Traktorer och processorer

Valmet 615 i skogen?

37 inlägg 36289 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 615 i skogen?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27330 Såg en valmet 615.. industrimodellen idag, mes d skogsvagn å rätt stora hjul, kan d va nått att ha i skogen? det är ju konverter i en sån tror jag? äre nån som ha en aning?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27426 Konverter och separat fram/back enhet som oxå är hydralisk.

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27440 Såg ett reportage i någon tidning för något år sedan om en 615 med kran som gick i skogen, hade mer än 10000h, kanske tom 15000h kommer inte riktigt ihåg. Vill minnas att han var väldans nöjd med den.
Det låter ju som en bra kombination, converter på en redan bra skogstraktor som 605'an.

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27446 Det kördes med en 615M i Linköping, för några år sedan, som hade en takmonterad FMV-kran..Ett smidigt ekipage verkade det som..Det enda som såg lite dåligt ut, var markfrigången..Den var visserligen utrustad med industridäck, så det kan ha varit det som lurade ögat..Den kördes i många år och gick tämligen felfritt vad jag vet..
Mvh. Ulf

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27483 615 har väl mindre däck än 605 som standard?

415 och 405 har ju det.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27487
Ferguson skrev:615 har väl mindre däck än 605 som standard?

415 och 405 har ju det.


JA tycker det ser ut som det iaf,men på denna ja såg satt det rejält höga hjul på....

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31093 Nu har ja lyckats få ett kort på den maskinen ja såg... lite kass kvalite då ja körde i 60 å knäppte kortet på måfå me telefonen....


Bild

   TS
Avatar Fallback
Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31166
björken skrev:Såg ett reportage i någon tidning för något år sedan om en 615 med kran som gick i skogen, hade mer än 10000h, kanske tom 15000h kommer inte riktigt ihåg. Vill minnas att han var väldans nöjd med den.
Det låter ju som en bra kombination, converter på en redan bra skogstraktor som 605'an.


Läste i senaste Valtra Team tidningen om en Valmet 615M som gått 26684 timmar. Nuvarande ägaren köpte den då den hade gått ca 24000
timmar och sedan dess har den gått i skogen.

Jag har en Valmet 605 utan converter men med större däck 18,4-34 bak och 13,9-24 fram. Det ger bra bärighet och frigångshöjd.

Var och tittade på en ny Valtra A75 i höstas då de körde ett specialpris med lastare för 303.000kr. Blev dock grymt besviken på hytten som var väldigt trång.
Tittade då på en N91 men provkörde aldrig.

Dock fick jag tillfälle att provsitta(och provköra en N101) i en N121 Advanced på skogsNolia.
Visst, det är större hytt än på A-serien, men det var ändå bökigt att
snurra stolen runt. Man var tvungen att tilta fram och hissa upp ratten
maximalt för att kunna snurra runt, dock tog armstödet ändå i sidan
så man fick dra sätet lite fram och tillbaka för att komma runt.
När man väl satt bakåtvänd så insåg man att golvet inte var helt plant
och det var trångt för fötterna. Dock sa säljaren att man kunde extra utrusta med en stolspelare för mer utrymme runt fötterna.

Måste säga att på min Valmet 605 så är golvet helt plant, man tiltar bara upp ratter och snurrar runt, och har mer utrymme för fötterna än Valtra
N-serie utan stolspelare i varje fall.
Dessutom så är jag lite skeptisk till att ha N-seriens plastbränsletank
i hyfsat utsatt läge vid fotsteget.
Visserligen kan man extrautrusta med en plåttank istället, men tyvärr
hade jag lite dåliga erfarenheter av en gammal Volvo BM 2254 som hade
liknande sadelmonterad plåttank. Grejen är att den sitter så långt från motorn att den inte värms upp och av dunstar vatten i tanken.
Följden blir att vattnet fryser på vintern med driftstörningar som följd.

Dessutom så är min gamla Valmet mycker renare under och baktill,
N-serien har ju filter mm bak som visserligen är lätt att serva men som
lätt går sönder i skogskörning.
Tyvärr är ju avgasröret vansinnigt placerat vid skogskörning, man måste ha skyddsrör från hytt till front.
Vet ju bara hur sneda fotstegen än på min Valmet efter ett antal sten påkörningar.

Konsekvensen är att jag fortsätter att köra Valmet 605.
Det måste vara en av dom bättre i skogen.
Fördelar:
Stor hytt med snurrstol så man bekvämt kan köra kran.
615M har converter så man kan smyga fram i skogen.
Lätt, bränslesnål(3-cyl motor på 75hk) och lättstartad.
Oöm ren konstruktion.
Kort vändradie.
Stabil 3-punktslyft som lyfter 4 ton.
Stor bränsletank på 180 liter som är integrerad i ramen och som skyddar
drivaxlar. Konstruktionen gör att motorn sitter långt fram vilket ger bra viktfördelning.
Slitstark.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31172
Zalman skrev:
björken skrev:Såg ett reportage i någon tidning för något år sedan om en 615 med kran som gick i skogen, hade mer än 10000h, kanske tom 15000h kommer inte riktigt ihåg. Vill minnas att han var väldans nöjd med den.
Det låter ju som en bra kombination, converter på en redan bra skogstraktor som 605'an.


Läste i senaste Valtra Team tidningen om en Valmet 615M som gått 26684 timmar. Nuvarande ägaren köpte den då den hade gått ca 24000
timmar och sedan dess har den gått i skogen.

Jag har en Valmet 605 utan converter men med större däck 18,4-34 bak och 13,9-24 fram. Det ger bra bärighet och frigångshöjd.

Var och tittade på en ny Valtra A75 i höstas då de körde ett specialpris med lastare för 303.000kr. Blev dock grymt besviken på hytten som var väldigt trång.
Tittade då på en N91 men provkörde aldrig.

Dock fick jag tillfälle att provsitta(och provköra en N101) i en N121 Advanced på skogsNolia.
Visst, det är större hytt än på A-serien, men det var ändå bökigt att
snurra stolen runt. Man var tvungen att tilta fram och hissa upp ratten
maximalt för att kunna snurra runt, dock tog armstödet ändå i sidan
så man fick dra sätet lite fram och tillbaka för att komma runt.
När man väl satt bakåtvänd så insåg man att golvet inte var helt plant
och det var trångt för fötterna. Dock sa säljaren att man kunde extra utrusta med en stolspelare för mer utrymme runt fötterna.

Måste säga att på min Valmet 605 så är golvet helt plant, man tiltar bara upp ratter och snurrar runt, och har mer utrymme för fötterna än Valtra
N-serie utan stolspelare i varje fall.
Dessutom så är jag lite skeptisk till att ha N-seriens plastbränsletank
i hyfsat utsatt läge vid fotsteget.
Visserligen kan man extrautrusta med en plåttank istället, men tyvärr
hade jag lite dåliga erfarenheter av en gammal Volvo BM 2254 som hade
liknande sadelmonterad plåttank. Grejen är att den sitter så långt från motorn att den inte värms upp och av dunstar vatten i tanken.
Följden blir att vattnet fryser på vintern med driftstörningar som följd.

Dessutom så är min gamla Valmet mycker renare under och baktill,
N-serien har ju filter mm bak som visserligen är lätt att serva men som
lätt går sönder i skogskörning.
Tyvärr är ju avgasröret vansinnigt placerat vid skogskörning, man måste ha skyddsrör från hytt till front.
Vet ju bara hur sneda fotstegen än på min Valmet efter ett antal sten påkörningar.

Konsekvensen är att jag fortsätter att köra Valmet 605.
Det måste vara en av dom bättre i skogen.
Fördelar:
Stor hytt med snurrstol så man bekvämt kan köra kran.
615M har converter så man kan smyga fram i skogen.
Lätt, bränslesnål(3-cyl motor på 75hk) och lättstartad.
Oöm ren konstruktion.
Kort vändradie.
Stabil 3-punktslyft som lyfter 4 ton.
Stor bränsletank på 180 liter som är integrerad i ramen och som skyddar
drivaxlar. Konstruktionen gör att motorn sitter långt fram vilket ger bra viktfördelning.
Slitstark.


vet du om det finns hög/lågväxel på 615? fick för mej att det kanske inte sitter låg på en industritraktor?

   TS
Avatar Fallback
Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31173 "vet du om det finns hög/lågväxel på 615? fick för mej att det kanske inte sitter låg på en industritraktor?"

På min Valmet 605 så har den 16 växlar fram och 8 bakåt.
Det är en spak för växel 1-4 och en spak för fram låg-hög och bak.
Dessutom så har man en kopplingsfri snabbväxel som dubblerar antalet växlar.
På transporten så går den lite över 30kmh pga större däck än original.

Läser man instruktionsboken till Valmet 615M så står det att den har
en spak för växel 1-4 och en spak för fram låg-hög.
Till vänster på instrumentpanelen finns converterns fram-back spak.
Detta ger 8 växlar fram resp back. Dock går den ca 10% snabbare framåt än bakåt.
Man kan inte få snabbväxel eller krypväxel på en 615M.
http://www.valtra.se/ovriginformation/M ... M/615M.pdf

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31286 Att 05 serien är ren under är väl inte helt sant, men förhållandevis iaf.
Jag brutalkör kanske med min 805a men jag kört sönder slangarna till lyftcylindrarna bak.
Sen sitter sugsil och returfilter till hydralen på vänstersidan av bakkroppen och länkaget till växellåda o 4wd på högersidan, en grov gren bland dom stagen och de blir lite svårt att få i en växel. :roll:
En annan sak är den ska inte köras i skogen utan bukplåt som täcker tanken pga avtappningen till tanken som sitter längst bak.
Jag tryckte till den mot en sten och hade ett h-te innan jag fick pluggen tät igen 😈
I jämförelse med min gamla 650 däremot finns de inte så mkt som är påskruvat utanpå växellåda etc på 805.

En annan sak som jag uppskattar med 505-905 är att rutor är uppdragna riktigt upp till taket och att hytten är hög invändigt.
Provad CaseIH MXU och där satt jag med huvet uppe i taket och såg inget snett uppåt!
Trångt att vrida var de med(196 med stora fötter :lol: ).
6000 serien är väl inte bättre heller än gamla 05 på de planet?

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31304
gnisten83 skrev:Att 05 serien är ren under är väl inte helt sant, men förhållandevis iaf.
Jag brutalkör kanske med min 805a men jag kört sönder slangarna till lyftcylindrarna bak.
Sen sitter sugsil och returfilter till hydralen på vänstersidan av bakkroppen och länkaget till växellåda o 4wd på högersidan, en grov gren bland dom stagen och de blir lite svårt att få i en växel. :roll:
En annan sak är den ska inte köras i skogen utan bukplåt som täcker tanken pga avtappningen till tanken som sitter längst bak.
Jag tryckte till den mot en sten och hade ett h-te innan jag fick pluggen tät igen 😈
I jämförelse med min gamla 650 däremot finns de inte så mkt som är påskruvat utanpå växellåda etc på 805.

En annan sak som jag uppskattar med 505-905 är att rutor är uppdragna riktigt upp till taket och att hytten är hög invändigt.
Provad CaseIH MXU och där satt jag med huvet uppe i taket och såg inget snett uppåt!
Trångt att vrida var de med(196 med stora fötter :lol: ).
6000 serien är väl inte bättre heller än gamla 05 på de planet?



Va tycker du om 805an då? har kikat på en sådan men läst ngnstans här på forumet att den går så fort bakåt? det kan ju göra att det blir drygt att backa i skogen med vagn? eller? sen hur svänger din 805? är det bra styrradie? å hur äre me plats bakåt?

Fredrik

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31340 Jo jag gillar min 805 som jag köpte 2000, bra ork och svängradien är lite bättre på dom äldre med Carraro framaxel än med Siege axeln.
Jag kör med 600x38 respektive 500x26,5 och med max utslag så tar de nästan i traktorn,brett men med bärighet :lol: .

Jag skulle nog hellre rekomendera 705 som har den reduserande snabbväxeln(samma som 505 605) än 805-905 som har en overdrive i stället.
Jag bytte snabbväxeln i min till 705ans för jag tyckte de gick för fort bakåt i skogen, lite fort går det fortfarande om jag behöver kraft och måste gasa på lite.
Till saken hör att 1back har lite högre utväxling än 2 låg framåt.
De kunde kanske vara lite mer fotutrymme bakåt men det är rätt ok om man inte har 48 i huggarstövlar :wink:

Bland nyare traktorer kanske du hitta en bättre skogstraktor men tänk på att den försvann 91-92 nånting och jag tror inte att du hittar en bättre standardtraktor för skogskörning från den tiden.
På med en heltäckande bukplåt och de är bara att köra till det tar emot, har du sen en driven vagn som jag så ska de till riktigt risig terräng innan du sitter där.

505 väger ca 3400 och 805 ca 4 ton större skillnad är det inte och viktskillnade kompenseras lätt av bredare däck, fast av samma orsak så blir ju 505 smalare och för den delen kanske smidigare.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31343
gnisten83 skrev:Jo jag gillar min 805 som jag köpte 2000, bra ork och svängradien är lite bättre på dom äldre med Carraro framaxel än med Siege axeln.
Jag kör med 600x38 respektive 500x26,5 och med max utslag så tar de nästan i traktorn,brett men med bärighet :lol: .

Jag skulle nog hellre rekomendera 705 som har den reduserande snabbväxeln(samma som 505 605) än 805-905 som har en overdrive i stället.
Jag bytte snabbväxeln i min till 705ans för jag tyckte de gick för fort bakåt i skogen, lite fort går det fortfarande om jag behöver kraft och måste gasa på lite.
Till saken hör att 1back har lite högre utväxling än 2 låg framåt.
De kunde kanske vara lite mer fotutrymme bakåt men det är rätt ok om man inte har 48 i huggarstövlar :wink:

Bland nyare traktorer kanske du hitta en bättre skogstraktor men tänk på att den försvann 91-92 nånting och jag tror inte att du hittar en bättre standardtraktor för skogskörning från den tiden.
På med en heltäckande bukplåt och de är bara att köra till det tar emot, har du sen en driven vagn som jag så ska de till riktigt risig terräng innan du sitter där.

505 väger ca 3400 och 805 ca 4 ton större skillnad är det inte och viktskillnade kompenseras lätt av bredare däck, fast av samma orsak så blir ju 505 smalare och för den delen kanske smidigare.


jag kör ju inte allt för mkt i skogen utan det mesta efterväg, ska eventuellt framledes även köra med en ilsboröjjare å röjja vägdikeskanter före en riktig röjjartraktor med 7 meters kran å behöver då lite större traktor inbillar ja mej...
hur stor är skillnaden på motor mellan 705-805-905? å då menar ja inte hästarna utan om man kan leva med en 705a jämt imot en 805 eller 905 när man ska dra ett vedlass efter väg.
man vill ju ha allt men man måste ju prioritera..
därför känns det bra att disskutera med nån som vet lite om valmet

Sen äre det me timmar på valmet... ofta många timmar på dom flesta...

på din 805 finns det drivhjulsberoende uttag? det skulle vara trevligt om man bygger mekaniskt driven vagn i framtiden :lol:

å sen när kom den "bättre" framaxeln?

Å har du bild på din maskin? skulle va kul att se med dom breda hjulen :lol: 8)

//fredrik

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31385 Tyvärr har jag inget drivhjulberoende kraftuttag, vet inte om det är vanligt på dom eller inte??
Den kraftigare axeln ska finnas finnas på 88an o senare och då blev det 125cc obitrol istället för 100cc och styrcylindern blev centralt placerad med genomgående kolv i samma veva, så de är lätt att se vilken.

Effektmässigt spelar de nog inte så stor roll vilken om du inte drar 10tons vedlass :lol:
Fördelen med overdriven i 805-905 är att den gör 40 på väg om spärren 4 hög är borta(nackdelen blev ju för snabb back i skogen)
905 har en 6a under huven så den är längre o sämre svängradie.
Timmar, tja skicket spelar kanske större roll men klart ska du köra mkt så är de nyaste 16-17 år gamla.......
Ett par bilder trotjänaren följer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).