Jag tittade lite på hur försäkringsskyddet ser ut när det gäller skador orsakade av barkborrar samt pratade med Johan Litsmark från Länsförsäkringar. De (LF) har tre nivåer på sin skogsförsäkring och alla de olika skogsförsäkringar verkar vara ett komplement till deras "Gårdsförsäkring":
Skogsförsäkring Bas
Ger ersättning för skada orsakad av:
• brand, explosion, åskslag och luftfartyg
• uppsåtlig skadegörelse och stöld
Skogsförsäkring Mer
Som Bas men även ersättning för skada orsakad av:
• storm, snötryck eller snöbrott
Försäkringen gäller även skada på föryngring orsakad av:
• torka, frost eller angrepp av svamp, sork, insekter och tjäder.
Skogsförsäkring Max
Den här försäkringen täcker in flest skador inklusive barkborreangrepp:
Försäkringen gäller vid plötslig och oförutsedd skada. Exempel på skador som omfattas av försäkringen är skador på skog genom brand, storm, snöbrott, granbarkborre, gremmeniella och betningsskador av vilda djur.
Skogsföryngringar omfattas av skador genom till exempel torka, frost, svamp- eller insektsangrepp och betningsskador av vilda djur.
Så, om jag har uppfattat det hela rätt så är det endast om man har Max-alternativet hos LF som man är berättigad till ersättning vid ev barkborreskador. Ni kan själva se villkoren via länkarna här:
LF skogsförsäkring Bas
LF skogsförsäkring Mer
LF skogsförsäkring Max
Försäkringsalternativet "Max" kan än så länge endast tecknas av skogsägare med skogsareal mindre än 75 ha från Dalarna och söderut.
Högsta ersättningsnivåer finns angivna på Länsförsäkringars sajt och så vitt jag kan se ersätts barkborreskadat virke med 105 kr/m3fub efter avverkad och inmätt volym vilket är lägre än om skogen skadas av brand. Å andra sidan kan ju virkesvärdet vara högre för barkborreskadad skog (förutsatt att man hinner hugga i tid) än för den skog som brunnit.
Det är alltså endast Länsförsäkringars mest omfattande skogsförsäkring, Skogsförsäkring Max, som ger ersättning för skador orsakade av granbarkborrar.
Karens
En sak som är viktig att känna till är att LF anger sex månaders karens för sin Max-försäkring. Det innebär att försäkringen inte gäller skada som uppkommer inom sex månader efter att försäkringen träder i kraft. Med andra ord så gäller inte en idag nytecknad försäkring skador som sker i sommar före 25 september.
Självrisk
Det är enligt Länsförsäkringar Gårdsförsäkringens självrisk som gäller och den är normalt sett 20% av prisbasbeloppet, motsvarande ca 9000 kr, om inget annat avtalats.
Premie?
Det framgår inte hur mycket de olika försäkringsalternativen kostar men jag gissar att det kan skilja en del mellan de olika regionala länsförsäkringsbolagen. Någon som vet?
Andra bolag?
Det skulle vara intressant att veta om det skiljer mycket mellan olika skogsförsäkringar eller om alla bolag kör ungefär samma upplägg. Bidra gärna med mer information om du har kunskap om hur det ser ut. Det kan bli värdefullt för många inför sommarens barkborrehärjningar.
#barkborreangrepp2019