Vedmaskiner, flishuggar

Hakki Pilke Big x47

114 inlägg 59519 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hakki Pilke Big x47

Orca  
#418865 Här vill jag diskutera allt som har med Hakki Pilke Big x47 att göra.
Bra - Dåligt.
Problem - Lösningar.
Tips på förbättringar.
Med mera.


1479453088_dsc_0493.jpg




   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#418868 Jag börjar med mitt största problem - maskinen är för långsam.
1. Det känns som om det är för låg fart på kedjan så den fastnar ofta i stocken när svärdet dras ner snabbt.
2. Stöten (klyvkolven) går för långsamt - både framåt och bakåt.
Felsökningstips?



   TS
Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Big x47

adahlm  
#418887 Hade liknande problem med sågsvärdet på pilkemastern förra vintern.. Till slut gav hydr.pumpen upp helt totalt. Satte i ny pump och det blev mer sprutt i både såg & klyv.

Den där maskinen ser ut att ha ett antal timmar bakom så kanske även den har sliten pump?

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

stegmaster  
#418889 Ja, något måsta vara fel med kapningen, för så långsamt/trögt ska det vel inte gå??
Er den kedja vass med lika långa tänder, och svärdet utan grader ??
Går den på samma vis med nytt svärd och kedja??
Om den går samma med ny kedja/svärd, kunne man ju misstänka sliten hydraulmotor och even själva pumpen.


När det gjelder klvyningen, så gick det trögt ja.
Er detta av dom första modeller utan snabbventil??
Annars er det vel endast en snabbventil som kan få lite mer fart på klyven.
Går det att justera slaglängden??
Nu går vel klyven 60cm, eller?

Edit, skrev samtidig med adahlm

Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Big x47

jannee  
#418891 Här har du förväntad hastighet

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

stegmaster  
#418894 Jo, men den där har "multispeed" (snabbgång) på klyven, det tror jag inte fanns på dom tidligaste maskiner.
Så frågan kvarstår.
Finns det snabbgång på maskinen i fråga??

Det kan ju even finnas andra endringer sen första tillverkadet maskin, som större/fler hydraulikpump. m.m

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#418961 Maskinen är från 2005 så den har många tusen m3 bakom sig men är fortfarande i bra skick rent mekaniskt.
Eldriven, 15 kW motor, påhängd på trepunktsfästet och överföring via kedjekoppling-vinkelväxel-kraftöverföringsaxel-vinkelväxel-hydraulpump (dubbelpump, 38+11,2 cm).
Det kan vara så att hydraulpumpen är "slut", men hur kollar man det?

Har satt på nytt svärd (Iggesund) och kedja (Stihl Oilomatic) och då skär den såklart bättre men jag tycker inte det är den där riktiga farten på kedjan som man ser på många Youtube-klipp (Multispeed-maskiner). Om ni tittar på min vänstra hand innan tredje kapningen på filmen så ser ni att jag justerar ventilen för hur fort svärdet ska gå ner så att det blir tydligare hur kedjan nyper fast.

Jag har bytt hydraulmotorn på sågen. Ingen skillnad.

Min maskin har snabbventil. Den gick sönder i våras så den är utbytt men jag tyckte inte jag märkte någon direkt skillnad. Den är inställd som rekommenderat - tre varv ut från bottenläget.

Slaglängden på stöten går att justera men vid kort slaglängd kan det bli problem med smalare och krokiga stockar. Bitarna har en tendens att lägga sig på tvären innan klyvbettet. Helst skulle man vilja ha en specialkniv som var förlängd mot stöten så att utrymmet mellan stöt och kniv endast blev ca 35-40 cm. :smile:

jannee - tack för länken. Jag har sett den tidigare och det är en annan modell av maskinen, med multispeed. Min har bara EN klyvkolv och snabbventil.

Om jag nu behöver byta dubbelpumpen så skulle jag vilja göra en total hydraulikgenomgång på min maskin samt "trimma upp" den med en pump som levererar fler minutlitrar samt se till att alla slangar och ventiler är dimensionerade för att klara detta, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Jag har inte hittat någon film på nätet som visar just den här maskinen med snabbventil så jag har ingenting att jämföra med. Hur snabbt ska stöten gå fram och tillbaka? Många maskiner jag sett är betydligt snabbare...

Om någon har några andra frågor om denna maskin hjälper jag gärna till så gott jag nu kan. Jag har höjt upp min maskin med ca 15 cm samt satt en plåt över rensgallret vid klyvbettet och hängt på ett rensgaller i slutet av utmatningsbandet i stället så det blir lättare att städa. Satt en plåt i stället för en av rullarna på stockinmatningen så fastnar inte stockarna där. Satt en dunk för luftning av kolven för stockhållaren. Håller på med en prototyp för att minska inandning av oljeblandat sågdamm. Kopplat in en ventil så att jag kan justera hastigheten som svärdet ska gå ner. Funderar på att ersätta IR-strålen med en mekanisk stopp för stockframmatningen i stället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

kjetilroeste  
#419070 Har du sjekka trykket? Virker som det er for lavt trykk.

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#419091 Nej, jag har inte kollat trycket. Jag får nog göra det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Big x47

Bosse1  
#419115 Lurigt ljud när kedjan satt fast i veden axelsnurr i drivhjul eller ventiltjut kanske.

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419195 Får kedjan nog med smörjning?
Min Palax har nångång gått trögt på samma sätt pga slut kedjeolja

Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Big x47

tyke  
#419202 Ta trycket på pumpen den är garanterat dålig med den hastigheten på klyven och den orkeslösa kapningen.

Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Big x47

Førland  
#419206 Er det lenge siden du har byttet hydraulik filter?

Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Big x47

adahlm  
#419229 Mätning av bara trycket räcker inte här, pumpen kan ge fullt tryck men flödet minskar vid belastning,
Det finns specialutrustning för att mäta sånt men om pumpen gått tusentals timmar är det nog bara att byta ut den. Det är väl ändå bara en vanlig kugghjulsdubbelpump som inte är så dyr att skaffa?
Större pump än original skulle jag inte rekommendera, blir nog bara värme av den tillläggseffekten.

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

kjetilroeste  
#419231 Jeg bygde om hakki 2x med større pumpe. Mener originalt det satt 20cc, mens jeg kjøpte ei 25cc. Satte på volumkontroll på innmaterbåndet, men da ble olja såpass varm at jeg måtte montere oljekjøler.
Tror hakki bruker pumper fra casappa.
Bakdelen med 2x, er at olja går i serie. Dvs at ved pumpebytte ble alle funksjonene påvirket av større oljefløde.
På bigx sitter det som jeg forstod dobbelpumpe, så da holder det forsåvidt å bytte feks den til kløyva opp et hakk større? Har for meg at oljefløden til kappen kommer ifra samme pumpa som gir olje til innmaterbåndet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).