tor 07 mar 2013, 19:15#215896
vetinte skrev:Lånar lite utrymme om de e okej.
Dedär tycker jag låter lite intressant .
Vad finns där för fakta om det typ. Eller kan du förklara lite närmare.
Rökgastempen hängde jag med på.....Men tidningspapper 10-15 cm efter ugnen ?
Skall rökgastempen inte överstiga vissa grader 10-15 cm efter ugnen
o därmed inte antända pappret ?
Isf vad är då tempen på där ?
Ja och hur kan jag veta det ? Genom ett misstag, så klart.
En regnig sommardag fick ja för mig att elda i den lilla(!) täljstensugnen på 930 kg, för att få bort någon ev. fuktpropp tände jag först en dagstidningssida innanför sotluckan längst ned vid golvet precis där ugnens rökgaser kommer till skortstenen, snabbt på med luckan och direkt tända i ugnen som redan var laddad.
Nästa vår kom sotaren på besök och där låg tidningssidan innanför sotluckan, allt utom det hörn jag fick fyr på såg ut som den gjorde när jag rev den ur tidningen.
Täljstensugnar påminner om kakelugnar, rökgaserna går först uppåt, sen utåt, därefter nedåt till botten och därifrån bakåt mot skorstenens rökgång.
Om man eldar med torr och bra ved, bra drag och rökgaserna som lämnar ugnen är svala är väl ett tecken på att täljstensugnen har bra verkningsgrad, mindre till kråkorna
Många bud om när papper självantänder, brandskyddsföreningen säger 185 grader om det finns syre, andra menar vid 232 grader förkolnar även utan syre.
Hur varmt det är vet jag inte men sotluckan som sitter 12 cm ut från där gaserna passerar
blir inte varmare än att den kan beröras.
Vad har jag missat i försök till förklaring ?