Socialt (mer om oss)

Dagens bild

21126 inlägg 3096440 visningar 295 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bosse1 skrev:Hmm,
1729767605_groensak.png
är det här en såndär.

Det är en sådan där grönpyrola. Ingen riktig signal att men vi ser på viss kontinuitet och kalk i marken

Elmia
Användarvisningsbild

svampbob  
Amatörhuggare 62 skrev:
Williamm skrev:
svampbob skrev:
Helt rätt. Jag tycker att det är lite konstigt att den saknar kastskydd.

Troligtvis är kedjan inte så kastbenägen då den har typ slipstenar den sågar med.

Men det kan nog, bli allvarliga skador ändå. Var en otäck maskin🫣

Ja jag påpekade för säljarna att den saknade kastskydd och dom svarade att man kan inte få kast med den. Jag förklarade för dom att det kan man.

Tanken är att kapa ledningar i graven och med dragande kedja på sås vis är den mycket bättre än att stå i graven och kapa med klingsågen och inte komma igenom hela röret utan en massa gymnastiska övningar.

Användarvisningsbild

svampbob  
Bax skrev:
svampbob skrev:Jag är helt säker på att jag inte hade tagit på mig den här skotningen och ändå står jag här en söndag.

Ja det händer lite väl ofta att man hör sin mun säga ”Javisst”, fast hjärnan helt klart säger ”Nej tack” 🫣

Sju timmar blev det idag varav fem för att dra ris så jag är lite mör nu.

hfab  
#859717 Lite dålig bild, men kul ändå.
Den kom in på 2meter.

Användarvisningsbild

crosberg  
#859734 1 träd röjt, gallrat och stamkvistat på 1 dag 😁

Användarvisningsbild

Järnoxen  
#859773 Kom inte och påstå att hassel inte är träd...

Användarvisningsbild

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

Här har vi byns huliganer. Tar allt som ligger på altanerna. Stövlar,skor golfbollar ljusslingor och dörrmattor

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Laddstolpe på gång

Drog igång ett grävprojekt i sista minuten som vanligt.
Ska montera en laddbox på en stolpe vid huset så gäster med laddbehov
kan övertalas att hyra in sig hos oss för kortare eller längre tid.
Det blir en enkel laddbox max 22kw och en lastbalanserare samt större huvudsäkring
och lite ny kabel, samt nån timme för elektrikern.
Borde klara sig under 12000kr.

TS

Brorsan  
kärrabol skrev:
1730140095_img_4695.jpeg

Här har vi byns huliganer. Tar allt som ligger på altanerna. Stövlar,skor golfbollar ljusslingor och dörrmattor

Likadant hemma.
En gång tog dom en odiskad stor pajform med sig. Den kom aldrig tillrätta fast vi tittat efter den under skogspromenaderna under flera år, fast igår hittade jag en träsko som varit borta några år i ett kärr.

Bosse1  
Tåndemåla skrev:
Bosse1 skrev:Hmm,
1729767605_groensak.png
är det här en såndär.

Det är en sådan där grönpyrola. Ingen riktig signal att men vi ser på viss kontinuitet och kalk i marken

Aha var nog en sån,tackar 👍

Användarvisningsbild

Boman  
#860285 Gjorde en avverkning för 3 veckor sedan. Du när det blåste i torsdags natt så la sig 70% an fröträden som vi sparade. Det är inte den enklaste körningen ute på hygget det är ganska kletigt där skotaren gått fram. Fick lasta av 2 gånger för att komma loss. Men vilken fin dag!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#860305 Surt. 😢

Användarvisningsbild

svampbob  
Boman skrev:Gjorde en avverkning för 3 veckor sedan. Du när det blåste i torsdags natt så la sig 70% an fröträden som vi sparade. Det är inte den enklaste körningen ute på hygget det är ganska kletigt där skotaren gått fram. Fick lasta av 2 gånger för att komma loss. Men vilken fin dag!

Inga kedjor och ingen drivning på vagnen och du vågade dig ändå ut i blötan.

Själv har jag helt slutat att chansa. Skördaren och skotaren har minst kedjor fram.

Det ser ut som att du fortfarande har hyfsat med frötallar. Kommer att helt förlita dig på självsådd eller blir det även plantor på hygget?

Röjar Jocke  
#860401 Inspekterade några vindfällor med fyrhjulingen idag. Körde så klart fast, efter att ha vinschat mig lös. Kastar jag iväg vajern för att lättare kunna vinscha in den.

Ganska förvånad ser jag efter ett tag hur marken reser sig. Jag hade fått en gammal moped på kroken! 🤣

Användarvisningsbild

Boman  
svampbob skrev:
Boman skrev:Gjorde en avverkning för 3 veckor sedan. Du när det blåste i torsdags natt så la sig 70% an fröträden som vi sparade. Det är inte den enklaste körningen ute på hygget det är ganska kletigt där skotaren gått fram. Fick lasta av 2 gånger för att komma loss. Men vilken fin dag!

Inga kedjor och ingen drivning på vagnen och du vågade dig ändå ut i blötan.

Själv har jag helt slutat att chansa. Skördaren och skotaren har minst kedjor fram.

Det ser ut som att du fortfarande har hyfsat med frötallar. Kommer att helt förlita dig på självsådd eller blir det även plantor på hygget?

Ska markbereda och planterar allt. Hade gärna haft kedjor men har 7km asfaltväg till skogen så då får man klara sig utan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).