fre 08 nov 2024, 11:49#860955
När jag skickade svar att vi visst ser våra ekonomibyggnader som ekonomibyggnader och att 80ha mycket väl borde motivera detta och att vi dessutom i skrivande stund håller på att köpa till en mindre del av en grannfastighet för att få bättre manöverutrymme kring och transportväg till byggnaderna då de ligger lite opraktiskt nära ett hörn av fastigheten fick jag ytterligare ett svar med , i mina ögon, ganska irrelevanta exempel. Vi har varken öar eller hästar mm...
"Hej!
Då kommer jag att sätta tiden för rättelse till den 31 maj 2025 som vi kom överens om.
I det fall en fastighet inte omfattas av detaljplan får ekonomibyggnader uppföras eller byggas till utan bygglov. I områden som omfattas av detaljplan krävs däremot bygglov.
Det är inte alla byggnader som är att klassas som ekonomibyggnader. Enligt förarbetena är ekonomibyggnader endast de byggnader som är omedelbart avsedda för de aktuella näringarna. Anläggningar som exempelvis mejerier, slakterier, konserveringsfabriker, sågverk eller växthus som inte direkt behövs för driften av jord eller skogsbruk eller fisket utan mera är att anse som självständiga förädlingsindustrier räknas inte som undantagna ekonomibyggnader. (jfr prop. 1947:131 sid. 166) och det ska dessutom vara en
Begreppet ekonomibyggnad för jordbruket, skogsbruket eller annan liknande näring är inte definierat i plan- och bygglagen, PBL. Skogsbruk innebär enligt NE verksamhet där skog utnyttjas för produktion av virke för efterföljande bearbetning och användning. (Nationalencyklopedin, uppslagsverk, skogsbruk. Hämtad 2018-01-12)
För att avgöra om en byggnad är en bygglovsbefriad ekonomibyggnad måste en helhetsbedömning göras där hänsyn tas till flera olika faktorer. I rättspraxis har domstolarna tagit upp följande omständigheter som kan ge vägledning för bedömningen:
- om det finns en jordbruks-, skogsbruksverksamhet eller annan liknande näring,
- om byggnaden är till för den verksamheten eller om den hör till ett självständigt företag,
- byggnadens utformning och standard.
Vissa verksamheter har traditionellt ansetts vara jordbruks-, skogsbruksverksamhet eller annan liknande näring. Det kan till exempel vara odling av spannmål eller uppfödning av nötkreatur.
Det står inte i PBL att fastigheten måste vara taxerad som lantbruksfastighet för att verksamheten ska kunna ses som jordbruk. Detsamma gäller skogsbruk eller annan liknande näring. Omvänt så finns det inte en automatisk rätt att bygga bygglovsbefriade ekonomibyggnader bara för att en fastighet är taxerad som lantbruksfastighet.
I ett rättsfall skulle en förrådsbyggnad byggas på en obebodd ö. Förrådet skulle användas till förvaring av redskap till skogsbruk och fiske. Det bedrevs dock inte någon verksamhet på ön och domstolen ansåg att förrådet därmed inte var någon bygglovsbefriad ekonomibyggnad. (KR Stockholm 2010-03-18 mål nr 904008)
Även verksamhetens omfattning har betydelse för bedömningen om rätten att kunna få uppföra ekonomibyggnader utan lov.
I ett rättsfall som handlade om bygglov i efterhand för nybyggnad av ett stall och ett foderförråd konstaterade MÖD att byggnaderna inte var bygglovsbefriade ekonomibyggnader. Verksamheten bestod sammantaget av två stall för uthyrning av boxar, två foderförråd samt en ridbana. Verksamheten hade betesmark och odling av foder på 3 hektar mark. Verksamhetens karaktär och omfattning samt det faktum att aktuell areal endast uppgick till 3 hektar tydde enligt domstolen på att fastighetsägaren inte hade bedrivit jordbruksverksamhet i PBL:s mening. (MÖD 2019-04-30 mål nr P 8249-18)
Det är inte en helt enkel fråga att utreda . Även om den ursprungligen uppföra ladan ansågs vara en bygglovsbefriad ekonomibyggnad innebär det inte per automatik att det framöver kan uppföras fler bygglovsbefriade ekonomibyggnader på fastigheten. Omfattningen av skogsbruket är inte så pass att det genererar bygglovsbefrielse, de är min bedömning av de uppgifter jag har idag. Därför krävs det lov för att uppföra fler byggnader eller tillbyggnader.
Som vi pratade om vid besöket bör ni ansöka om lov för upplag inom fastigheten. "
Med vänlig hälsning