tor 23 feb 2017, 23:02#440396
Ja, solcellspanelerna har ju nu kommit ner i pris så de börjar bli riktigt attraktiva. Det stora problemet är dock trots allt hur lagringen av energi ska gå till. Man måste ju ha en buffert för nattetid och riktigt mulna dagar. Problemet är detsamma som för elbilsindustrin, alltså energitäta batterier till en överkomlig kostnad. Även om man investerar, i den idag bästa batteriteknologin, har ju batterierna inte mer än max 10-12 års livslängd. Med livslängd i dessa sammanhang brukar man, för blybatterier, avse den tid vid vilken batteriernas kapacitet har sjunkit till 80% av nominell kapacitet.Vid dessa 80% närmar man sig ett "knä" i degenereringsgrafen, varefter kapacitetsminskningen accelererar.
Batterier är dyra grejer och knöligt att hantera.
Valtra A82 -11 + Ålö Q35, Moheda M91+ K35
BM Buster 400 -66 + Ålö 2000 + Star vajerkran + Hydr.tippkärra 8t, Rottneboggi 6t -66, Logosol M7 eldrift o matn., Grizzly 550