Motorsåg och handhållet

Vad är detta

9 inlägg 596 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är detta

Jonas ottosson 3  
#861822 Hej.
Har en Stihl.
Och när jag tog bort svänghjulet såg jag nån liten bit som verkar sitta fast,men ligger och skramlar.
Nån som har nån aning om vad det kan vara?
Först trodde jag det var en fjäder som gått av.
Men alla tre är hela.
Tacksam för svar

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad är detta

Jonas ottosson 3  
#861823 Här kommer fotot

TS
Användarvisningsbild

Järnoxen  
#861863 Det där är en pinne som ska haka i ett hack på kopplingstrumman (jag gissar att det är den du kallar för svänghjul) för att driva oljepumpen.

Användarvisningsbild

Jonas ottosson 3  
#861924 Okej.
Men då är allt som de ska då?

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
#861970 Det ser ut som om den kanske är böjd inåt och följer med kopplingen och inte kopplingstrumman.

Användarvisningsbild

Järnoxen  
#862110 Jag tycker nog att det ser ut som det ska, se bara till att pinnen kommer rätt i hacket på kopplingstrumman när du sätter på den. Jag har sett exempel som har havererat på grund av att det inte blivit rätt vid montering.

Användarvisningsbild

Jonas ottosson 3  
#862541 Jag har bara tagit bort seger säkringen eller va det heter ,och lyft upp svänghjulet,eller kåpan.
Blåst rent och satt tillbaka den.
Då behöver ja väll inte tänka på att den lilla grejen ska haka i något va?

TS
Användarvisningsbild

Järnoxen  
#862543 Jo. Det du kallar för svänghjulet är kopplingstrumman. Den snurrar bara när man gasar, för att oljepumpen inte ska pumpa ut en massa olja när sågen står på tomgång så drivs den genom att pinnen ligger i ett hack på baksidan av kopplingstrumman, eller svänghjulet om du så vill. Om pinnen inte hamnar rätt i hacket när man sätter ihop det kommer inte oljepumpen fungera och pinnen riskerar att antingen böjas eller hackas sönder när hacket i kopplingstrumman snurrar runt i för hög hastiget för att pinnen ska hinna falla tillrätta.

Användarvisningsbild

Jonas ottosson 3  
#862548 Okej.
Men den verkar smörja som den ska.
En oljetank på två bränsle ungefär.
Så då sitter den nog som den ska

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).