lör 13 nov 2010, 17:56#106725
Troligen har du brytare, det var precis i den svängen som dom bytte till elektronisk tändning på B&S. Kolla om det går in en lågspänningskabel från spolen in bakom svänghjulet, i så fall har du brytare.
Och troligtvis har brytarna oxiderat, alternativt har kondensatorn gett upp. Svänghjulet är lite bökigt att få av, det är fastskruvat med startkopplingen. Helst bör man ha ett specialverktyg för det, kan gå att få loss med en plasthammare eller liknande också. Den är högergängad. Skall dras med 88 Nm när du sätter dit den igen.
För att hålla fast vevaxeln: Ta bort tändstiftet, mata ner en halvmeter eller så av nylonrep i cylindern.
080920_11.jpg
Ett problem är att om du skall göra en avdragare så måste du ha ett par tumgängade skruvar att dra ner i hålen svänghjulet. Minns inte dimensionen har för mig det är 1/4", men kan ta reda på det om det behövs.
Nya brytare bör du kunna beställa från varje firma som har B&S-service, kondensator ingår i satsen. Brytaravstånd 0.50 mm.
Behöver du mer info så har jag en rephandbok för B&S, säg till så kan jag plocka fram uppgifter ur den.
Ett alternativ är att du skaffar en elektronisk tändmodul, såna bör också gå att beställa hos en B&S-handlare. Då slipper du hela svänghjulsproceduren. Minns inte vad dom kostar men ett antal hundringar är det säkert.
Vad är det för modell på din Gilson? Modellnumret bör finnas på skylten längst ner på plåten på baksidan av växelhuset.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)