tor 21 jan 2016, 22:39#367625
Klurar lite på hur vi ska göra med uppvärmningen av vårt hus framöver.
Jag räknar med att en vedpanneinstallation går loss på 100-150 tkr, bergvärme ungefär 200 tkr (långt till berg och stort värmebehov), luft/vatten knappt 100 tkr och pellets drygt 50-60 tkr. Ved och bergvärme kostar ungefär lika mycket att driva, beroende på vedpriser och elpriser, och luft/vatten och pellets kostar ungefär lika mycket att driva, räknar med ungefär det dubbla mot de tidigare alternativen, samma där, beror på el och pelletspriser.
Vi kan väl vara överens om att priserna för träråvara är betydligt stabilare än priserna för el, i synnerhet med tanke på att vi inom de närmsta åren går från 10 till 6 aktiva kärnreaktorer i Sverige (en är redan permanent stoppad tillochmed).
Vad man då helt enkelt måste räkna på är vad som blir mest lönsamt, inte bara sett till driftskostnaden, utan även till fastighetens värdeförändring. Hur resonerar en värderingsman respektive en husköpare om huset är utrustat med de olika bränsleslagen?
Vedeldning tänkte jag då dimensionera med en jättetank så att man i princip bara behöver elda nån gång i veckan eller två under vintern, och kanske en eller två gånger på hela sommaren, och självklart med vedpanna av modernaste slag. Dock tillkommer ju vedhanteringen, där man ju kan välja hur krångligt man vill ha det. Jag har inte längre nån plats på tomten för att lägga upp stock, så det kommer ju företrädelsevis bli färdigkluvet eller mindre mängder omhändertagen stock från hjälpta grannar och dylikt, medan man ju inte kan veta exakt hur en ny husköpare skulle göra.
Pellets är ju inte riktigt lika besvärligt, och investeringsmässigt väldigt fördelaktigt. Jag tänkte satsa på stor varmvattenberedare för närmast obegränsat med varmvatten. Vad tycker den presumtive husköparen om att kånka pelletssäckar idag, och hur är det ekonomiska värdet av det?
Både luft/vatten och bergvärme är ju i det närmaste underhållsfritt på kort sikt, och den egna arbetsinsatsen uppgår väl i att titta till maskinen och se så den inte larmar för nåt emellanåt. Även där kommer jag bygga med en stor varmvattenberedare. På lite längre sikt finns ju dock risken för väldigt kostsamma reparationer.
Hur ser det slutligen ut om huset utrustas med någon form av solenergi? Med värmepump bör man väl lägga huvudmödan på att producera el till denne, medan man med biobränsleeldad anläggning kanske vill tillverka värme med solen för att slippa elda. Man kan kanske även misstänka att framtiden går åt mer och mer elbilar och laddhybrider, varför det kanske är en vettig idé att satsa på elproduktion av den anledningen.
Jag tar gärna del av era egna erfarenheter, och är det någon som är insatt i fastighetsekonomi får ni gärna flika in också.
Tack på förhand!