tis 28 dec 2021, 08:06#740886
På min MF 165 har jag lunningskedjorna i en järnlåda med gallerbotten som är fastbultad på vinschen, järnspettet stående i en holk frampå framstolpen på hytten så det mer eller mindre ur synfältet bakom stolpen, och motorsågen och hjälmen och yxan och saxen och måttbandet och verktygen i en långsmal låda som hänger på frontlastarfästjärnen på vänster sida av motorn (avgasröret är till höger) och fälljärnet på ett eget fäste mellan lådan och hytten och torra handskar och eventuell matsäck i en väska som hänger på en krok bak i hytten. Det enda som inte riktigt har hittat sin plats ännu är bränsledunken och den stora vändhaken.
Jag har bara med mig en motorsåg eftersom jag bara äger en motorsåg. Motorsågar är dyra. Sågar jag fast hugger jag loss sågen med yxa. Jag har timrat ganska mycket och är van att arbeta med yxa.
Undersidan och framsidan på lådan är skyddade med grova järn så inte lådan skall slitas sönder då man kör över någon buske. Det är lock på lådan så grejorna skall hållas kvar i den. Den skymmer inte så mycket att det är något problem. Man ser framhjulet från förarplatsen.
Jag kopplar alltid bort frontlastaren innan jag far till skogs. Med frontlastaren på blir traktorn på tok för långvänd så man måste hugga vansinnigt breda vägar samtidigt som framkomligheten blir dålig när det är för mycket vikt på framhjulen. Jag har en gång varit till skogs med frontlastaren på och det var i ganska lättkörd terräng. Likväl fick vi arbeta som galningar två man hela eftermiddagen för att få ut traktorn därifrån. Det var nära att vi hade tvingats lämna kvar frontlastaren och skruva sönder den och hämta delarna med båt efter islossningen. Aldrig mer frontlastare i skogen!