Motorsåg och handhållet

Partner R12 renovering

152 inlägg 56287 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Partner R12 renovering

totte  
#96264 En liten rapport från steg 1 i renoveringen av R12:an som jag fick av Masterchief. Partner R12 är en Svensk Klassiker, en av de sågar som man kan säga inledde den moderna motorsågseran.

90cc, 5 hk, reed-ventil insug. Den är alltså inte kolvportad utan har metallbleck som fungeerar som backventiler för insuget från förgasare till vevhus. Såna motorer är råstarka, men varvar inte ut särskilt mycket, ca 6000 rpm.

Vikt 10,5 kg, vilket är en mycket lätt såg för sin tid, intrducerades 1962.

En intressant detalj är att sågen har tumgas, inte senare allenarådande "pekfingeravtryckaren".

Bild

100711_08.jpg


Det jag gjort hittills är att demontera sågen i stort sett helt, grovrengöring av motorblocket och en ordentlig inspektion och rengöring av förgasaren.

Förgasaren verkar att ha funktionsdugliga membran, huvudmembranet kändes hårt när jag to av det men efter en natt i rödsprit så mjuknade det ordentligt, troligen var det beläggningar på det som gjorde det styvt. Alla pckningar kom lös utan problem och inget verkar vara mekaniskt slitet.

P1010710.jpg


Kopplingen var ganska hård att få av, gick åt avdragare, en hel del knackande och ett hyggligt förråd av fula ord.
P1010712.jpg


Svänghjulet däremot hoppade av nästan utan övertalning, höll fast i hjulet och knackade till lite lätt på axeln och stod där förvånad med hjulet i handen.
P1010714.jpg


Sågen är uppbyggd på ett sätt som inte känns igen i modernare sågar. Bränsletanken och förgasarkåpan är en enhet som är bultad fast i motorblocket. Oljetanken sitter i motordelen, under vevhuset med ett lock över. Sågen har automatisk kedjeoljning, ganska modernt för sin tid. Oljepumpen drivs av en liten excenter på vevaxeln via en stötstång.

P1010715.jpg


Den rektanulära öppningen på vevhuset är insuget, där sitter reed-ventilpaketet fastbultat och förgasaren utanpå det.

Notera att den här sågen har topplock, de flesta modernare sågar ha inte det, cylindern är en burk som bara är öppen nertill. Topplocket kom av med helt oskadad topplockspackning. Även cylinderfotspackningen är hel. Cylindern ser praktiskt taget ut som ny inuti. Kolven har mycket ytliga repor och lite beläggning, inga som hels problem. Kolvringarna är i stort sett som nya.
P1010716.jpg

P1010721.jpg


P1010722.jpg


Det här är en såg i absolut toppskick, med tanke på åldern, mycket lite sliten, fullständigt original och alla delar på plats.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#96265 Vill också få med ett par bilder på svärd och kedja fanns inte plats för fler bilder i förra inlägget. Det är original Partner rullnos-svärd och original Partner .404"-kedja, som dessutom har mycket kvar att skära med.

P1010691.jpg

P1010690.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

foton  
#96268 Kul minförsta såg var en partner R11 jag skulle fylla 15 år 1959. Det väcker gammla minnen!

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

masterchief  
#96311 Härligt att se den är i toppenskick 8)
Ser fram mot att följa renoveringen, tyvärr har jag aldrig provkört den då far min tyckte jag var ung på den tiden samt inte skulle köra såg utan kastskydd etc :roll:

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#96315 Du får komma och hälsa på nån gång så skall du få köra så mycket du vill :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Skogshuggarn  
#96349 Bra jobbat totte!, :-bd

Bortsett från sedvanligt färgskav och smuts så ser den ut att vara i bra skick!. och det separata topplocket hamnar högt på "gillarskalan". (är samma på MS1án).

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#96359 Japp, har inte kollat så noga på den här innan så jag blev glatt överraskad av att hitta topplocksbultar. Rengöring pågår för närvarande, vevhushalvor, cylinder och vevaxel har fått första tvagningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#96415 Bensintankar som kan delas är inte dumt. Det har R12:an och det betyder att man kan ta isär det och rengöra. därmed kan man vara säker på att få bort alla gammal goja som samlats i hörnen, nåt som inte är lätt annars. Nu var den här tanken inte så farlig, eftersom den soppa som fanns i inte hade stelnat ihop utan fortfarande rann, om än ganska trögt.

Men en del gamla beläggningar och annan goja fanns och nu är den ordentligt rengjord inuti. Bästa medlet för att rengöra tankar är sprit, dom hartsbeläggningar som blir löser sig inte i bensin eller lacknafta, men i alkohol. Så först en urvaskning med alkylatbensin och sedan pensla, gno och peta med rödsprit.

P1010804.jpg


Filtremsan är motsvarigheten till ett tanklod. Utloppet från tanken sitter under skruven och locket som håller fast filten.

Packningen gick givetvis åt fanders när jag tog isär den, så det blir till att göra ny. Först ett tunt skikt Permatex packningsklister på underdelen:

P1010805.jpg


Sen på med en bit av ett packningsark och knacka bort överflödet på utsidan med en liten hammare samt ta upp skruvhålen. Sist på med överdelen och dra fast måttligt.

P1010806.jpg


Nu sitter packningen där och klistret torkar till i morgon. Sen skruvar jag av överdelen och med packningen ordentligt fastklistrad är det lätt att knacka ur den invändigt utan att få förskjutningar.

Har även rengjort ljuddämparen:

P1010807.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

johan eriksson  
#96417 Tjusigt :-bd

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96421 Har du lagt märke till ljudämparens justerskruv i botten? Jag tror jag ser den på bilden ovan.

Finurlig tanke som säkert räddat många 12'or från överhettning...

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#96434
Mange skrev:Har du lagt märke till ljudämparens justerskruv i botten? Jag tror jag ser den på bilden ovan.

Finurlig tanke som säkert räddat många 12'or från överhettning...


Jodå, noterade det, vrider en rörcylinder som öppnar mer eller mindre vid utblåset. Och väldigt smart konstruerat, så enkelt så det kan bara inte gå sönder. Man ser när man jobbar med den här varför Partner var en ledande proffssåg i flera decennier, enkla hållbara konstruktioner, inget rackel och billiga lösningar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Skogshuggarn  
#96439 Ingen ultraljudstvätt än totte?,,,, :wink:

Skämt åsido!, man kommer långt med pensel och T-Röd, för som du nämner så löser inte "Lacknafta/kristallolja" all sort beläggning (in eller utvärtes) på en motorsåg.
Det tenderar bara att bli mem "utkletat".

I övrigt!,,,, :-bd

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#96455 Nä, har kollat på såna tvättar, men kom fram till att om jag skall ha riktig nytta av den så måste jag upp i storlek en bra bit och då stiger prislappen rätt rejält. Ny pelarborrmaskin och kompressor, skruvdragare och vinkelslip kom före också. Sen vred sig plånboken i hungerkramper :shock: . Men jag har inte gett upp hoppet!

T-Röd är ett måste, använder också vanliga hushållsrengöringsmedel och såpa, det tar mycket av grovsmutsen, så är det mycket enklare sen att pensla/skrapa/svära bort dom hårdare beläggningarna.

Skall gå ner i kväll och ta isär tanken och knacka ut resten av packningen, sätta ihop den och tvätta färdigt utsidan. Har påbörjat rengöringen av startapparaten också, som vanligt är den en av de värst skitiga delarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96478 Underbara bilder. Det börjar kännas som att det är dags att försöka fixa till en gammal ärvd R16 som legat och samlat damm hemma i ett antal år.

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#96479 Klart du skall! En R16 är ju en riktig klenod.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).