Öppna kategorin

Solceller

217 inlägg 58167 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Solceller

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439810 Jag är inne på att skaffa solceller som motsvarar min elförbrukning ca 13000 kw. Hade tänkt att sätta dom på reglerbar ställning på mark så man kan luta solpanelerna efter årstiden.
Någon som har en sån anläggning som kan ge tips och idéer angående ställning och vad man ska tänka på.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Solceller

Hema  
#439831
prodilass skrev:Jag är inne på att skaffa solceller som motsvarar min elförbrukning ca 13000 kw. Hade tänkt att sätta dom på reglerbar ställning på mark så man kan luta solpanelerna efter årstiden.
Någon som har en sån anläggning som kan ge tips och idéer angående ställning och vad man ska tänka på.

Svängbar att kunna följa solen vore väl också önskvärt isf. Samt om solpanelen ska motsvara din för brukning får du kompensera för effektiviteten och utnyttjandegrad. Då Sverige inte är direkt gynnsam för energislag av denna sort, finns det risk att det blir en stor solpanel tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439845
Hema skrev:
prodilass skrev:Jag är inne på att skaffa solceller som motsvarar min elförbrukning ca 13000 kw. Hade tänkt att sätta dom på reglerbar ställning på mark så man kan luta solpanelerna efter årstiden.
Någon som har en sån anläggning som kan ge tips och idéer angående ställning och vad man ska tänka på.

Svängbar att kunna följa solen vore väl också önskvärt isf. Samt om solpanelen ska motsvara din för brukning får du kompensera för effektiviteten och utnyttjandegrad. Då Sverige inte är direkt gynnsam för energislag av denna sort, finns det risk att det blir en stor solpanel tyvärr.

Idag är ju solceller så pass billiga, att solföljare inte lönar sig. Det blir alltså billigare att köpa några solceller extra än solföljare.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 22 feb 2017, 11:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Solceller

Hema  
#439881 Ju färre rörliga delar desto bättre.

Avatar Fallback

Re: Solceller

Midgård  
#440058 13000 kW eller med andra ord 13 MW är mycket effekt att täcka med solceller...... Hur många ha har du tänkt täcka?

Avatar Fallback

Re: Solceller

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440377 Jag var kanske lite otydlig,men förtydligar lite för dom som inte förstod vad jag menade.
Jag menar solceller för min hushållsförbrukning på 13000 kwh / år.
ca 40-50 st solcellspaneler beroende på effekt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Solceller

Midgård  
#440396 Ja, solcellspanelerna har ju nu kommit ner i pris så de börjar bli riktigt attraktiva. Det stora problemet är dock trots allt hur lagringen av energi ska gå till. Man måste ju ha en buffert för nattetid och riktigt mulna dagar. Problemet är detsamma som för elbilsindustrin, alltså energitäta batterier till en överkomlig kostnad. Även om man investerar, i den idag bästa batteriteknologin, har ju batterierna inte mer än max 10-12 års livslängd. Med livslängd i dessa sammanhang brukar man, för blybatterier, avse den tid vid vilken batteriernas kapacitet har sjunkit till 80% av nominell kapacitet.Vid dessa 80% närmar man sig ett "knä" i degenereringsgrafen, varefter kapacitetsminskningen accelererar.
Batterier är dyra grejer och knöligt att hantera.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

BjörnS  
#440404
prodilass skrev:Hade tänkt att sätta dom på reglerbar ställning på mark så man kan luta solpanelerna efter årstiden.


Det är viktigare att du ser till att de är helt snöfritt från och med februari.
Och att det inte förkommer någon skuggning genom träd eller liknande.

Hema skrev:Då Sverige inte är direkt gynnsam för energislag av denna sort, finns det risk att det blir en stor solpanel tyvärr.

November till januari är det riktig dålig det stämmer. Men från februari blir det bra. Verkningsgraden är mycket bättre när det är kalt samtidigt som snön reflekterar ljuset. I mars når man vid lunchtid nästan samma effekt som i juni.
Verkningsgraden sjunker när solcellerna blir värmare ca 0,4% / grad)
Om det är kalt och blåsigt på våren kan solcellerna har minusgrader jämfört med över 70 grader i sydliga länder.

I värsta fall har de alltså 30% mindre effekt!

Avatar Fallback

Re: Solceller

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440630 Jag tänkte inte lagra elen utan att överproduktionen på dagen går ut på elnätet "till grannen" och
nätägaren byter till en elmätare som mäter både in och ut flödet av el,så vi blir både köpare och säljare av el.
Det är bättre än så länge att dom stora elproducenterna lagrar energi i sina vattendammar än att man som liten ska köpa dyra batterier.
Man ser på svenska kraftnäts sida hur snabbt dom reglerar balansen på elproduktion med vattenkraften
http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Solceller

Göt  
#440632 Det här tyckte jag var en intressant tråd, jag har inget att tillföra men tanken på solceller har slagit mej också. Hur många kvadratmeter yta behöver du för 13 000 kw

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440637 Tanken på solpaneler har slagit mig, men än så länge gör jag åt rätt "lite" el, och om jag har koll på saker och ting är det inte lönsamt att på helåret producera mer el än man själv gör åt? Stämmer detta fortfarande?
Eller har det blivit lönsamt att producera och sälja el ut på elnätet?

Avatar Fallback

Re: Solceller

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440644 Man räknar ca 6-7 m2 / kw beroende på verkningsgraden på solcellerna,jag tycker att det är bäst för våran del att vara mikroproducent = att man är nettokonsument vilket innebär att du använder mer el än du producerar under ett år. Det gäller för säkringsabonnemang upp till 63A .
Våran elförbrukning ligger på ca 13000 kwh/ år 16 A säkring, för att inte gå upp på säkrings storlek som gör ett dyrare abonnemang hamnar anläggningen på 11 kw ca 40 solcellspaneler. 11 kw x 7 m2 = 77 m2 yta solceller

   TS
Användarvisningsbild

Re: Solceller

Nooahaaa  
#522702 Går lite i samma. Jag bor i strax norr om Sundsvall och funderar lite på hur bra effektiviteten är på cellerna däremot. Är lite rädd att det i slutändan inte genererar så mycket el som man hoppas enligt de kalkyler som finns. Hittade en hos Hemsol t.ex. men det kanske inte är siffror man kan lita på.

Gällande ställning tror jag att jag köper något färdigt. Orkar inte hålla på och svetsa och greja själv. Såg att några som heter http://www.suntexab.se/sv/solceller/mark-stativ, kostar ju i princip ingenting.

Har du byggt något som du kan skicka bild på?

Avatar Fallback

Re: Solceller

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523316 Hej Nooahaaa nu har våra solceller varit igång ett år,det är 40 st x 1.7 m2 = 68m2 och jag kan konstatera att dom levererat 12300 Kwh på ett år.Mer än vad jag hade förväntat mig så vi är super nöjda. cellerna på bilden står i 65 grader och med snö på backen klar blå himmel och kallt ute så producerade cellerna bättre / dag i april,maj än under sommaren. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Solceller

Vilsten  
#523320 Får du aldrig problem med snödjupet vid så lågt montage?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).