tis 24 jun 2008, 20:16#31166
björken skrev:Såg ett reportage i någon tidning för något år sedan om en 615 med kran som gick i skogen, hade mer än 10000h, kanske tom 15000h kommer inte riktigt ihåg. Vill minnas att han var väldans nöjd med den.
Det låter ju som en bra kombination, converter på en redan bra skogstraktor som 605'an.
Läste i senaste Valtra Team tidningen om en Valmet 615M som gått 26684 timmar. Nuvarande ägaren köpte den då den hade gått ca 24000
timmar och sedan dess har den gått i skogen.
Jag har en Valmet 605 utan converter men med större däck 18,4-34 bak och 13,9-24 fram. Det ger bra bärighet och frigångshöjd.
Var och tittade på en ny Valtra A75 i höstas då de körde ett specialpris med lastare för 303.000kr. Blev dock grymt besviken på hytten som var väldigt trång.
Tittade då på en N91 men provkörde aldrig.
Dock fick jag tillfälle att provsitta(och provköra en N101) i en N121 Advanced på skogsNolia.
Visst, det är större hytt än på A-serien, men det var ändå bökigt att
snurra stolen runt. Man var tvungen att tilta fram och hissa upp ratten
maximalt för att kunna snurra runt, dock tog armstödet ändå i sidan
så man fick dra sätet lite fram och tillbaka för att komma runt.
När man väl satt bakåtvänd så insåg man att golvet inte var helt plant
och det var trångt för fötterna. Dock sa säljaren att man kunde extra utrusta med en stolspelare för mer utrymme runt fötterna.
Måste säga att på min Valmet 605 så är golvet helt plant, man tiltar bara upp ratter och snurrar runt, och har mer utrymme för fötterna än Valtra
N-serie utan stolspelare i varje fall.
Dessutom så är jag lite skeptisk till att ha N-seriens plastbränsletank
i hyfsat utsatt läge vid fotsteget.
Visserligen kan man extrautrusta med en plåttank istället, men tyvärr
hade jag lite dåliga erfarenheter av en gammal Volvo BM 2254 som hade
liknande sadelmonterad plåttank. Grejen är att den sitter så långt från motorn att den inte värms upp och av dunstar vatten i tanken.
Följden blir att vattnet fryser på vintern med driftstörningar som följd.
Dessutom så är min gamla Valmet mycker renare under och baktill,
N-serien har ju filter mm bak som visserligen är lätt att serva men som
lätt går sönder i skogskörning.
Tyvärr är ju avgasröret vansinnigt placerat vid skogskörning, man måste ha skyddsrör från hytt till front.
Vet ju bara hur sneda fotstegen än på min Valmet efter ett antal sten påkörningar.
Konsekvensen är att jag fortsätter att köra Valmet 605.
Det måste vara en av dom bättre i skogen.
Fördelar:
Stor hytt med snurrstol så man bekvämt kan köra kran.
615M har converter så man kan smyga fram i skogen.
Lätt, bränslesnål(3-cyl motor på 75hk) och lättstartad.
Oöm ren konstruktion.
Kort vändradie.
Stabil 3-punktslyft som lyfter 4 ton.
Stor bränsletank på 180 liter som är integrerad i ramen och som skyddar
drivaxlar. Konstruktionen gör att motorn sitter långt fram vilket ger bra viktfördelning.
Slitstark.