Skogsekonomi

Gäller skogsförsäkring för barkborreskador?

19 inlägg 10513 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gäller skogsförsäkring för barkborreskador?

Torbjörn Johnsen  
#558667 Ett aktuellt ämne, tyvärr...
Jag tittade lite på hur försäkringsskyddet ser ut när det gäller skador orsakade av barkborrar samt pratade med Johan Litsmark från Länsförsäkringar. De (LF) har tre nivåer på sin skogsförsäkring och alla de olika skogsförsäkringar verkar vara ett komplement till deras "Gårdsförsäkring":

Skogsförsäkring Bas
Ger ersättning för skada orsakad av:
• brand, explosion, åskslag och luftfartyg
• uppsåtlig skadegörelse och stöld

Skogsförsäkring Mer
Som Bas men även ersättning för skada orsakad av:
• storm, snötryck eller snöbrott

Försäkringen gäller även skada på föryngring orsakad av:
• torka, frost eller angrepp av svamp, sork, insekter och tjäder.

Skogsförsäkring Max
Den här försäkringen täcker in flest skador inklusive barkborreangrepp:

Försäkringen gäller vid plötslig och oförutsedd skada. Exempel på skador som omfattas av försäkringen är skador på skog genom brand, storm, snöbrott, granbarkborre, gremmeniella och betningsskador av vilda djur.

Skogsföryngringar omfattas av skador genom till exempel torka, frost, svamp- eller insektsangrepp och betningsskador av vilda djur.


Så, om jag har uppfattat det hela rätt så är det endast om man har Max-alternativet hos LF som man är berättigad till ersättning vid ev barkborreskador. Ni kan själva se villkoren via länkarna här:

LF skogsförsäkring Bas

LF skogsförsäkring Mer

LF skogsförsäkring Max

Försäkringsalternativet "Max" kan än så länge endast tecknas av skogsägare med skogsareal mindre än 75 ha från Dalarna och söderut.

Högsta ersättningsnivåer finns angivna på Länsförsäkringars sajt och så vitt jag kan se ersätts barkborreskadat virke med 105 kr/m3fub efter avverkad och inmätt volym vilket är lägre än om skogen skadas av brand. Å andra sidan kan ju virkesvärdet vara högre för barkborreskadad skog (förutsatt att man hinner hugga i tid) än för den skog som brunnit.

Det är alltså endast Länsförsäkringars mest omfattande skogsförsäkring, Skogsförsäkring Max, som ger ersättning för skador orsakade av granbarkborrar.

Karens
En sak som är viktig att känna till är att LF anger sex månaders karens för sin Max-försäkring. Det innebär att försäkringen inte gäller skada som uppkommer inom sex månader efter att försäkringen träder i kraft. Med andra ord så gäller inte en idag nytecknad försäkring skador som sker i sommar före 25 september.

Självrisk
Det är enligt Länsförsäkringar Gårdsförsäkringens självrisk som gäller och den är normalt sett 20% av prisbasbeloppet, motsvarande ca 9000 kr, om inget annat avtalats.

Premie?
Det framgår inte hur mycket de olika försäkringsalternativen kostar men jag gissar att det kan skilja en del mellan de olika regionala länsförsäkringsbolagen. Någon som vet?

Andra bolag?
Det skulle vara intressant att veta om det skiljer mycket mellan olika skogsförsäkringar eller om alla bolag kör ungefär samma upplägg. Bidra gärna med mer information om du har kunskap om hur det ser ut. Det kan bli värdefullt för många inför sommarens barkborrehärjningar.

#barkborreangrepp2019


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen tis 26 mar 2019, 08:13, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Gäller skogsförsäkring för barkborreskador?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558682 Jag försökte få LF max nu vid årsskiftet när jag tog över efter farsan men det var stopp på all nyteckning av den tills vidare.
Fick nöja mig med "mer" som farsan hade innan.
Han hade valt den för snubben på LF sa att den täckte föryngring.
Jag upptäckte i Januari att rådjur hade knoppat av toppen på alla 3000 plant vi satte i våras🙁. Då sa farsan att det var tur att jag hade fortsatt med "föryngringstillägget".
Men som det står i Torbjörns inlägg, Mer täcker inte viltbetning, o max får man inte teckna.
Farsan var minst sagt besviken. Svårt att veta vad som sas när han tecknade den men han var övertygad om att dom sagt att den gällde alla skador på föryngring. Det gäller o lusläsa alla villkor.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Gäller skogsförsäkring för barkborreskador?

halvproffs  
#558685 Intressant och tråkigt med rådjursbetningen.
Trodde i min enfald att jag bara hade min vanliga otur. Planterade gran o tall för 2 år sedan och nästan alla tallplantor är avbetade på toppskottet. Finns massor med bete på åkrar i direkt närhet men tydligen är talltoppskott otroligt gott. Har inte råkat ut för det tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Gäller skogsförsäkring för barkborreskador?

Torbjörn Johnsen  
#558692 Rent generellt så verkar skogsförsäkringar inte ersätta skador som ger kvalitetsnedsättningar utan endast när träden dör eller kommer att dö. Undantaget verkar vara vid brand där man kan få ersättning för sotskador trots att träden fortfarande lever.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gäller skogsförsäkring för barkborreskador?

halvproffs  
#558693 Undrar om inte skogsförsäkringar kommer att bli mycket dyrare med tanke på bränder osv.
Försäkringsbolagen vill ju tjäna penga också.
Med dessa stora angrepp av barkborre så kanske den försäkringen t.o.m tas bort?

Användarvisningsbild

Re: Gäller skogsförsäkring för barkborreskador?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558727 Orsaken till nyteckningsstoppet på maxförsäkringen var just att många ringde o ville ha den pga borrarna. Men skadorna man upptäckte i vintras hade ju skett i somras.
@Torbjörn, sa han inget om att det var stopp på nyteckning när du pratade med dom?

Mina granplantering var extra surt att se då vi satte dom precis innan torkan, kollade till dom regelbundet under sommar/höst o var överlycklig då 95% klarade sommarens torka.
Gick sen en sväng i januari o då var varenda toppskott avbetat. Självsådden runtikring var helt orörd. Det är väl nåt extra gott i dom från plantskolan kan jag tro.
Hade min Södragubbe ute o han tror nog dom klarar sig men man lär väl få skaffa spruta o gå över dom framåt hösten.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Gäller skogsförsäkring för barkborreskador?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558879
Magnus M skrev:Orsaken till nyteckningsstoppet på maxförsäkringen var just att många ringde o ville ha den pga borrarna. Men skadorna man upptäckte i vintras hade ju skett i somras.
@Torbjörn, sa han inget om att det var stopp på nyteckning när du pratade med dom?

Mina granplantering var extra surt att se då vi satte dom precis innan torkan, kollade till dom regelbundet under sommar/höst o var överlycklig då 95% klarade sommarens torka.
Gick sen en sväng i januari o då var varenda toppskott avbetat. Självsådden runtikring var helt orörd. Det är väl nåt extra gott i dom från plantskolan kan jag tro.
Hade min Södragubbe ute o han tror nog dom klarar sig men man lär väl få skaffa spruta o gå över dom framåt hösten.

Magnus M


Putsa topparna med sekatör under sensommaren och spruta i höst så kommer det gå alldeles utmärkt även med lite viltskador på gran.

Avatar Fallback

Re: Gäller skogsförsäkring för barkborreskador?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558880
Magnus M skrev:Jag försökte få LF max nu vid årsskiftet när jag tog över efter farsan men det var stopp på all nyteckning av den tills vidare.
Fick nöja mig med "mer" som farsan hade innan.
Han hade valt den för snubben på LF sa att den täckte föryngring.
Jag upptäckte i Januari att rådjur hade knoppat av toppen på alla 3000 plant vi satte i våras🙁. Då sa farsan att det var tur att jag hade fortsatt med "föryngringstillägget".
Men som det står i Torbjörns inlägg, Mer täcker inte viltbetning, o max får man inte teckna.
Farsan var minst sagt besviken. Svårt att veta vad som sas när han tecknade den men han var övertygad om att dom sagt att den gällde alla skador på föryngring. Det gäller o lusläsa alla villkor.

Magnus M


Jag tror faktiskt att den täckte vilt och insekter innan maxförsäkringen infördes. Jag tog merförsäkringen när jag köpte skog 2006 och då vill jag bestämt minnas att den täckte vilt även om kraven på förebyggande åtgärder var så höga att det i praktiken inte spelade någon roll.

Användarvisningsbild

Re: Gäller skogsförsäkring för barkborreskador?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558892
busholle skrev:
Magnus M skrev:Jag försökte få LF max nu vid årsskiftet när jag tog över efter farsan men det var stopp på all nyteckning av den tills vidare.
Fick nöja mig med "mer" som farsan hade innan.
Han hade valt den för snubben på LF sa att den täckte föryngring.
Jag upptäckte i Januari att rådjur hade knoppat av toppen på alla 3000 plant vi satte i våras🙁. Då sa farsan att det var tur att jag hade fortsatt med "föryngringstillägget".
Men som det står i Torbjörns inlägg, Mer täcker inte viltbetning, o max får man inte teckna.
Farsan var minst sagt besviken. Svårt att veta vad som sas när han tecknade den men han var övertygad om att dom sagt att den gällde alla skador på föryngring. Det gäller o lusläsa alla villkor.

Magnus M


Jag tror faktiskt att den täckte vilt och insekter innan maxförsäkringen infördes. Jag tog merförsäkringen när jag köpte skog 2006 och då vill jag bestämt minnas att den täckte vilt även om kraven på förebyggande åtgärder var så höga att det i praktiken inte spelade någon roll.


Det var intressant om det stämmer, då kan ju farsan ha rätt i minnet men att villkoren sen ändrats.
Om man ska spruta så borde det väl göras när dom slutar växa i höst eller?

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Gäller skogsförsäkring för barkborreskador?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558893 Viltbetningsförsäkringen är i princip värdelös för plantorna ska vara komplett livlösa och dessutom på en större areal innan det blir ett försäkringsfall.

Användarvisningsbild

Re: Gäller skogsförsäkring för barkborreskador?

DrW  
#558894 Jag tror det skulle vara väldigt uppskattat här på forumet, åtminstone skulle jag uppstatta det, om skogsforum kunde ta sig an en seriös jämförelse av de försäkringar som finns på markanden. Det är alltid svårt att jämföra försäkringar men jag tycker att det är särskilt svårt att få kläm på skogsförsäkringar. Skulle vara intressant både med en så objektiv jämförelse som möjligt och att höra vilka argument de olika bolagen har för att välja just dem.

Användarvisningsbild

Re: Gäller skogsförsäkring för barkborreskador?

Torbjörn Johnsen  
#558896 Det låter som en god idé! Vi gör ett försök så får vi se vad vi får fram. Tipsa gärna om bolag som ni vet erbjuder skogsförsäkring. Speciellt de mindre som kan vara svåra att hitta om man inte känner till dem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gäller skogsförsäkring för barkborreskador?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558905 Mycket bra idé 👏 Ta gärna med den så kallade medhjälparförsäkringen i jämförelsen.
Om det finns tid förståss.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Gäller skogsförsäkring för barkborreskador?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558912
Magnus M skrev:
busholle skrev:
Magnus M skrev:Jag försökte få LF max nu vid årsskiftet när jag tog över efter farsan men det var stopp på all nyteckning av den tills vidare.
Fick nöja mig med "mer" som farsan hade innan.
Han hade valt den för snubben på LF sa att den täckte föryngring.
Jag upptäckte i Januari att rådjur hade knoppat av toppen på alla 3000 plant vi satte i våras[emoji853]. Då sa farsan att det var tur att jag hade fortsatt med "föryngringstillägget".
Men som det står i Torbjörns inlägg, Mer täcker inte viltbetning, o max får man inte teckna.
Farsan var minst sagt besviken. Svårt att veta vad som sas när han tecknade den men han var övertygad om att dom sagt att den gällde alla skador på föryngring. Det gäller o lusläsa alla villkor.

Magnus M


Jag tror faktiskt att den täckte vilt och insekter innan maxförsäkringen infördes. Jag tog merförsäkringen när jag köpte skog 2006 och då vill jag bestämt minnas att den täckte vilt även om kraven på förebyggande åtgärder var så höga att det i praktiken inte spelade någon roll.


Det var intressant om det stämmer, då kan ju farsan ha rätt i minnet men att villkoren sen ändrats.
Om man ska spruta så borde det väl göras när dom slutar växa i höst eller?

Magnus M
Bra väder är viktigast. Tall går att spruta tidigt men gran och lärk bör man invänta invintring.

Användarvisningsbild

Re: Gäller skogsförsäkring för barkborreskador?

rejser  
#594725 Vilka har max vindstyrka och klausuler för force majeure och vilka är dessa isåfall.

T.ex. Gudrun och årets torka klassas väl som majeure då det är avvikande väder? (enligt försäkringsbolag)

Hade varit intressant att dra ihop en panel med försäkringsagenter där medlemmar kan sitta och fråga saker.
Hmmm, kanske får göra en sådan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).