Servicebyggnader

Ekonomibyggnad, motivation.

26 inlägg 4251 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ekonomibyggnad, motivation.

MrZnake  
Blandved skrev:Glömde att nämna att kommunens jurist dessutom sagt att vi kan behöva söka någon slags "uppställningslov" för att få ha våra timmervagnar, flakvagnar och diverse material på pallar mm på vår egen mark ikring ekonomibyggnaderna. Aldrig hört talas om något liknande förut???

Blir nog svårt att hävda när upplag i anslutning till dina ekonomibyggnader är uttryckligen undantagna kravet på lov. Men den stora pucken är strandskyddet tror jag. Fokusera där så länge.

Användarvisningsbild

Blandved  
#860823 Men vad f-n!

Hade fått detta mejl igår:

"Hej!
Jag tänkte bara skriva lite info om hur bedömningen av ärendet kommer att bli innan ni får ett förslag till beslut i ärendet. Det går bra att yttra sig även över detta mail om ni har några frågor

Bedömning är att er skogsverksamhet idag inte är en sådan verksamhet som gör att bygglovsbefrielsen för ekonomibyggnader gäller. Detta undantag gäller även endast för ekonomibyggnader och inte för andra byggnader.

Boden längt ut behöver tas bort om ni inte ansöker om lov.

Den senaste byggda tillbyggnaden behöver tas bort, den närmast boden, om ni inte ansöker om lov.

De mindre byggnaderna längre bort behöver tas bort om ni inte ansöker om lov.

Allt detta pratade vi om under besöket.

Den ursprungligen uppförda byggnaden samt den första tillbyggnaden på den byggnaden kan vara kvar. Dessa är preskriberade.

Det som är inringat i rött på bilden nedan kan vara kvar. Och det jag försökt ringa in i grönt är de delar som behöver tas bort.

Sedan behöver fastigheten städas upp och struktureras och ni behöver söka lov för upplag för det material m.m. som ni avser att förvara inom fastigheten."

"XX, jurist NN Kommun"

-Hur kan kommunen påstå att 80 ha inte är en skogsverksamhet som motiverar att få ha ekonomibyggnader och förvara traktorer, maskiner, vagnar mm över huvud taget utan bygglov??? Finns väl inget i PBL som specificerar viss areal, omsättning eller lönsamhet? Detta skulle ju drabba hundratusentals skogsägare i så fall...

TS
Användarvisningsbild

MrZnake  
#860825 De hänvisar till preskription, det är alltså PBL endast som bedöms, men det ska tydligt framgå. Det bör vara mer info gällande ovårdad tomt annars har de väldigt tunnt på fötterna. De kommer ha svårt att hävda att byggnaderna inte är ekonomibyggnader. Iom att 80ha räcker för skogsbruk vart som helst i landet så tror jag det är svårt att hävda att det ska vara komplementbyggnader eller övriga byggnader. Sedan måste jag få fråga varför de ska rivas? Det framgår inte av något i tråden. Om jag ska kunna hjälpa dig mer behöver jag veta mer om fastigheten, platsen och vad kommunen exakt åberopar för det låter väldigt långsökt med det som står i den citerade texten.

Användarvisningsbild

Blandved  
#860829 @MrZnake - De skrev rivas eller söka lov i annan del av texten eller tidigare mail. Jag är inte så sugen på att lägga ut fastighetsnr mm här, kan jag skicka privat meddelande?

TS
Användarvisningsbild

MrZnake  
#860832 Det går alldeles utmärkt. Det blir lättare för mig att ge dig adekvat hjälp då.

Användarvisningsbild

Blandved  
#860955 När jag skickade svar att vi visst ser våra ekonomibyggnader som ekonomibyggnader och att 80ha mycket väl borde motivera detta och att vi dessutom i skrivande stund håller på att köpa till en mindre del av en grannfastighet för att få bättre manöverutrymme kring och transportväg till byggnaderna då de ligger lite opraktiskt nära ett hörn av fastigheten fick jag ytterligare ett svar med , i mina ögon, ganska irrelevanta exempel. Vi har varken öar eller hästar mm...

"Hej!

Då kommer jag att sätta tiden för rättelse till den 31 maj 2025 som vi kom överens om.

I det fall en fastighet inte omfattas av detaljplan får ekonomibyggnader uppföras eller byggas till utan bygglov. I områden som omfattas av detaljplan krävs däremot bygglov.

Det är inte alla byggnader som är att klassas som ekonomibyggnader. Enligt förarbetena är ekonomibyggnader endast de byggnader som är omedelbart avsedda för de aktuella näringarna. Anläggningar som exempelvis mejerier, slakterier, konserveringsfabriker, sågverk eller växthus som inte direkt behövs för driften av jord­ eller skogsbruk eller fisket utan mera är att anse som självständiga förädlingsindustrier räknas inte som undantagna ekonomibyggnader. (jfr prop. 1947:131 sid. 166) och det ska dessutom vara en

Begreppet ekonomibyggnad för jordbruket, skogsbruket eller annan liknande näring är inte definierat i plan-­ och bygglagen, PBL. Skogsbruk innebär enligt NE verksamhet där skog utnyttjas för produktion av virke för efterföljande bearbetning och användning. (Nationalencyklopedin, uppslagsverk, skogsbruk. Hämtad 2018-01-12)

För att avgöra om en byggnad är en bygglovsbefriad ekonomibyggnad måste en helhetsbedömning göras där hänsyn tas till flera olika faktorer. I rättspraxis har domstolarna tagit upp följande omständigheter som kan ge vägledning för bedömningen:

- om det finns en jordbruks-, skogsbruksverksamhet eller annan liknande näring,
- om byggnaden är till för den verksamheten eller om den hör till ett självständigt företag,
- byggnadens utformning och standard.

Vissa verksamheter har traditionellt ansetts vara jordbruks-, skogsbruksverksamhet eller annan liknande näring. Det kan till exempel vara odling av spannmål eller uppfödning av nötkreatur.

Det står inte i PBL att fastigheten måste vara taxerad som lantbruksfastighet för att verksamheten ska kunna ses som jordbruk. Detsamma gäller skogsbruk eller annan liknande näring. Omvänt så finns det inte en automatisk rätt att bygga bygglovsbefriade ekonomibyggnader bara för att en fastighet är taxerad som lantbruksfastighet.

I ett rättsfall skulle en förrådsbyggnad byggas på en obebodd ö. Förrådet skulle användas till förvaring av redskap till skogsbruk och fiske. Det bedrevs dock inte någon verksamhet på ön och domstolen ansåg att förrådet därmed inte var någon bygglovsbefriad ekonomibyggnad. (KR Stockholm 2010­-03-­18 mål nr 9040­08)

Även verksamhetens omfattning har betydelse för bedömningen om rätten att kunna få uppföra ekonomibyggnader utan lov.

I ett rättsfall som handlade om bygglov i efterhand för nybyggnad av ett stall och ett foderförråd konstaterade MÖD att byggnaderna inte var bygglovsbefriade ekonomibyggnader. Verksamheten bestod sammantaget av två stall för uthyrning av boxar, två foderförråd samt en ridbana. Verksamheten hade betesmark och odling av foder på 3 hektar mark. Verksamhetens karaktär och omfattning samt det faktum att aktuell areal endast uppgick till 3 hektar tydde enligt domstolen på att fastighetsägaren inte hade bedrivit jordbruksverksamhet i PBL:s mening. (MÖD 2019-04-30 mål nr P 8249-18)

Det är inte en helt enkel fråga att utreda . Även om den ursprungligen uppföra ladan ansågs vara en bygglovsbefriad ekonomibyggnad innebär det inte per automatik att det framöver kan uppföras fler bygglovsbefriade ekonomibyggnader på fastigheten. Omfattningen av skogsbruket är inte så pass att det genererar bygglovsbefrielse, de är min bedömning av de uppgifter jag har idag. Därför krävs det lov för att uppföra fler byggnader eller tillbyggnader.
Som vi pratade om vid besöket bör ni ansöka om lov för upplag inom fastigheten. "

Med vänlig hälsning

TS

maltex  
#860961 Du har inte läst vad Boverket skriver då.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskaps ... mibyggnad/

Användarvisningsbild

Blandved  
#861085 @maltex - Jo jag har läst på Boverket. Där finns delvis samma texter som juristen på kommunen använt i senaste exemplen. Går man i stora drag på vad som står på Boverket om PBL så borde våra byggnader och utrustning inte vara något problem alls. Men det känns som om kommunen försöker gå så snävt som möjligt och mer därtill och köra med någon slags "omvänd bevisbörda" bara för att det finns en anmälan på tre tomter på detaljplanerat område som gränsar till vår skogsfastighet på icke detaljplanerat område och vi blev meddragna på samma anmälan trots att vi är en skogs/lantbruksfastighet och inte en tomt . Tror att juristen som handlägger detta egentligen inte är illvillig på något sätt alls, utan är pressad av byggnadsnämnden att visa tänderna lite och inte får ta helt egna beslut. Vet att minst en granntomt kommer att bli ett ärende i byggnadsnämnden så då kanske vi dras in där också av ren otur. Synd att tjänstemän på kommunen generellt förmodligen inte har ett skvatt kunskap om skogsägande och vad som rimligen behövs där.

TS
Användarvisningsbild

Blandved  
#861410 Är det några här på forumet som någon gång varit i någon liknande situation? Kanske några som oroar sig sitter och håller tummarna för att de inte ska behöva det? Jag vill gärna ha lite mer input... Ska ta ett samtal med vår skogsägarorganisation/förvaltare/rådgivare också.

TS

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#861916 Vi har drivit ett ärende om ett stall hela vägen och förlorat. Min analys av det var att utan jurist/advokat har du väldigt dåliga odds. Så skall du driva ärendet skaffa en jurist så tidigt som möjligt innan det går för mycket prestige i ärendet hos förvaltningen/nämden.

Användarvisningsbild

Elis76  
Martin_N skrev:Vi har drivit ett ärende om ett stall hela vägen och förlorat. Min analys av det var att utan jurist/advokat har du väldigt dåliga odds. Så skall du driva ärendet skaffa en jurist så tidigt som möjligt innan det går för mycket prestige i ärendet hos förvaltningen/nämden.

@Martin_N

Berätta mer om ditt "case"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).