Bioenergi

Elda med längre ved

15 inlägg 13086 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elda med längre ved

Husqy346  
#215688 Jag har nu en liten insats kamin som står i en ram av täljstensplattor. Kaminen tar max 35 cm vedlängd.
Ja igenteligen är rekommenderad längd (25 cm) men vi lägger in dem på andra ledden och då går ju 35 cm in.
Nu håller jag på och budar på en kamin som är byggd i 9 mm plåt med rymligt vedmagasin som kan ta 50 cm längder . Hur mycket större skillnad gör det på värme effekten jämtemot 35 cm bitarna?
Den vi har nu ska man hällst bara elda 2 kg i timmen med. Typ 4 stycken normalstora klabbar vilket gör att man får elda ca 4-6 timmar konstant för att värma huset när det är riktigt kallt.
För att sedan typ börja om igen på kvällen. Den kaminen är hyffsat sönder eldad då den bara är bygd i klen vanlig svartplåt som har börjat spricka och teglet är inne på sista versen.
Ersättaren kommer få rökgas kanal också samt eldfast tegel .



   TS
Användarvisningsbild

Re: Elda med längre ved

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215705 Enligt räddningschefen i kommunen så är det ett vanligt fel när de varit ut på stugbränder
att folk köper små myskaminer och sen tokeldar i dem så både kamin och skorsten går sönder
och det blir brand.
Köp rejält om du ska använda som huvudvärmekälla.

Användarvisningsbild

Re: Elda med längre ved

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215707 Har en norsk gjutjärnskamin. Den har hållit i 23 år nu, varav 21 som nästan huvudvärmekälla. Den är inmurad i massor med tegel och med ett riktigt syrafast stålrör till skorstenen. Den elda vi riktigt hårt i under dessa 21 år med 35 ved. Intet ett fel på den, som ny (förutom packningen runt luckorna som jag bytt 2 gånger)

Sagt som ett stöd til "slurfis" kommentar. Kvalitet och rejäla dimensioner på dylika ting lönar sig definitivt, särskilt när man håller på med eld.

Avatar Fallback

Re: Elda med längre ved

Tosca  
#215714 Inte bara kaminen utan också skorstenen behöver vara väldimensionerad, det kan vara värt att kolla med sotaren om din skorsten klarar av den nya eldstaden.
Sotaren ska ju ut och besikta innan du får elda i den så det borde inte kosta så mycket att fråga innan du börjar göra om.

Avatar Fallback

Re: Elda med längre ved

Husqy346  
#215719 Skorstenen borde klara nästa installation i omed att rökgas kanalerna borde ju ta bort att lågorna går upp lika hårt i skorstenen.
som det är nu så är det ju bara en tegelskiva som hindrar sedan vet jag inte hur långt upp lågan går i skorsten.
Vist jag skulle kunna köpa en rejäl gjutgärnskamin med katalysator, men de kostar minst 17000 :- bara täljstenkaminen vi har nu kostade 12 loppor när jag köpte den .Hela installationen slutade väl på 33 på den tiden för 6 år sedan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elda med längre ved

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215760
Husqy346 skrev:Vist jag skulle kunna köpa en rejäl gjutgärnskamin med katalysator, men de kostar minst 17000 :- bara täljstenkaminen vi har nu kostade 12 loppor när jag köpte den .Hela installationen slutade väl på 33 på den tiden för 6 år sedan.


Ja det är ju onekligen en hel massa pengar. Vill ju inte verka "dryg" eller så utan bara berätta om hur otroligt väl den har hållit trots hårt eldande. Så utslaget på 23 år är blev det ganska billigt. Klen tröst inköpsdagen förstås :wink:

Avatar Fallback

Re: Elda med längre ved

Rolfnilsson400  
#215839 Mät rökgastemperaturen när röken går in i skorstenen, över 800°C sker förbränning fortfarande, d.v.s. du slösar bara på veden och eldar för kråkorna.
De flesta skorstenar är dimensionerade för en rökgastemperatur på 350 °C, det finns normalt godkända upp till 450 °C.

Avatar Fallback

Re: Elda med längre ved

axwell  
#215848
Rolfnilsson400 skrev:Mät rökgastemperaturen när röken går in i skorstenen, över 800°C sker förbränning fortfarande, d.v.s. du slösar bara på veden och eldar för kråkorna.
De flesta skorstenar är dimensionerade för en rökgastemperatur på 350 °C, det finns normalt godkända upp till 450 °C.


Mycket talar för att enklare kaminer skickar ut en hel del till kråkorna.

"Täljstenskamin" låter ju bra men oftast är det bara några tunna plattor på synliga ställen,
mest bara dekoration.
En riktigt bra schamottegelskorsten skall klara en sotbrand med 1250 grader, schamottegel är även vanligt inuti eldstaden.

Hoppa över alla provisorier, satsa på en täljstensugn om bjälklaget är eller kan förstärkas för den ansenliga tyngden.
En sån ugn eldas 1 eller 2 ggr/ dygn, 2 inlägg per tillfälle räcker normalt, stående vedträn tillåter att de längsta kan vara över 60 cm, med 50 cm längd ryms fler/inlägg.

Hög verkningsgrad med jämn fördelning över dygnets timmar, inte on/off med för varmt ena timmen och iskallt fram till nästa eldning.

Så låg rökgastemperatur att ett tidningspapper kan placeras i rökgången vid sotluckan 10-15 cm efter ugnen. Pappret kan ligga där från höst till vår och tidningssidan förblir oskadd trots ihärdig eldning.

Testa det med en plåt- eller gjutjärnskamin ?

Avatar Fallback

Re: Elda med längre ved

Husqy346  
#215859 Till o börja med får det bli provosoriska förbättringar av följande själ
I sommar måste jag lägga en hel del krut på att lägga ett nytt garage tak då det nuvarande läcker som ett såll (utslitet papp).
Och jag har inte räknat på några kostnader ännu på det.
Så därav finns inte stort utrymme till att uppgradera till täljstens ugn sådana kostar ju uppemot 70 000 om man ska köpa en med installation o allt . Dock med facit i hand så skulle man ju köpt det redan från början.
Den nya insatsen jag bjuder på är en hemma svetsad för tusen spänn . jag räknar med att få köpa till tegel samt lite extra material för 1000.- till .
Sedan ska den kopplas till en Schiedel isolerad plåtskorsten.
Förhoppningsvis håller den kaminen bättre att elda i , än det jag köpte från Kaminexperten i a f för den insatsen var det man igentligen kan kalla för billigt crap .Dock så väger all tälljsten 230 till den så det är väl lite mer material än de tunnaste skivorna i a f.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elda med längre ved

Husqy346  
#215864 Finns det inga gör det själv satser ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elda med längre ved

vetinte  
#215869
axwell skrev:Så låg rökgastemperatur att ett tidningspapper kan placeras i rökgången vid sotluckan 10-15 cm efter ugnen. Pappret kan ligga där från höst till vår och tidningssidan förblir oskadd trots ihärdig eldning.


Lånar lite utrymme om de e okej.
Dedär tycker jag låter lite intressant :smile: .
Vad finns där för fakta om det typ. Eller kan du förklara lite närmare.
Rökgastempen hängde jag med på.....Men tidningspapper 10-15 cm efter ugnen ?
Skall rökgastempen inte överstiga vissa grader 10-15 cm efter ugnen
o därmed inte antända pappret ?
Isf vad är då tempen på där ?

Avatar Fallback

Re: Elda med längre ved

axwell  
#215896
vetinte skrev:Lånar lite utrymme om de e okej.
Dedär tycker jag låter lite intressant :smile: .
Vad finns där för fakta om det typ. Eller kan du förklara lite närmare.
Rökgastempen hängde jag med på.....Men tidningspapper 10-15 cm efter ugnen ?
Skall rökgastempen inte överstiga vissa grader 10-15 cm efter ugnen
o därmed inte antända pappret ?
Isf vad är då tempen på där ?


Ja och hur kan jag veta det ? Genom ett misstag, så klart.
En regnig sommardag fick ja för mig att elda i den lilla(!) täljstensugnen på 930 kg, för att få bort någon ev. fuktpropp tände jag först en dagstidningssida innanför sotluckan längst ned vid golvet precis där ugnens rökgaser kommer till skortstenen, snabbt på med luckan och direkt tända i ugnen som redan var laddad.

Nästa vår kom sotaren på besök och där låg tidningssidan innanför sotluckan, allt utom det hörn jag fick fyr på såg ut som den gjorde när jag rev den ur tidningen.

Täljstensugnar påminner om kakelugnar, rökgaserna går först uppåt, sen utåt, därefter nedåt till botten och därifrån bakåt mot skorstenens rökgång.
Om man eldar med torr och bra ved, bra drag och rökgaserna som lämnar ugnen är svala är väl ett tecken på att täljstensugnen har bra verkningsgrad, mindre till kråkorna

Många bud om när papper självantänder, brandskyddsföreningen säger 185 grader om det finns syre, andra menar vid 232 grader förkolnar även utan syre.

Hur varmt det är vet jag inte men sotluckan som sitter 12 cm ut från där gaserna passerar
blir inte varmare än att den kan beröras.

Vad har jag missat i försök till förklaring ?

Användarvisningsbild

Re: Elda med längre ved

vetinte  
#215904 :lol: :lol: Du e la go :lol: :lol:
Sitter fortfarande o skrattar. :lol:

Ja se där. Hur mycket har inte upptäckts genom "misstag".
O din förklaring var underbar o förståelig :lol:

Tackar :wink:

Avatar Fallback

Re: Elda med längre ved

Husqy346  
#217262 http://www.tradera.com/en-robust-och-kr ... _176552352
Den här var den tilltänkta kaminen. Men jag glömde bort att den gick ut igår och någon, hann ju då gå in och höja över med tio spänn.
Så jag kan glädja er med att det kan bli något mera tilltänkt allternativ till hösten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elda med längre ved

Husqy346  
#218607 Lösningen blir att jag letade upp farsans byggbeskrivning från Tenico. så jag kommer att svetsa ihop en egen 15 kw kamin insats i corten plåt . uppnådd vedlängd som jag räknar med sedan kommer att bli ca 45 cm.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).