Skogsvagn (Huggarvagnar)

Låda, hållare för motorsåg&dunk på vagnen?

16 inlägg 1444 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

Låda, hållare för motorsåg&dunk på vagnen?

jonko  
#860083 Jag inser jag skulle behöva en låda för sågar å dunk etc på vagnen, hur har ni löst det? har ni bilder dela gärna.
normalt kör jag fyrhjuling till skogen och har egenbyggd låda bak på för 2 sågar å dunk samt annat man har med, men nu denna vinter kommer jag vara på ett sånt ställe och hugga ås jag vill gärna ha traktorn med mig.

Har tänkt på om inte det vore bäst att sätta sågarna bakom framhjulen, framför fötterna på traktorn, så är dom inte i vägen och riskeras att köras sönder vid lastning etc...

TS
FTG Mowi
Användarvisningsbild

Re: Låda, hållare för motorsåg&dunk på vagnen?

toker72  
#860103 Jag byggde en plywood låda som sitter framför grinden på vagnen fäst i svängcylindrarna rymmer 2 sågar dunk hjälp bälte och några saxar har tyvärr ingen bild på den.

Torleif  
#860114 Såhär ser min låda ut. Framgrinden står i holkar i frontviktsfästet och lådan sitter fast i framgrinden och i frontlastarfästjärnen. Den fungerar bra annars men i ungdomlig dumhet byggde jag den 5 cm för kort så när plastlådan som jag hade motorsågsverktygen i gav upp av plastålderdom så passar inte min nuvarande lilla plåtverktygsback in i trälådan.

Dunken står på golvet i hytten. Det är inte bra men jag har inte ännu hittat någon bättre lösning. Järnspettet och fälljärnet har sina egna platser mellan verktygslådan och hyttväggen. Järnspettet står i döda vinkeln framför hyttstolpen.

Det är viktigt att lådan inte är högre än nödvändigt när man har den vid sidan av motorn.

Användarvisningsbild

toker72  
#860127 Va ut och tog en bild på min låda är så svårt att förklara hur den ser ut annars.

jonko  
#860131 Problemet på vagnen är att den skymmer sikten ännumera samt faen om de e nån klenis pinne som går genom grind å spetsar en såg i onödan.

Ni vet ju hur det är när man lastar... jo man ska va försiktig... men...

TS
Användarvisningsbild

toker72  
#860133 Sikten är inget problem klart man kan förstöra saker om man är oförsiktig eller klantig finns egentligen ingenstans där inte saker inte blir i vägen eller kan bli förstörda i skogen allt kan ju hända men det ska vara riktigt klent om det ska gå genom grinden. Har liknande låda även på ett gammalt timmerspel som jag visserligen sällan använder men är bra om man behöver vinscha långt.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#860238 Låda på motorhuven på traktorn. Minst ivägen där tycker jag.

Användarvisningsbild

toker72  
#860250 Antar att du menar bredvid huven. Hade lite planer på nått sånt också men blev trångt och då blev jag tvungen ta av lastaren för att kunna ha lådan där och fick inte till nån bra lösning med tanke på utrymme och sikt.

tallen100  
toker72 skrev:Antar att du menar bredvid huven. Hade lite planer på nått sånt också men blev trångt och då blev jag tvungen ta av lastaren för att kunna ha lådan där och fick inte till nån bra lösning med tanke på utrymme och sikt.

Nej på huven, här finns bild.
Mangan - Förvaring skogstraktorn

#860283 Precis, nu har jag faktiskt skjutit fram lådan lite så att jag får plats med en kylväska med fika, vantar mm mellan lådan och vindrutan.

Användarvisningsbild

svampbob  
Mangan skrev:Precis, nu har jag faktiskt skjutit fram lådan lite så att jag får plats med en kylväska med fika, vantar mm mellan lådan och vindrutan.

Det där är nog ändå bästa placeringen av grejerna och svårast för skogen att komma åt utrustningen.
Jag vill minnas att @sundelius hade en aluminiumlåda på sidan av motorhuven på sin skotare och den blev ständigt attackerad av ondsinta stammar.

#860454 Japp, synnerligen nöjd. Måste lyfta av den vid tankning, men passar på att städa i den ändå.

1730910015_1000006436.jpg
1730910014_1000006435.jpg

Djurängen  
#860751 Kolla på : Ekagårds produkter,, de har de flesta lösningar ni söker!!

Användarvisningsbild

toker72  
Mangan skrev:
1730910015_1000006436.jpg
1730910014_1000006435.jpg

Bra att du är nöjd med lösningen men jag tycker det ser ut att skymma sikten en hel del eller ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).