Avverkning (slutavverkning)

Vi har aldrig haft så lite skog.

4765 inlägg 374470 visningar 60 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#868148 Inlägg från ulf...... svammel..... okunniga idioter..... svammel...... skitsnack....... ulf, trivs du med att resonera, bete dig och skämma ut dig som en obildbar tölp och idiot?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Lindveden  
#868153 Konstigt att många flesta skogarna som planterades för ca 80-120 års fortfarande står kvar då Uffe, då skulle ju dom dött för länge sen. O all mark som har föryngrats me hjälp av självsådd på tidigare skogsmark alt övergivna åkermarker den har ju bevisligen inte heller dött.
Hur har din egen( nu visserligen konfiskerade skog) uppkommit tror du? Varför har inte dina enstaka planteringar o självföryngringar dött ut sen dom uppkom långt tebaks i tiden när det mesta gick åt till gruvdrift hos dig?

özach  
#868166 Otroligt envis karl 😵‍💫🤪 hyggen är en efterapning av skogsbränder , verkligen naturlig å bra med hyggen 👍

Tralsmo  
#868169 Jo Uffe är ju enastående tjurskallig.

Själv är ja nog ochså rätt tjurskallig men man har ju lärt sig (ibland den hårda vägen) att konstruktiv kritik är av godo.

De ja har praktiserat livet igenom är ju att prova saker.
Funkar de till de man tänkt så duger de men de är ju inte säkert att de är bästa lösningen för de.
Nästa gång kan man prova nåt annat å kanske bli besviken. Beror på hur känsligt å brått de är.

När de gäller skog får man ju sällan en andra chans.
Å andra sidan kan man lära mycket av historien å titta sig runt i egen å andras skog. Där kan man se misstag å mer lyckade åtgärder men man har ju som regel inte så många decennier på sig så de gäller å fundera å begrunda ordentligt.

När de gäller Uffe så kan man ju analysera lite.
Läser han lika illa som han förklarar å skriver så är de inte konstigt om de går överstyr.

Han öser ut helt ogenomtänkt text som ofta inte alls hänger ihop. Han motsäger sig själv ofta.

Man kan ju anta att lika illa som de är när han skriver, lika illa är de när han läser.
De är ju allafall den bilden jag får.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#868173 Det vanliga är ju att man lär sig av sina erfarenheter och tittar och lyssnar på dom som kan. Ulf kan ju inte det på något vis. Han går från det ena misstaget till nästa och så fortsätter det gång på gång…Aldrig något som verkar fungera utan nya saker hela tiden. Nu är det ruttna möbler en stund och snart är det något annat. Jaja det är hans beslut och han gör som han vill. Det som är tragiskt är att han inte ens verkar förstå det själv utan han tror han är bäst i världen och ska övertyga alla andra om hans dumheter. Ja på ett sätt så tycker jag på riktigt synd om han och på ett sätt tycker jag han får skylla sig själv. Han behöver ju hjälp den saken är klar.

jannee  
#868183 Vi alla "pratar" eller skriver som vi har förstånd till.
Bara för att jag tycker att si eller så är rätt behöver det absolut inte vara så - kan t.o.m. vara helt tvärtom.
Vi kan bara titta bakåt och se vad våra politiker tidigare bestämt och sedan sett vilka horribla beslut dessa tagit - de trodde säkert att de gjorde helt rätt men sedan har det visat sig att ALLT var åt helvete fel beslut.
Ulf tror säkert fullt och fast att har är helt rätt, lugnast är nog att låta denne få fortsätta med sin tro.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#868220 Ja jannee, det är väldigt bra att titta i backspegeln och meddela bakomvarande när man gör en sväng, men lika viktigt är att veta om det är rätt väg, och det vet du bara om du tittar vad man historiskt haft för sig.
I 70 år nu, har vi kört på en grusväg och kallat den huvudväg, vi har berättat för medpassagerare som tvivlat på vägvalet att det längre fram ligger en tvåfilig motorväg, men nu börjar alla i bilen märka att grusvägen börjar bli ko stig, och allt fler vill stanna och kliva av.
Jag låg och tittade i en redovisning av Götalands skogar i går kväll, av Hanners och Örlander, och det var verkligen som jag sagt i många år nu, en ren kräftgång i volym per hektar, har det inte stått still så har det gått bakåt, och med de enorma planteringar man gjort där nere under 70 år så är det obegripligt dåligt resultat.
sedan 2002 har tex granens virkesförråd minskat med nästan 6 kubik per hektar, det kan ju verka obetydligt, men för 23 år sen så var målet att i dag ha MINST 23 kubik mer gran i skogarna, det ingick i PLAAAANEN för det Svenska skogsbruket att hela tiden öka skogsvolymen.
Men vem får höra sånt numera, det är så tyst, nu när det visat sig vilket skit man skapat och vilka ömtåliga marker det blivit börjar klimaaaatet bli det enda halmstrå man hänger i, väldigt skört med andra ord.
Jag tittade på barkborreskador tex, de 23 åren mellan 1978 till 2001 var det inte ens EN miljon kubik, de 23 senaste åren var det 45 miljoner kubik!!!
Bagg.... jag menar Vedproducenten skriver som vanligt i nattmössan "Men vad är det som ändå gör att skogen växer drygt 50 procent bättre än dåtidens skogsbruk" det tror jag att jag motbevisat med det ovan, och i dåtidens skogsbruk kan vi ju ta Norrlands skogar som i 150 år levererade och växte minst lika bra som idag, sannolikt bättre.
Nu ska ju dessutom allt detta jämförande inbegripa att 6 veckors längre växtsäsom betyder att träden fått 6 extra veckor varje år att växa på, så vad klimatet har med tillväxtminskning är ju en gåta.
Ojoj 3 tusen besök på två dygn, grattis alla som vil förstå vad vi gör med vår natur.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#868221 Ok som vanligt alltså. Du tror på siffror som visar när tillväxten minskar några miljoner kubik. Men du tror inte på siffror som visar när tillväxten har ökat med mer än 50 procent från samma källa från dåtidens skogsbruk fram till mitten av 70-talet.
Är det så vi ska uppfatta det du skriver Ulf? Det räcker du svarar Ja eller nej.

Användarvisningsbild

ulf 1 skrev:Ja jannee, det är väldigt bra att titta i backspegeln och meddela bakomvarande när man gör en sväng, men lika viktigt är att veta om det är rätt väg, och det vet du bara om du tittar vad man historiskt haft för sig.
I 70 år nu, har vi kört på en grusväg och kallat den huvudväg, vi har berättat för medpassagerare som tvivlat på vägvalet att det längre fram ligger en tvåfilig motorväg, men nu börjar alla i bilen märka att grusvägen börjar bli ko stig, och allt fler vill stanna och kliva av.
Jag låg och tittade i en redovisning av Götalands skogar i går kväll, av Hanners och Örlander, och det var verkligen som jag sagt i många år nu, en ren kräftgång i volym per hektar, har det inte stått still så har det gått bakåt, och med de enorma planteringar man gjort där nere under 70 år så är det obegripligt dåligt resultat.
sedan 2002 har tex granens virkesförråd minskat med nästan 6 kubik per hektar, det kan ju verka obetydligt, men för 23 år sen så var målet att i dag ha MINST 23 kubik mer gran i skogarna, det ingick i PLAAAANEN för det Svenska skogsbruket att hela tiden öka skogsvolymen.
Men vem får höra sånt numera, det är så tyst, nu när det visat sig vilket skit man skapat och vilka ömtåliga marker det blivit börjar klimaaaatet bli det enda halmstrå man hänger i, väldigt skört med andra ord.
Jag tittade på barkborreskador tex, de 23 åren mellan 1978 till 2001 var det inte ens EN miljon kubik, de 23 senaste åren var det 45 miljoner kubik!!!
Bagg.... jag menar Vedproducenten skriver som vanligt i nattmössan "Men vad är det som ändå gör att skogen växer drygt 50 procent bättre än dåtidens skogsbruk" det tror jag att jag motbevisat med det ovan, och i dåtidens skogsbruk kan vi ju ta Norrlands skogar som i 150 år levererade och växte minst lika bra som idag, sannolikt bättre.
Nu ska ju dessutom allt detta jämförande inbegripa att 6 veckors längre växtsäsom betyder att träden fått 6 extra veckor varje år att växa på, så vad klimatet har med tillväxtminskning är ju en gåta.
Ojoj 3 tusen besök på två dygn, grattis alla som vil förstå vad vi gör med vår natur.

Lär dig att förstå vad du läser innan du skriver mer nu ulf.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#868223 Det går inte att svara på, för jag skulle bli förvånad om de uppgifter jag tar från skogstaxeringen som är positiva för MIN tes inte är kraftigt underdrivna och de siffror som taxen har för din prohygges inställning är kraftigt överdrivna.
Vi ser ju detta nu, då vi först i år får ett erkännande att tillväxten minskat, men då alltså har hållit på sen tidigt 2000 tal.
Jag ska ta ett bra exempel, 1914 köpte staten Garpenbergs bruk, och startade en skogshögskola där, de skogarna, 6000 hektar hade försörjt en enorm gruvdrift sen 1200 talet, men bolaget konkade 1913 och banken skövlade skogarna till hälften, sålde sen samma år till Norrmän som skövlade resten, kvar fanns 57 kubik per hektar, då beskriver SLU i sin berättelse över skogarna (domänverket ägde dom nu) att "den ringa föryngringsverksamhet under tiden Domänverket skötte skogarna har gjort att virkesförrådet ökat från 57 till 143 kubik per hektar mellan 1914-1960" !!!!!!
Alltså SLU är bekymrade för att det råder brist på skog mellan 20 och 60 år !!! här ser man hur dårarna tänker i sina förvirrade hjärnor, MEN skriver dom" från 1960 har "skogsskötseln kunnat intensifieras" så 1980 hade dom 110 kubik/hektar, vi ser väl alla lite olika på vad som är framgång, men för mig ser jag inga här, nu äger Boliden skogen och de kör ju på som de fellärda Jägmästarna som ramlat ut ur byggnaden lärt dom.
Tror Jägmästarutbildningen slutade i Garpenberg 1991 när skogen hade sjunkit till under 100 kubik/hektar.
När det gäller BRÄCKLIGA skogar så har Norrbottens 1 till 4 meters tallskogar numera över 70% törskaterost, ganska imponerande.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#868224 Ja nog är det uppenbart att Ulf inte begriper ett skvatt av vad han läser. Det han nyss beskrev om Skogarna i Götaland beskrivs på andra ställen som en dramatisk utveckling av virkesförrådet. Jag bifogar så ser alla hur Ulf tolkar det han läser.
http://www-gran.slu.se/Webbok/PDFdokume ... taland.pdf

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#868233 Ja så här kan det se ut på en avverkning i British Columbia. Låter ju på Ulf som vi är ensamma i världen med att kalhugga. Men så är det inte riktigt…
https://www.facebook.com/profile.php?id=100035615336800

Användarvisningsbild

#868234 Nä, ulf är bra vilse i spånhögen på Bredsjö brädgård.... om det ens har blivit en spånhög.

WarPeter  
#868263 Hur går det med din beskrivning av "modernt blädningsbruk". Du har ju skrivit tusentals inlägg om vad man inte skall göra, det kanske är dags nu att faktiskt beskriva hur vi ska göra. Du har ju själv sagt att det är enkelt och att du har hållt på med det sen 1993. Då borde det ju vara en lätt sak för dig att beskriva och visa några olika exempel där du gjort som du lär.

För det var ju som att cykla, självklart när man kan då måste det väl också vara enkelt att beskriva. Eller menade du att du var ut och cyklade när du blädade? 😉

Användarvisningsbild

ulf 1  
#868273 Blädningsbruk är som att cykla, vägarna du följer har naturen dragit, de har 500 miljoner år av kunskap om hur du ska göra.
Det gör inte så mycket om du gör fel heller, det viktiga är att ALLTID hålla ett högt virkesförråd, och att anpassa målet till förutsättningarna för vad marken kan ge, och inte gå under det,
Givetvis är det lättare att bläda där marken är bra, ett riktmärke för minsta virkesförråd kan vara tex 50% av boniteten alltså, 100 kubik på 2 och 500 på bonitet 10.
Sen har vi ju ett digert arbete att komma upp till dessa volymer de första 50 åren, men det får ju kompromissas under den tiden.
Om vi tittar på Lybeck som nu i snart 40 år bedrivit blädning med stor framgång så har de ju redan nått det målet och 500 kubik, med de högsta träden över 50 meter vilket för 40 år sen ansågs omöjligt att nå.
Men det omöjliga är alltid någon med andra intressen som berättar för de okunniga, här i Sverige är ju Jägmästarna de okunniga, och det gör ju allt lite mer svårt att förändra.
Det är därför jag alltid säger att ni ska tänka själv, visst förstår jag att det kan vara nervöst att ändra på rutiner som pågått i en mansålder, men nu har vi ju många starka människor som visat vägen, och trots spott och spe följt sin övertygelse, och jag kan inte nog tacka dom för att vi äntligen börjar förstå att kalhygge skövlar ekosystemet, som är det viktigaste för att människan ska överleva, nää det är ingen överdrift, att överleva, betyder inte att överleva, det betyder att ha ett bra liv, och kunna ge sina efterkommande detsamma, den som säger att vi varit på rätt väg med naturen i 70 år ska fan ha en snyting, och veta hut.
För Sveriges del så har vi inte så mycket mer mark att plantera med träd, och det gör ju att äntligen det stora illusionsnumret med tillväxt och virkesförråd avslutas, nfrån i dag och framåt kommer alla sminkade bölder att brista, så vi har en mycket intressant tid att se fram emot.
Det som finns kvar av tillväxthöjande åtgärder är ju bara trams, att dika, gödsla och plantförädla, är så jävla sjukt att det kommer att självdö, en av de stora orsakerna till tillväxtminskningen på 20-30 miljoner kubik, är fel plantor, träd år mycket känsliga för att flyttas ens från väldigt lokala bestånd, de är inkörda på sin breddgrad och man behöver inte vara ett geni eller ens ha nån biologisk utbildning för att förstå att som vi joddlat med de stackar träden uppåt och neråt i landet så har vi ställt till så in i helvete.
Ni kan ju försöka göra samma med Äppeträd så får ni se.
Jag tittar på pollenanalyser och ser att i mossarna där jag bor så växte Lind, Bok, Ek, Lönn och givetvis Tall Al, Björk MEN inga Granar förra gången det var milda vintrar och varmare temperatur som förlänger trädens växtsäsong med 6 veckor, och då så har jag nu beställt sådana plantor som ska ner i jorden i Maj, vad ni tror på vet jag inte, men jag vet så mycket att ni gör helt fel om ni fortsätter med era skövlingar av skogsmarken, genom att kalhugga den.
Om ni läste mitt inlägg om Garpenbergs skogar så såg ni att det bara var 57 kubik kvar av skogarna på 6000 hektar, när den giriga banken skövlade skogarna 1913 efter att ägarna gjort konkurs, så köpte staten egendomarna och på bara 40 år hade man nu 143 kubik per hektar, som numera är runt 110 med den "Svenska modellen" men att öka virkesförådet med 2,5 kubik om året var Domänverkets blädningsmodell och den gjordes på mark som INTE var kalhuggen när det stod 57 kubik där, för det som var kvar beskrevs som undermåliga träd, ungträd, buskar och lite fröträd, det som räddade skogarna fram till 1960, var just detta att skogsekosystemet med de träd som fanns kvar efter timmer och dimensions huggningarna 1913, faktiskt var mark där mykorrhizan och mossorna och blåbärsriset mm överlevde, och började leverera direkt följande 40 år.
För att man ska förstå nutiden måste man förstå historien, det gäller verkligen vårt skogsbruk, men ni är så fulla med skit om hur det har varit så ni förstår inte ett piss.

TS
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).