ons 04 aug 2010, 22:43#97428
Polaris har plåt på sitt underrede och vill man finns de extra att köpa till (kan vara bra vid bärarmarna där de är lite öppet om man kör bland mycke ris).
Uvskogens lista är inte så dum att tänka på om du ska göra massa skogsarbete.
CVT kallas variatordriften för ganska ofta i atv sammanhang och det är väldigt få nyare arbetsmaskiner som inte har det.
Nyare polaris använder sig av automatisk diffspärr som spärrar alla hjulena när det behövs. Jag vet, jag var väldigt skeptisk till det i början men måste säga att de funkar helt kanon. Canam har också en form av automatisk men som tyvärr inte alltid låser båda framhjulena. Articat har jag för mig har en spak på styret som låser diffen fram mekaniskt (stämmer de uvskogen?)
Honda minns jag inte hur dom fungerade men har nått svagt minne att dom inte hade låsning på framhjulena, men de har kanske nån annan koll på?
Delad eller stel bakaxel? Beror helt på tillverkaren men en med delad bakaxel blir inte lika tippbenägen i stökig terräng då den kliver över hindrena mjukare. Om den säckar ihop mycket beror det på mjuka fjädrar (ofta finns det justering på dom så man kan spänna dom)... men ändå, den kan säcka ihop rätt mycket innan du får sämre markfrigång än en med stel axel.
Min Polaris sportsman med det längre chassit har hårdare fjädrar bak och fjädringsmässigt mår den bara bra av vikt där bak, den går finare i terrängen då.
Jag skulle rekomendera dig att undvika kinamaskiner. De låter jättebra i reklamer å sånt... men blir ofta en stor besvikelse i efterhand. Sen om du väljer en canam, polaris, articat eller honda spelar mindre roll. Känns dom nya för dyra kan man kika på begagnade som har nått/några år på nacken.