Skotare

Galrings skotare

67 inlägg 26482 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Galrings skotare

Andreas_93  
#15929 Hej funderar lite på att köpa en galringsskotare

Några jag har funderat på:
Gremo 950f
Rottne f9
Valmet 830
Ponsse Gazelle
eller någon annan det kan även vara en
äldre model, kan ni ge
mig lite förslag
Tacksam vid svar



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15930 John Deere 810 finns ju också, själv skulle jag inte vilja ha en skotare med kranen på traktorn men det är ju samma storlek...

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15936 Hej jag trivs jättebra i våran 950f det e en 06a och den går hur bra som helst :D den är väldigt fin och smidig i gallringen och den går hyfsat även i slutavverkning...den nya hytten är även fin även om den e lite trång...vi kör med en cranab kran som är 9,2 meter så bra räckvid i skogen :D har även kört äldre 950 och dom går också bra..

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15941
timberjack810c skrev:Hej jag trivs jättebra i våran 950f det e en 06a och den går hur bra som helst :D den är väldigt fin och smidig i gallringen och den går hyfsat även i slutavverkning...den nya hytten är även fin även om den e lite trång...vi kör med en cranab kran som är 9,2 meter så bra räckvid i skogen :D har även kört äldre 950 och dom går också bra..


Brukar du använda farthållaren på 950 f. Jag tyckte att det var en go funktion bara att dutta till så slapp man ha foten på gasen.

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15961 det e jätteskönt med farthållaren när man ska köra lite längre sträckor :D

Användarvisningsbild
masterchief  
#15970 Ska du ha ny eller begagnad skotare?
Även om jag har blått blod i mig skulle jag rekomendera Gremon förre F9an, mer komplett skotare.
En annan femma är det när Rottne släpper F10an med nya hytten.
Valmet 830 tycker jag är lite stor och klumpig.

Avatar Fallback
Andreas_93  
#15983 Det kommer bli en begangnad skotare
Vad är det som går sönder på Gremon?
vad ska man tänka på när man köper en begangnad skotare
Vad är bäst i galring då vi har lite blötare mark där jag bor?

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15993 Jag har kört gremon i blöt mark ganska mycket....det klarar den bra ..vi kör en hel del med band så det e ju en stor fördel för bra bärighet :D det ska väl vara fördelningsväxellådan som jag vet har krånglat för ganska många..men enligt gremo så ska det vara åtgärdat på senare modeller :) Jag har tittat lite på ponssen wisent och den såg jättefin ut så det finns väl många bra alternativ bland gallringsskotarna. :D

Avatar Fallback

hej

bracke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16513 själv skulle jag någ titta mer åt en 1110 med smala lastutrymmet ekonomin är inte så bra att ha en liten maskin

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16530 Nej tittar aldrig på en 810 maskin.. Det är nog värdens jubelidiotiskaste maskinen som kallas skotare.. Helt hopplös att skota med i en gallring anser jag.. :x

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16557 Smidigare än en 810 i gallring får du väl leta efter,förutom mini brunetten då. Sen att kranen sitter på traktordelen osv. är ju en sak.

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16584 Presic.. Jag den är smidig i gallringen men i och med att du har kranen där den är så är det inte bra.. Det skumtar och har sig och lekter jävle i hytten ju :(

Användarvisningsbild
masterchief  
#16587 Det beror mycket på hur man kör, kan säga att en hel del vibrationer hittar in i hytten på en gremo med, via midja och midjelås :roll:
En kran ska inte slänga och dänga utan gå mjukt dit den ska direkt 8)

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16626 Han som skotar efter farsan och min maskin har en 810 c och han tycker att det är bra med kranen på traktorn för att han ser bättre vad han sätter ner kranen. Sen verkar den maskinen nästan gå fram vart som helst. :)

Avatar Fallback
rolf olsson  
#16628 Har en gammel 810 som jag kör med och i början tycker man ju att det rister o håller på när man kör med kranen, men man lär sig och fördelen som jag ser det är att man blir försiktigare o mjukare med kranföringen.

en annan fördel är ju att man kan ta stockar framför sig och risa framför sig, det kan man förvisso kanske oxå men en maskin med kran på vagnen..?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).