Avverkning (slutavverkning)

Vi har aldrig haft så lite skog.

4762 inlägg 374106 visningar 60 följer Svara, dela mm...   

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

jannee  
#869376 Ulf stackarn pratar och pratar men får han något gjort ?.
Han kanske nu är ute och fotograferar för att visa på HUR MAN VERKLIGEN SKA SKÖTA SKOG.
Bilder på hans väl genomtänkta skötsel är vad JAG i alla fall se ram emot.
Tackar på förhand.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

ulf 1  
#869379 Vad år det som gått åt pepparn Tralsmo, jag äger 40 hektar skog, och det är ungefär vad 90% av Sveriges skogsägare äger, jag har köpt dessa två fastigheter för 2,5 miljoner, nu har jag fått 5,3 miljoner för 19 hektar på den "stora" fastigheten där min son bor, alla mina lån är betalda med dessa pengar, dekor till restauranger har jag nästan slutat att göra, och de 20 hektar jag har kvar och blädar är nu mer än tillräckligt att visa hur man kan såga lokalt virke, jag ägnar mig mest åt att göra möbler av lövvirke och har ramsåg och bandsåg som ren undervisning för hur vi kan ta tillbaka kontrollen av våra skogar.
Med andra ord så lever jag som jag lär.
Och antagligen är det jag av ALLA dessa 90% av skogsägare med 40 hektar eller mindre som har tjänat mest på min skog de senaste 15 åren, och det bästa av allt jag har alla skogsekosystem intakta, och det är oxå en sak jag lär ut hur du ska göra för att förbättra din tillväxt.
Det kommer flera filmer under året så får ni se på alternativ till den dödsspiral ni skapat hos er genom att lyssna på dårarna, som vill ha er som slavar.
Här får ni tre bilder på blädade skogar, den första är från 1905 och är den stora "miljonavverkningen 1905-1914 i Junsele det är den med hästen, notera att trots en mycket exploaterande timmerblädning så finns ekosystemet kvar, unga träd ser till att marken lever, och det var dom som sedan levererade 2,5 kubik varje år fram till 2010 då de numera levererar 1,5 kubik per år, och alla är inne i dödsspiralen med kalhygge.
Den andra bilden är från 1927 Värmland, här ligger ett timmer och dimensionsblädat sortiment vid Rottnans strand, nu finns ett pappersbruk i slutänden på Rottnan så blädningen kunde inte ens lämna träd över 15 cm, MEN de lämnade frötallar och all skog under 15cm.
Den tredje bilden är från det tragiskt korta året 1941, då det var ynkliga 160 dagar mellan lövsprickning och dalande höstlöv, idag är det oftast 100 dagar längre växtsäsong, men här har man oxå gjort en dålig blädning men tillräckligt med träd står kvar för att inte ha förstört skogsmarken, här ser vi några detaljer dels massahögarna och en stämlad timmerstock, ägarstämpeln sitter på den bläckade barken i tjockänden på stocken, och en till fin stock, är på väg att rullas på, här ska en bil hämta vid väg, därav ingen snö.
Det konstiga är att vi inte längre kan förstå att blädning kan göras dåligt och bra, det som nu utnyttjas av dårarna när dom ska beskriva historien, en bra blädning är överlägsen när det gäller att få tillväxt i skogen, men det ska vi lära oss i år.

TS
Användarvisningsbild

Lindveden  
#869381 När kommer dina egna bilder o inte andras från nästan 100 år tebaks?

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#869382 Nu hade jag ju en liten förhoppning att tråden skulle dö, men inte! Jag har på allvar försökt att förstå vad Ulf har för budskap i sina långa, med hätska påhopp späckade, haranger. I ett anfall av självplågeri läste jag alla trådar från början. Inte att rekommendera. Så här kommer en subjektiv sammanfattning.

Enligt Ulfs syn är skogsägarna en fårskock som glatt marscherande och lovsjungande följer de manipulerande ledarna i bästa Nordkoreastil. Utan förmåga att tänka själv eller ifrågasätta har vi gått på myten att svenskt skogsbruk är en fungerande modell. Men enligt Ulf fungerar inte trakthyggesbruk då vi genom kalhuggningen förstör svampsamhället, vattenbalansen och mikroklimatet. Om plantorna mot förmodan överlever storm, torka, insekter och andra kalamiteter, så blir virket av undermålig kvalitet och oanvändbart.

Samtidigt är Ulf kritisk till vår skogsindustri som kommer att gå mot sin undergång. Där är argumentationen lite mer oklar. Men överbetalda och inkompetenta chefer är en faktor som har betydelse. Samtidigt kan man ju fråga sig som markägare vad man har för alternativ. Om man nu inte helt låter bli att sälja sitt virke så står det mellan att undersöka marknaden eller att förädla själv. Ulf har ju faktiskt provat det senare, men en snabb koll i bokslut så ser inte det ut att gå så bra. Men det finns ett tredje alternativ som Ulf nämnt ett flertal gånger. Han hade lyckträffen att sälja en del av sitt innehav som reservat, vilket var en god affär och gav bra med pengar. En boxningsdomare hade nog kommit till nio i räkningen!

Men hur ska då enligt Ulf sköta vår skog? Jo vi ska bläda! Men inte på det sätt som Lars Lundkvist förespråkar. Nej han är en falsk profet! Istället är förebilden Uno Wallmo och Lubeck-modellen. Jag ser nog största likheten med tyska modellen som egentligen är ganska luddig och mest talar om vad man inte ska göra. Inte plantera, inte röja och naturen vet bäst. Två saker som Ulf framhåller och som jag inte riktigt kände igen från tidigare var att man skulle spara de absolut största träden som en inspiration för de nästa störta träden och att det är viktigt med ett högt virkesförråd. Även hög lövandel är viktigt och där planterar Ulf bok och ek.

Nu tycker jag att dessa hyggesfria metoder påminner väldigt mycket om alkemi. Alltså att förvandla bly till guld med hjälp av sin egen övertygelse, den vises sten och några droppar fladdermusblod. Bly och guld ju lika tungt, så det kan väl inte vara så svårt!

Om vi då granskar den observation som ligger till grund för katastrofscenariet. Att tillväxt sjunker enligt riksskogstaxeringen, så är jag egentligen inte så förvånad. Från min jämtländska horisont ser jag väldigt många skogsägare som missköter planteringar och röjningar. Dessutom gallras det hårt i äldre skog som värmer för stunden men kommer surt efter. Jag tvivlar inte på de siffror som visar vad vår för höga älgstam orsakar för tillväxtnesättningar. Jag jobbade inom plantbranschen tidigt 2000 och vi sålde mycket mer gran jämfört med tall. På markerna här borde det vara max 20% gran. Sedan har vi då skogsbolagen så sköter sina föryngringar, men istället avverkar LSÅtrakter vid 65 års ålder. Visst det är ju volym och dimension, men beståndet växer fortfarande med 7-8 kubik per år. Ur ett företagsekonomiskt perspektiv kan det vara rätt. Bolagen tjänar sina pengar när virket går genom industrin. Finns ingen anledning att bygga virkesförråd eller maximera tillväxt.

Men jag ser potentialen i skötta skogar. Gallrade just en 32årig tallkultur. 150 skogskubik innan gallring och drygt hundra efter med en intäkt på drygt 5000 kr per hektar. Kollar jag i gallringsmallar och S O Anderssons tabeller så borde det växa med 7-8 kubik per år. Höjd ca 3 dm och grundyta 0,7-0,8 per år. Borde hålla 300 fast vid slutavverkning vid 70 år. Jag minns skogen som stod innan. Ungefär halva tillväxten och virkesförrådet.

En sista observation. Ulf hade så gott som fullständigt underlåtit att besvara frågor från andra på tråden, utan istället helt opåverkad fortsatt sina tirader. Det är inte ofta som man kan kalla någon för rabulist, men här stämmer det på pricken!

Detta är mitt sista inlägg i denna tråd. Hoppas någon har behållning om ni lyckats ta er igenom.

Tralsmo  
#869384 Svar till Bjänndal:

Ja har varit med denna tråd från början så ja slipper gå igenom allt i ett svep.
Känns väldigt skönt.

Ledsamt att du inte vill fortsätta i tråden här.
Dina synpunkter är nog många som uppskattar.
Själv har ja vant mig vid Uffes oförskämda ton å skulle nog bli ordentligt förvånad om han hyfsade sig men de är ju många andra likt dig som tillför istället.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bjänndal skrev:Nu hade jag ju en liten förhoppning att tråden skulle dö, men inte! Jag har på allvar försökt att förstå vad Ulf har för budskap i sina långa, med hätska påhopp späckade, haranger. I ett anfall av självplågeri läste jag alla trådar från början. Inte att rekommendera. Så här kommer en subjektiv sammanfattning.

Enligt Ulfs syn är skogsägarna en fårskock som glatt marscherande och lovsjungande följer de manipulerande ledarna i bästa Nordkoreastil. Utan förmåga att tänka själv eller ifrågasätta har vi gått på myten att svenskt skogsbruk är en fungerande modell. Men enligt Ulf fungerar inte trakthyggesbruk då vi genom kalhuggningen förstör svampsamhället, vattenbalansen och mikroklimatet. Om plantorna mot förmodan överlever storm, torka, insekter och andra kalamiteter, så blir virket av undermålig kvalitet och oanvändbart.

Samtidigt är Ulf kritisk till vår skogsindustri som kommer att gå mot sin undergång. Där är argumentationen lite mer oklar. Men överbetalda och inkompetenta chefer är en faktor som har betydelse. Samtidigt kan man ju fråga sig som markägare vad man har för alternativ. Om man nu inte helt låter bli att sälja sitt virke så står det mellan att undersöka marknaden eller att förädla själv. Ulf har ju faktiskt provat det senare, men en snabb koll i bokslut så ser inte det ut att gå så bra. Men det finns ett tredje alternativ som Ulf nämnt ett flertal gånger. Han hade lyckträffen att sälja en del av sitt innehav som reservat, vilket var en god affär och gav bra med pengar. En boxningsdomare hade nog kommit till nio i räkningen!

Men hur ska då enligt Ulf sköta vår skog? Jo vi ska bläda! Men inte på det sätt som Lars Lundkvist förespråkar. Nej han är en falsk profet! Istället är förebilden Uno Wallmo och Lubeck-modellen. Jag ser nog största likheten med tyska modellen som egentligen är ganska luddig och mest talar om vad man inte ska göra. Inte plantera, inte röja och naturen vet bäst. Två saker som Ulf framhåller och som jag inte riktigt kände igen från tidigare var att man skulle spara de absolut största träden som en inspiration för de nästa störta träden och att det är viktigt med ett högt virkesförråd. Även hög lövandel är viktigt och där planterar Ulf bok och ek.

Nu tycker jag att dessa hyggesfria metoder påminner väldigt mycket om alkemi. Alltså att förvandla bly till guld med hjälp av sin egen övertygelse, den vises sten och några droppar fladdermusblod. Bly och guld ju lika tungt, så det kan väl inte vara så svårt!

Om vi då granskar den observation som ligger till grund för katastrofscenariet. Att tillväxt sjunker enligt riksskogstaxeringen, så är jag egentligen inte så förvånad. Från min jämtländska horisont ser jag väldigt många skogsägare som missköter planteringar och röjningar. Dessutom gallras det hårt i äldre skog som värmer för stunden men kommer surt efter. Jag tvivlar inte på de siffror som visar vad vår för höga älgstam orsakar för tillväxtnesättningar. Jag jobbade inom plantbranschen tidigt 2000 och vi sålde mycket mer gran jämfört med tall. På markerna här borde det vara max 20% gran. Sedan har vi då skogsbolagen så sköter sina föryngringar, men istället avverkar LSÅtrakter vid 65 års ålder. Visst det är ju volym och dimension, men beståndet växer fortfarande med 7-8 kubik per år. Ur ett företagsekonomiskt perspektiv kan det vara rätt. Bolagen tjänar sina pengar när virket går genom industrin. Finns ingen anledning att bygga virkesförråd eller maximera tillväxt.

Men jag ser potentialen i skötta skogar. Gallrade just en 32årig tallkultur. 150 skogskubik innan gallring och drygt hundra efter med en intäkt på drygt 5000 kr per hektar. Kollar jag i gallringsmallar och S O Anderssons tabeller så borde det växa med 7-8 kubik per år. Höjd ca 3 dm och grundyta 0,7-0,8 per år. Borde hålla 300 fast vid slutavverkning vid 70 år. Jag minns skogen som stod innan. Ungefär halva tillväxten och virkesförrådet.

En sista observation. Ulf hade så gott som fullständigt underlåtit att besvara frågor från andra på tråden, utan istället helt opåverkad fortsatt sina tirader. Det är inte ofta som man kan kalla någon för rabulist, men här stämmer det på pricken!

Detta är mitt sista inlägg i denna tråd. Hoppas någon har behållning om ni lyckats ta er igenom.

❤️

Användarvisningsbild

ulf 1  
#869511 Genomgången var helt OK Bjänndal, det negativa omdömena om mig var felaktiga som vanligt från alla människor som känner sig hotade av att de "kanske" gör fel, jag har fortfarande inte orkat kasta några verkliga pärlor till svinen, men efter din sammanfattning så kännns det som att jag kan gå vidare med en beskrivning av MITT sätt att se på skogsbruk.
Och du kan säkert frångå dina principer och kommentera min syn på ett naturnära NYTT skogsbruk, där tillväxten blir betydligt bättre på sikt, allting har ju en inkörningsperiod, och det gäller särskilt när man går över från en exploaterande dödsspiral (hur kan du förneka det, när tillväxten gått ner 20-30 miljoner kubik, och ännu mer om man tittar på prognoserna som vi fått 1980-90 och 2000, då har man missat med över 40 miljoner och du gör dig bara till åtlöje och ställer in dig i gruppen Bagdad Bobbare om du inte erkänner detta)
Nåväl: "Mitt skogssbruk" är ju väldigt mycket som du sa, Wallmans skogsbruk, jag kallar det naturnära för att det blivit hela världens benämning, ordet blädning har en förmåga att förvirra, mycket pga historieförfalskningarna och missbruken av metoden från industrin, du kan titta på bilderna här ovan så förstår du lite bättre.
Grunden för mig som för de flesta som äger skog är "bästa tillväxt" och då kan vi inte ta bort de träd som växer bäst, alltså stora höga träd där varje årsring ökar volymen enormt mycket, men det betyder INTE att vi inte ska avverka de stora träden, vi ska bara vara väldigt försiktiga med avverkningen av dessa guldklimpar i vår skog, jag talade mycket med Knut Sturm om just det där med dominanter, och han har ju högsta träden i Europa i sin skog bara efter 35 år har han satt rekorden för Bok och EK med höjder över 50 meter.
Att se ett träd på 40 meter med 70-80 cm i brösthöjd, ha ett träd bredvid som är nästan lika högt men bara har en bröstdiameter på 45 cm ger många tankar som bekräftar betydelsen av dominanter i din skog, så var försiktig med avverkningar av just de största träden, ta istället den som är 45 cm om du behöver ge plats för nya träd.
Med det sagt så ska vi göra allt för skogens föryngring, se här två tankar i huvet är det minsta du ska ha när du knallar runt och märker ut vilka träd som ska skördas.
I blädningstjafset så är det ofta lika andefattigt som kalhyggesbruket, vi talar om tio olika blädningsmetoder då det bara egentligen finns EN.
Och det är de framtida avverkningarna som kräver denna enda, att beståndsvård och föryngringshuggning flyter ihop utan några gränser.
Så fort du börjar tala om luck, plock, trakt, gruppvis, dimension, timmer, stamvis, kant och massor av namn som alla kan bedrivas på ett jävligt dåligt vis, ja då går du bort dig, du måste tänka själv, det finns inte ett bestånd som inte har olika förutsättningar, här kan man tala om sunt förnuft.
Den färdiga ÄKTA blädskogen , för vi kan tala om blädning om ni INTE hakar upp er på nån löjlig modell.
Den färdiga blädningsskogen ska stam och gruppvis ha en omväxling av trädslag, åldrar, höjd och grovlek.
Här utnyttjas solljuset på alla nivåer av trädens grönmassa, (inte som plantagets tre fyra varv grönmassa rakt uppifrån, av idiotiskt uppställda träd) och i blädskogen är alla utrymmen från topp till mark utnyttjade, det är MYCKET viktigt att de yngre träden inte släpps fram till fri utveckling, halvskugga ska vara deras plats 15-20 år, det kvistrensar och förbättrar samarbeten med mykorrhizan rotsystemet blir enormt stabilt och det visar ju sig när du har träd som är 35 meter höga (bredvid högre träd) men ändå bara är 35 cm i brösthöjd, hel jävla underbara träd att göra till kvalitetsvirke, jag hyvlade sånt virke till ytterpanel enfas och fick tredubbelt betalt mot normal skitpanel med 15 årsringar i, det lönar sig en då, att slippa byta panel vart 15 år.
Den idealiska blädningsskogen har inga avbrott i tillväxten, när ett avverkas släpper du på produktionen från ett annat som får mer ljus.
Sen ska alla veta att ju fler olika trädarter, med olika behov (mycket eller lite ljus tex) som du har i en skog ju bättre ekosystem och därmed tillväxt får du.
Och tänk vad roligt att gå ut i sin skog och veta att den mår bra och att skaffa sig favoriter som man aldrig kommer att ta ner, är något som kommer av sig själv, och nu ska jag göra Sebastian Kirpuu glad, efter allt snack om maximal produktion, du kommer att bli så kompis med din skog att många bestånd lämnar du helt för dom är så jävla vackra och hackspettar och andra djur övertygar dig lätt att det här "kaaan du väl lämna,,,snälla".

TS

maltex  
#869514 Du hadde bara behövt skriva att det räcker att gallra lite godtyckligt när man känner för det. Allt det övriga är bara utfyllnad.

Användarvisningsbild

maltex skrev:Du hadde bara behövt skriva att det räcker att gallra lite godtyckligt när man känner för det. Allt det övriga är bara utfyllnad.

❤️

Användarvisningsbild

ulf 1  
#869527 Hur dum i huvet får man bli, ja kanske som en Svensk skogsägare, som inte fattar att han har bedrivit ett helt vidrigt dåligt skogsbruk de senaste 60 åren och på bara denna korta period " lyckats" föröda ett helt land.
Det är faktiskt så tragikomiskt att dessa två kommentarer här ovan egentligen visar den genomsnittliga kunskapen hos Sveriges skogsägare, för jag hör dom jämt, blädning det är som att gallra, stackars jävla idioter, jag ser tom hur man skriver överallt om blädningens omloppstid!!!!
Nåja det är ju självvalt av mig att vistas här, så jag får skylla mig själv.
Hur går det då för tillväxten med den Svenska modellen, ja vi avverkar ca 10 miljoner kubik brutto i Norra Norrland, och det senaste jag hörde om tillväxten där, var att den minskat med 7 miljoner kubik, hur tror ni det funkar?

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#869533 Hur tio procent skador från älgbeten på tall dödar hälften av tillväxten är ju en av alla vandringssagor som skitskogsbruket söver fårskocken med, man är förundrad över dessa ärthjärnor som orkar återrabbla all skit man får höra, ingen har hjärna nog till att ifrågasätta varför det IDAG går åt helvete med våra skogar, och detta sa jag för 20 år sen, tom priset på skogsmark går ner fast virkespriset höjts, snacka om att sveriges skogsägare skapat en soptipp av vår natur, bedrövligt.

TS

Tralsmo  
#869550 Men snälle lille Uffe kan du inte samla ihop dig å bete dig som en rekorderlig människa.
Det mesta du skriver är ju bara utfyllnad (som nån annan skrev nyss).
Det leder ju ingenstans, du trampar ju bara luft till ingen nytta.

Redogör nu klart å tydligt för ditt eget bruk av skogen å va som är positivt å negativt me de å va utfallet blivit enligt din egen mening. Inget bluff å båg nu!!!!

Om du nu inte redan visste de så kan ja tala om för dig att de finns alltid positiva å negativa aspekter på hur man än gör. Det lite märkliga är att du om någon borde ha upptäckt de.
Frågan är om du är så dum så du inte upptäckt de eller om du mörkar de?
Man kan ju gissa vilket men de är kontraproduktivt i de här fallet för inget av de är ju positivt.

jannee  
#869556 DU Ulf som anser dig vara så intelligent, vill du inte visa på hur resultatet blivit av din då välskötta skog hur den nu ser ut och vad den har dig givit.
Du ska ju vara en föregångsman, visa då hur vi andra borde göra.
Gärna massor av bilder på din perfekt skötta skog.
Men även siffror på vad den givet i ekonomiskt utbyte.
Du har ju i mer än 20 år verkligen vetat att alla vi andra gör och gjort fel medans du då sannolikt gjort annorlunda och då rätt.
Hur har ditt resultat blivit ?
Kalfällan du gjorde, vad har du återbeskogat den med ?
Hur ser dina föryngrar ut, har du några betesskador ?
Hur skyddar du din ädelskog mot viltbetning ?

Tralsmo  
#869559 Nu ska du få veta Uffe varför de är så många som tittar i din tråd (som du skryter me).

Anledningen är att:
Alla är så nyfikna på när (eller snarare om) du någonsin kommer till sans å lyckas återge hur du bedriver ditt utomordentliga skogsbruk.

Användarvisningsbild

#869574 Tror ulf sitter och klämmer besök själv.

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).