ons 09 jan 2008, 16:29#15929Hej funderar lite på att köpa en galringsskotare
Några jag har funderat på:
Gremo 950f
Rottne f9
Valmet 830
Ponsse Gazelle
eller någon annan det kan även vara en
äldre model, kan ni ge
mig lite förslag
Tacksam vid svar
Skotare
Galrings skotare
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

ons 09 jan 2008, 18:12#15936Hej jag trivs jättebra i våran 950f det e en 06a och den går hur bra som helst
den är väldigt fin och smidig i gallringen och den går hyfsat även i slutavverkning...den nya hytten är även fin även om den e lite trång...vi kör med en cranab kran som är 9,2 meter så bra räckvid i skogen
har även kört äldre 950 och dom går också bra..
John Deere 1170
ons 09 jan 2008, 20:02#15941
Brukar du använda farthållaren på 950 f. Jag tyckte att det var en go funktion bara att dutta till så slapp man ha foten på gasen.
timberjack810c skrev:Hej jag trivs jättebra i våran 950f det e en 06a och den går hur bra som helstden är väldigt fin och smidig i gallringen och den går hyfsat även i slutavverkning...den nya hytten är även fin även om den e lite trång...vi kör med en cranab kran som är 9,2 meter så bra räckvid i skogen
har även kört äldre 950 och dom går också bra..
Brukar du använda farthållaren på 950 f. Jag tyckte att det var en go funktion bara att dutta till så slapp man ha foten på gasen.
ons 09 jan 2008, 22:46#15961det e jätteskönt med farthållaren när man ska köra lite längre sträckor
John Deere 1170
tor 10 jan 2008, 07:44#15970Ska du ha ny eller begagnad skotare?
Även om jag har blått blod i mig skulle jag rekomendera Gremon förre F9an, mer komplett skotare.
En annan femma är det när Rottne släpper F10an med nya hytten.
Valmet 830 tycker jag är lite stor och klumpig.
Även om jag har blått blod i mig skulle jag rekomendera Gremon förre F9an, mer komplett skotare.
En annan femma är det när Rottne släpper F10an med nya hytten.
Valmet 830 tycker jag är lite stor och klumpig.
tor 10 jan 2008, 16:34#15983Det kommer bli en begangnad skotare
Vad är det som går sönder på Gremon?
vad ska man tänka på när man köper en begangnad skotare
Vad är bäst i galring då vi har lite blötare mark där jag bor?
Vad är det som går sönder på Gremon?
vad ska man tänka på när man köper en begangnad skotare
Vad är bäst i galring då vi har lite blötare mark där jag bor?
TS
tor 10 jan 2008, 19:29#15993Jag har kört gremon i blöt mark ganska mycket....det klarar den bra ..vi kör en hel del med band så det e ju en stor fördel för bra bärighet
det ska väl vara fördelningsväxellådan som jag vet har krånglat för ganska många..men enligt gremo så ska det vara åtgärdat på senare modeller
Jag har tittat lite på ponssen wisent och den såg jättefin ut så det finns väl många bra alternativ bland gallringsskotarna.
John Deere 1170
ons 16 jan 2008, 18:55#16530Nej tittar aldrig på en 810 maskin.. Det är nog värdens jubelidiotiskaste maskinen som kallas skotare.. Helt hopplös att skota med i en gallring anser jag..
Mvh
Pa.
Pa.
tor 17 jan 2008, 07:23#16584Presic.. Jag den är smidig i gallringen men i och med att du har kranen där den är så är det inte bra.. Det skumtar och har sig och lekter jävle i hytten ju
Mvh
Pa.
Pa.
tor 17 jan 2008, 07:40#16587Det beror mycket på hur man kör, kan säga att en hel del vibrationer hittar in i hytten på en gremo med, via midja och midjelås
En kran ska inte slänga och dänga utan gå mjukt dit den ska direkt
En kran ska inte slänga och dänga utan gå mjukt dit den ska direkt
tor 17 jan 2008, 18:27#16628Har en gammel 810 som jag kör med och i början tycker man ju att det rister o håller på när man kör med kranen, men man lär sig och fördelen som jag ser det är att man blir försiktigare o mjukare med kranföringen.
en annan fördel är ju att man kan ta stockar framför sig och risa framför sig, det kan man förvisso kanske oxå men en maskin med kran på vagnen..?
en annan fördel är ju att man kan ta stockar framför sig och risa framför sig, det kan man förvisso kanske oxå men en maskin med kran på vagnen..?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar