Uppvärmning

Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

27 inlägg 12396 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

Tjita1  
#367625 Klurar lite på hur vi ska göra med uppvärmningen av vårt hus framöver.
Jag räknar med att en vedpanneinstallation går loss på 100-150 tkr, bergvärme ungefär 200 tkr (långt till berg och stort värmebehov), luft/vatten knappt 100 tkr och pellets drygt 50-60 tkr. Ved och bergvärme kostar ungefär lika mycket att driva, beroende på vedpriser och elpriser, och luft/vatten och pellets kostar ungefär lika mycket att driva, räknar med ungefär det dubbla mot de tidigare alternativen, samma där, beror på el och pelletspriser.
Vi kan väl vara överens om att priserna för träråvara är betydligt stabilare än priserna för el, i synnerhet med tanke på att vi inom de närmsta åren går från 10 till 6 aktiva kärnreaktorer i Sverige (en är redan permanent stoppad tillochmed).

Vad man då helt enkelt måste räkna på är vad som blir mest lönsamt, inte bara sett till driftskostnaden, utan även till fastighetens värdeförändring. Hur resonerar en värderingsman respektive en husköpare om huset är utrustat med de olika bränsleslagen?
Vedeldning tänkte jag då dimensionera med en jättetank så att man i princip bara behöver elda nån gång i veckan eller två under vintern, och kanske en eller två gånger på hela sommaren, och självklart med vedpanna av modernaste slag. Dock tillkommer ju vedhanteringen, där man ju kan välja hur krångligt man vill ha det. Jag har inte längre nån plats på tomten för att lägga upp stock, så det kommer ju företrädelsevis bli färdigkluvet eller mindre mängder omhändertagen stock från hjälpta grannar och dylikt, medan man ju inte kan veta exakt hur en ny husköpare skulle göra.
Pellets är ju inte riktigt lika besvärligt, och investeringsmässigt väldigt fördelaktigt. Jag tänkte satsa på stor varmvattenberedare för närmast obegränsat med varmvatten. Vad tycker den presumtive husköparen om att kånka pelletssäckar idag, och hur är det ekonomiska värdet av det?
Både luft/vatten och bergvärme är ju i det närmaste underhållsfritt på kort sikt, och den egna arbetsinsatsen uppgår väl i att titta till maskinen och se så den inte larmar för nåt emellanåt. Även där kommer jag bygga med en stor varmvattenberedare. På lite längre sikt finns ju dock risken för väldigt kostsamma reparationer.

Hur ser det slutligen ut om huset utrustas med någon form av solenergi? Med värmepump bör man väl lägga huvudmödan på att producera el till denne, medan man med biobränsleeldad anläggning kanske vill tillverka värme med solen för att slippa elda. Man kan kanske även misstänka att framtiden går åt mer och mer elbilar och laddhybrider, varför det kanske är en vettig idé att satsa på elproduktion av den anledningen.

Jag tar gärna del av era egna erfarenheter, och är det någon som är insatt i fastighetsekonomi får ni gärna flika in också.
Tack på förhand!



   TS
Avatar Fallback

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

alias  
#367627 Om det är en ren villatomt utan tillhörande skogsmark så hade jag nog skippat vedalternativet - sett till fastighetsvärdet vid en framtida försäljning.

I övrigt inte lätt att säga så mycket när man inte vet alla fakta.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

Vardon  
#367635 För framtida försäljning tror jag på bergvärme. Även om elpriserna åker berg och dalbana. Luft / Luft är ett bra komplement om du inte kan sätta bergvärme.

Jag tolkar din text som du inte har egen skog och det kommer alltid vara jobb med vet, så även med pellets. Räkna med att nästa generation är latare än vad du är.

Har du funderat med braskamin som komplement?

Användarvisningsbild

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

Tjita1  
#367647 Ja, det blir defenitivt en kamin på pipan som dagens antika vedpanna sitter i om värmepump blir huvudvärmekällan. Tjusigt rostfritt insatsrör i den pipan också, som kostade massa pengar för några år sedan, så nåt annat får man nog skämmas om man väljer.

Jag är inne lite på bergvärme själv, trots merkostnaden, med tanke på värdet. Jag har inget emot att elda ved, inget emot att ordna med ved osv, inte heller nåt emot att kånka pellets (redan tänkt ut en smart lösning för begränsad kånkning dessutom), men jag skulle kunna tänka mig att fastighetsvärdet faktiskt inte direkt höjs nåt om jag byter en befintlig vedpanna (som dessutom är dockad med en luft/vatten som dock inte funkar så bra, dessutom är den 9 år i år) mot en ny vedpanna eller pelletsanläggning, och garanterat inte så mycket som investeringskostnaden är. Med bergvärme ser jag det, utan att sitta på detaljerna, inte helt omöjligt att investeringen återbetalar sig omedelbart i form av motsvarande värdeökning på huset. Komplettera med frikyla, solel (och eventuell vindkraft) och en kamin så har man antagligen ett hus som man kan skriva i annonsen har luftkonditionering, gratis el hela sommaren (med vindkraft delvis även på vintern), och en driftkostnad på under 10000 per år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

dwurg  
#367702 Jo värmepumpar verkar populärare vid försäljning. Själv har jag ved men har både plats för det och egen ved så det är ju en annan situation. Däremot har jag lite svårt att förstå komplementet med sol har själv funderat på det men den ger ju mest på sommaren och då eldar jag en gång i veckan för varmvatten. Det är inte speciellt betungande och efter vad jag hört så mår pannan bäst av att eldas någorlunda regelbundet.
Många skakar på huvudet åt att man har vedeldning. Men nu när det har vart kallt några veckor så är det just dom som sitter hemma och pekar in vedpinnar i sina kaminer :lol:

Avatar Fallback

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367714 Jag satte in en ny pelletspanna i villan. Det gick på dryga 90 kkr, med förråd. Hade jag gjort det igen hade jag räknat på bergvärme en extra gång.

Användarvisningsbild

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367787 Bergvärme är väldigt bekvämt. Dessutom finns då möjligheten till bergskyla, vilket är underbart på sommarn när solen gassar från en klarblå himmel dag efter dag och temperaturen ligger stadigt på 25-30 grader i skuggan.

Annars kan kanske kombinationen pellets på vintern och luft/luft eller luft/vatten på vår/höst vara intressant. Moderna luftvärmepumpar har ju riktigt trevlig verkningsgrad när det inte är särskilt kallt ute, samtidigt som pellets funkar bra när det är under nollan.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 22 jan 2016, 21:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

röjar kalle  
#367791 Om du inte skall bo där tills du får hembud är nog bergvärme och solfångare melodin för försäljing. :grin: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

opekka  
#367819 Ska du höja värdet inför en försäljning tror jag att "mysvärden" som en braskamin smäller högt.

En annan variant är denna: En bekant som skulle sälja sitt hus uppmanades att ordna många uteplatser för att visa på möjligheterna. I stort sett räckte det med några trallbitar på gräsmattan och ett par stolar för att väcka idéer, enligt mäklaren.

Eller lägg några dagars arbete i trädgården och rensa buskar och träd för att skapa rymd och vyer. Det lär också vara bra.

Sedan tror jag också att det kan vara värdeökande, bara att ha färdiga kalkyler och planer/ritningar för annan uppvärmning, exvis bergvärme. Kanske rent av mer värdeökande än att faktiskt installera det färdigt (om man då räknar in att man slipper utläggen för investeringen).

Utöver detta beror förstås mycket på var i landet du ska sälja och det faktiska läget på fastigheten.

Användarvisningsbild

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

sundelius  
#367840
Niking skrev:Bergvärme är väldigt bekvämt. Dessutom finns då möjligheten till bergskyla, vilket är underbart på sommarn när solen gassar från en klarblå himmel dag efter dag och temperaturen ligger stadigt på 25-30 grader i skuggan.

Annars kan kanske kombinationen pellets på vintern och luft/luft eller luft/vatten på vår/höst vara intressant. Moderna luftvärmepumpar har ju riktigt trevlig verkningsgrad när det inte är särskilt kallt ute, samtidigt som pellets funkar bra när det är under nollan.
/Niklas

Bergskyla när det är stadigt 25-30 grader I skuggan :?:
Har du några hus till salu i grannskapet för med det klimatet är jag spekulant :lol: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmnings

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367842
sundelius skrev:
Niking skrev:Bergvärme är väldigt bekvämt. Dessutom finns då möjligheten till bergskyla, vilket är underbart på sommarn när solen gassar från en klarblå himmel dag efter dag och temperaturen ligger stadigt på 25-30 grader i skuggan.

Annars kan kanske kombinationen pellets på vintern och luft/luft eller luft/vatten på vår/höst vara intressant. Moderna luftvärmepumpar har ju riktigt trevlig verkningsgrad när det inte är särskilt kallt ute, samtidigt som pellets funkar bra när det är under nollan.
/Niklas

Bergskyla när det är stadigt 25-30 grader I skuggan :?:
Har du några hus till salu i grannskapet för med det klimatet är jag spekulant :lol: :wink:

Påminner mig i sommar, så ska jag hålla koll på objekten i grannskapet. ;-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367860 Själv har jag egen installerad bergvärme, nu inne på 11 året, funkat bra för mig
Stöttar med egen ved i keddyinsatsen vid "svinkyla" och myseldar på helger och kvällar.
Ingen tillskottsel har jag. Resterande från gallringar säljs som massaved eller som uppskattad gåva / bytesvara till barn/anhöriga...
Kan tänka att bergvärme ger något högre marknadsvärde än övriga

Användarvisningsbild

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

rokon  
#367877 Kan instämma i att en viss positiv värdestegring kan gälla för Berg/jordvärmepump detta om det gäller ett väl beräknat och utfört system med gällande tillstånd. I annat fall så kan det bli en belastning för både köparen och säljaren.

Jag är inte själv så odelat positiv till att glykolblandad brinevätska på hundratals liter skall samsas med samma berggrund som även utgör dricksvattentäkt så själv är jag inte intresserad av hus med sådana värmesystem.

Är mer för olika varianter av vedeldning med stöd av moderna bra luft-luft pumpar. En modern Luftvärmepump betalar sig snabbt och är inte kostsam att förnya.

http://www.svensktvatten.se/Vattentjans ... rmepumpar/

Avatar Fallback

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

axwell  
#367965
rokon skrev:Jag är inte själv så odelat positiv till att glykolblandad brinevätska på hundratals liter skall samsas med samma berggrund som även utgör dricksvattentäkt så själv är jag inte intresserad av hus med sådana värmesystem.


Finns det någon kommun i Sverige som accepterar glykol i brineslingan?
Alkohol blir våra kommungubbar glada av. :YMPARTY:

Kör med bergvärme sedan 1990 med egenmanipulerad reglering, ingen utegivare, elpatron över tidrelä(går aldrig in).
Stödeldning i täljstenskamin när lusten faller på, jag har god lust som pensionär, 1-2 brasor/dygn.

Öppen planlösning för värmespridning och smart placering av kamin höjer "vill ha" hos dom som förstår hur det kan se ut annars.

Användarvisningsbild

Re: Fastighetsvärde (-förändring) med olika uppvärmningsslag

rokon  
#367966
axwell skrev:
rokon skrev:Jag är inte själv så odelat positiv till att glykolblandad brinevätska på hundratals liter skall samsas med samma berggrund som även utgör dricksvattentäkt så själv är jag inte intresserad av hus med sådana värmesystem.


Finns det någon kommun i Sverige som accepterar glykol i brineslingan?
Alkohol blir våra kommungubbar glada av. :YMPARTY:

Kör med bergvärme sedan 1990 med egenmanipulerad reglering, ingen utegivare, elpatron över tidrelä(går aldrig in).
Stödeldning i täljstenskamin när lusten faller på, jag har god lust som pensionär, 1-2 brasor/dygn.

Öppen planlösning för värmespridning och smart placering av kamin höjer "vill ha" hos dom som förstår hur det kan se ut annars.

Tack för rättelsen, glykolen i brinevätskan är visst passerat till historien. Och då det förekom så var det en blandning mellan vatten glykol och alkohol. Så skål för framtiden, rörmokarna och kretskortstillverkarna! Har För länge sedan haft 2 hus med Atlas Copco bergvärmepumpar från -84, det bästa med dem var avsaknaden av datorkretsar, endast enkel relästyrd "traktorelektronik. Väldigt driftsäkra men med för grunda borrhål. Där var blandningen alkohol och glykolbaserad. Jag hade dock utegivare som styrde shuntarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).