Inomgårdsmaskiner

Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

105 inlägg 45301 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#490976 Hej!
Har precis köpt mig en snöslunga, Gilson Örje 10hk.
Vet lite o ingenting om den men har servat och fått igång henne, det enda som ej funkar är drivning fram/back.
Har ej tittat närmare på detta men ni kanske har några förslag vad jag ska kolla efter o vart..
Vore kul o veta, motor, årsmodell etc på denna om ni kan se det på infon nedan.

Har lite info här:
Model no: 55258 46919
Serial: 1271A1 555
10hp
5 växlar fram
Neutral
2 växlar bak.
Finns det delar att hitta till denna slunga i sverige?

Med vänlig hälsning, Dan



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Tosca  
#491011
totte skrev:Om du vill veta allt om Gilson så kolla den här sidan: http://home.gwi.net/~spectrum/snowblower.html

totte - Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#491013 Har kollat där men får inte fram något konkret :/

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Tosca  
#491015 Vi får fråga @totte då.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

totte  
#491056 Nu vet jag inte säkert vad det är för typ, just detta modellnumret är inte med i Pete's register: https://gilsonsnowblowers.com//gilson_s ... gistry.pdf

Är det fem växlar fram och två back på den? Ser ut nåt i den här stilen?

1515622428_121028_04.jpg


I så fall är det Gilsons senare modellav friktionsdrift. Börja med att kolla att remmarna är ok och drar som de skall. Om så är fallet så:

Ställ slungan rakt upp på skruvkåpan med handagen i vädret. Töm tanken först. Kan behöva stöttas med ett par träbitar.
1515623307_121022_06.jpg


Skruva av bottenplåten under växelhuset. Där inne finns friktionsskivan och det gummibelagda friktionshjulet. Är gummit nedslitet drar den inte. Är gummit friskt så är det fråga om att kolla länkarna från växelhandtaget och se om det går att få friktionshjulet att gå i ingrepp.

Friktionshjul finns att få tag på om det behövs. Remmarna är standardgrejor, men man måste mäta upp dom.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#491109 Jo, den ser ut så.
Vad kan de tänkas va för årsmodell ca?
5 växlar fram o 2 bak och neutral

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

totte  
#491133 Gissningsvis 81 - 82. Modell 55257 är från 81, 55314 från 82.

Om det är en Briggs&Stratton så kolla motornumret på den, det är tre siffergrupper. Den tredje gruppen visar år och datum för motorn i format ÅÅMMDD plus en siffra till för nåt annat.

Gissar dock att du har en Tecumseh motor, eftersom den är angiven till 10 hk. B&S är i listan antingen 8 eller 11. Kollade just, den tredje fyrsiffriga gruppen i Tecumseh motornummer så är första siffran året, dvs 1 för 81 2 för 82, etc och de tre följande dagnummer under året.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#491136 Det är en Tecumseh på 10hk.
Det nr som står på plåten över cylindern är:
HM100-159059F SER1 320.

Hur gör man för att lägga till bilder? Kan man ladda upp direkt från telefon? Kan juh maila dig bilder på slungan så ser du vad det är :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

totte  
#491190 Bilder skall du kunna ladda upp. Nedanför rutan där du skriver inlägg finns en länk "Ladda upp bilder". Vet inte hur det görs från telefonen, själv har jag ingen klösbräda, bara dator. Det är förmodligen bara att välja bilder på samma sätt många som skickar direkt från sina telefoner.

Om jag tolkar det rätt så är din motor tillverkad 1981, dag 320, dvs i mitten av November. Vore kul med några bilder.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#491197 Okej, roligt att veta :-bd
Trodde den va ifrån 60-70 tal.

Provade med bilder nu, hoppas dom kommer med :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

totte  
#491321 Ser mycket fin ut. Grundläggande samma modell som min, men Tecumseh motor och något annorlunda kåpa. Drivningen skall vara exakt samma.

Så nu är det bara att börja felsöka. Först att remmen är OK och att tryckrullen till remmen lägger an när du trycker ner handtaget på styret. Sen in i underredet och kolla upp friktionshjulet, växellänkarna och kedjorna.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#491343 Ajjemem :) ska kika bara det blir varmare, har -20 nu :0

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#491962 Är det ingen risk att motoroljan rinner ut till fel ställe då man ställer slungan på det viset?

Kanske borde tömma ut oljan innan men vart hittar jag oljeplugg? Sitter det nått oljefilter där oxå?
Vilken olja ska jag köra på? 10/40?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

totte  
#491973 Ingen risk att oljan rinner ut. Men det kan väl i o f s va skäl att tappa ut och byta. Inte säker på var pluggarna sitter på Tecumseh-motorn, har bara haft B&S själv. Kikat på några bilder, ser ut som det är samma som B&S, en fyrkantig tapp på sidan av motorns fot är utappningspluggen. Påfyllning är ett lock nånstans på nedre delen av motorn.

Bäst olja för snöslungor är helsyntet 5W-40. Viktigt för dessa Tecumseh är att aldrig låta oljenivån bli låg, alltid fullt med olja.

Oljefilter finns det inte.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#492006 Okej :D Tack så mycket :)

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).