gick hårt åt plantorna. Är nu hjälpplanterat
Jag väntar nu på markberedare då jag på mitt senaste hygge vill försöka få upp tall trots väldigt mycket älg. Är första gången jag provar så ska bli spännande


Varför inte satsa på att hägna in? Eller är hygget på tok för stort?

Användarvisningsbild

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630504
sundelius skrev:Här i Dalsland är det vanliga att man grönrisplanterar som du mycket riktigt nämnde.
Har funkat bra fram till för något år sedan då jag fick ett hygge där snytbaggarna gick hårt åt plantorna. Är nu hjälpplanterat
Jag väntar nu på markberedare då jag på mitt senaste hygge vill försöka få upp tall trots väldigt mycket älg. Är första gången jag provar så ska bli spännande

Vi stöttar dig!😊👍

Användarvisningsbild

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

Elvira11  
#630523 Var på en informationsträff som skogsstyrelsen hade härom kvällen. På tal om markberedning och snytbaggar så menade man att snytbaggen skyr öppna "torg" alltså en kal jord runt plantan. Och om man inte markbereder kanske låta hygget vila nått år tills hyggesrester torkat.innan man planterar. Vad säger ni här i tråden om det?

Avatar Fallback

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

jannee  
#630535 Väntar du 2 säsonger efter avverkning lär du undgå allt vad snytbaggar heter.
Efter vad jag hört (hur sant det sedan är) är det just år 2 efter avverkningen som snytbaggarna kan härja som mest.
Alltså t.ex avverka år 20 men plantera först år 23 bör du slippa allt vad baggar heter.
Sedan kommer granbarkborren år 80 eller 90 :mrgreen:
Den sextandade kan visserligen komma redan år 50 :lol:

Användarvisningsbild

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

Höglandserik  
#630541 Vi grönrisplanterar det mesta på vår fastighet i småland, det är en mycket robust metod. Vi använder kem-behandlade pluggplusplantor och överlevnad och tillväxt är mycket bra. Markberedning sägs hjälpa till med vattenbalansen för plantorna men min erfarenhet säger att en shablon-mässig markberedning är sämre än grönrisplantering. I sydsverige är kvaliteten på markberedningen högst varierande och beställer man markberedning vet man aldrig om det kommer en harv eller högläggare. Ofta kommer en maskin mitt i natten som vänder upp och ner på rubb och stubb med noll stådortsanpassning. Rätt utförd kunde den varit ett bra stöd för föryngringen men tyvär ser verkligheten anorlunda ut.
Skickliga plantörer föredrar också grönrisplantering för att marken är mer lucker och de har större frihet att välja planteringspunkter. Det gör att de kan hålla ett högre tempo.

Användarvisningsbild

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

sundelius  
#630637
Uvskogen skrev:
Varför inte satsa på att hägna in? Eller är hygget på tok för stort?

Ja du Uven det kan man undra
Det korta svaret är att jag inte vill ha stängsel i min skog men måste erkänna att jag vacklar lite efter de föryngringar som Tåndemåla visade i fredags
Dock är bara markberedning ett stort kliv för mig så det får bli ett test så här
Ska dock skydda mina kära plantor med fårull, plåtbitar och bly 😈

Avatar Fallback

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

80-90  
#630639 Håller till i v Värmland . Har föryngrat det mesta i grönris . Det viktigaste då är å hitta ok plantplatser å trampa gräs .

Avatar Fallback

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

Tikka  
#630640 Har markberett all föryngring tidigare fram tills jag insåg att det inte finns mer jord på undersidan av stenarna än vad gör på ovansidan. Tar ut groten direkt efter avverkning och i med stora behandlade barrotsplantor. Får upp fina föryngringar med få avgångar.

Användarvisningsbild

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630659 Även söder om Bohuslän används barrot och ingen markberedning. Lärde mig det som liten av en äldre släkting med stor vana och har fortsatt på egen mark med goda resultat. Självföryngrad tall utan markberedning är också en självklarhet, precis som i den refererade länken. Ingen idé att spendera tid på planteringar som till stora delar hamnar i älgmagar, när många fler plantor, som tydligen inte tycks smaka lika bra, kommer till på naturlig väg efter ett bra kottår :grin:

Användarvisningsbild

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

EkologTomas  
#633554 Intressant tack alla! Vad som ni skriver är ju att grönrisplantering är mycket vanligt i områdena väster om Vänern ut mot Norge. Även ett exempel från småländska höglandet.

Jag gjorde en mycket grov analys med skogsstyrelsens statistik för avverkningsanmälningar och markberedd areal. De små slutsatser jag drar därifrån är att är markberedning minst vanligt i Halland, Västra Götaland och Blekinge län. Västmanland, Sörmland och Örebro län ligger också något lägre till. Vanligast är markberedning i Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Dalarnas län. Något förvånande för mig är att också Jönköping har ungefär lika hög andel markbered avverkning som de fyra andra i min grovkorniga analys. Man kan ju tänka sig flera olika förklaringsmodeller till detta. En stark gissar jag är andelen bolagsmark inom de olika länen. Vad tror ni andra?

Bifogar ett länk till ett utsnitt ur min beräkning. Ni ser ju själva hur skakig analysen är, men något säger den tror jag ändå. Intressant vore att höra från hallänningar och blekingebor om grönrisplantering är rätt vanligt, samt om ni från Jönköping kan bekräfta att markberedning är något vanligare i era trakter?

https://imgur.com/D02iAHr

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

Höglandserik  
#633809 Är från Jönköpings län. Tror att det stämmer att det är hög andel markberedning men inte så som i norra Sverige. På arealer under 0,5 hektar är det ju som bekant ingen avverkningsanmälan och min uppfattning är att det är vanligt med små avverkningar i mitt hemlän. Statistiken kan därför bli lite missvisande.

En annan förklaring är att inköpare har färdiga blanketter från skogsstyrelsen med markberedningsrutan ifylld. Man måste därför ta den anmälda arealen markberett med en nypa salt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).