90cc, 5 hk, reed-ventil insug. Den är alltså inte kolvportad utan har metallbleck som fungeerar som backventiler för insuget från förgasare till vevhus. Såna motorer är råstarka, men varvar inte ut särskilt mycket, ca 6000 rpm.
Vikt 10,5 kg, vilket är en mycket lätt såg för sin tid, intrducerades 1962.
En intressant detalj är att sågen har tumgas, inte senare allenarådande "pekfingeravtryckaren".
Det jag gjort hittills är att demontera sågen i stort sett helt, grovrengöring av motorblocket och en ordentlig inspektion och rengöring av förgasaren.
Förgasaren verkar att ha funktionsdugliga membran, huvudmembranet kändes hårt när jag to av det men efter en natt i rödsprit så mjuknade det ordentligt, troligen var det beläggningar på det som gjorde det styvt. Alla pckningar kom lös utan problem och inget verkar vara mekaniskt slitet.
Kopplingen var ganska hård att få av, gick åt avdragare, en hel del knackande och ett hyggligt förråd av fula ord.
Svänghjulet däremot hoppade av nästan utan övertalning, höll fast i hjulet och knackade till lite lätt på axeln och stod där förvånad med hjulet i handen.
Sågen är uppbyggd på ett sätt som inte känns igen i modernare sågar. Bränsletanken och förgasarkåpan är en enhet som är bultad fast i motorblocket. Oljetanken sitter i motordelen, under vevhuset med ett lock över. Sågen har automatisk kedjeoljning, ganska modernt för sin tid. Oljepumpen drivs av en liten excenter på vevaxeln via en stötstång.
Den rektanulära öppningen på vevhuset är insuget, där sitter reed-ventilpaketet fastbultat och förgasaren utanpå det.
Notera att den här sågen har topplock, de flesta modernare sågar ha inte det, cylindern är en burk som bara är öppen nertill. Topplocket kom av med helt oskadad topplockspackning. Även cylinderfotspackningen är hel. Cylindern ser praktiskt taget ut som ny inuti. Kolven har mycket ytliga repor och lite beläggning, inga som hels problem. Kolvringarna är i stort sett som nya.
Det här är en såg i absolut toppskick, med tanke på åldern, mycket lite sliten, fullständigt original och alla delar på plats.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto