Gallring

200 kr kubik i kostnad, är det verkligen rätt?

31 inlägg 25663 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 200 kr kubik i kostnad, är det verkligen rätt?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85934
masterchief skrev:Jag har 200kr fubben fär 0,07.
Det anser jag är rätt.......
För 10 år sedan var markägarna(eler möjligen uppdragsgivarna?? osäker på den biten :???: ) nöjda om en förstagallring gick ihop sig, nu krävs det en 100kr fubben i netto för att det ska funderas på att gallra.
Priserna för huggning ligger på ungefär samma nivå som då.


Tja jag kan nog tycka att priset är skäligt! MEN det beror lite på hur det är kört..... Jag betalar gärna vad det kostar om det
arbetas proffsigt och med ett minimerande av skador på träd, basvägar och mark!!

Det jag hela tiden funderar på är det som du tar upp Masterchief: Varför måste man tjäna pengar på en förstagallring??

Syftet är ju att stimulera tillväxten för att få en ökad volym i slutavverkningen. Att då ta ut några kubik extra för att få ett netto är ju som att kissa i byxorna!! När tiden gått och granbarkborrar, stormar och snö tagit sitt så blir det ofta för lite kvar vid slutavverkning!

Allt detta bara för att man ville ha lite snabba cash vid gallring!

När virkesköparna lovar netto vid gallring då drar jag öronen åt mig!!! Börjar man tala om hur många stammar man vill ha kvar per Ha så gäller inte nettolöftet längre!!! För mig är det uppenbart att man tar för många stammar för att kunna ge det utlovade nettot!

V

Malwa
Avatar Fallback

Re: 200 kr kubik i kostnad, är det verkligen rätt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85938
Vesslan skrev:När virkesköparna lovar netto vid gallring då drar jag öronen åt mig!!! Börjar man tala om hur många stammar man vill ha kvar per Ha så gäller inte nettolöftet längre!!! För mig är det uppenbart att man tar för många stammar för att kunna ge det utlovade nettot!


Det finns gott om folk som inte vill investera pengar och få tillbaka dem om 30-40 år med halvtaskig ränta. Men har man råd, så bör det löna sig. Förutsatt att det ser ut ungefär då som det gör nu vad gäller kostnader och virkespriser.

Man skall inte bortse från likviditeten när man räknar på skogen. Bara någon som har Väldigt Mycket pengar kan bortse helt från det kortsiktiga.

Användarvisningsbild

Re: 200 kr kubik i kostnad, är det verkligen rätt?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85944
Mangan skrev:
Vesslan skrev:När virkesköparna lovar netto vid gallring då drar jag öronen åt mig!!! Börjar man tala om hur många stammar man vill ha kvar per Ha så gäller inte nettolöftet längre!!! För mig är det uppenbart att man tar för många stammar för att kunna ge det utlovade nettot!


Det finns gott om folk som inte vill investera pengar och få tillbaka dem om 30-40 år med halvtaskig ränta. Men har man råd, så bör det löna sig. Förutsatt att det ser ut ungefär då som det gör nu vad gäller kostnader och virkespriser.

Man skall inte bortse från likviditeten när man räknar på skogen. Bara någon som har Väldigt Mycket pengar kan bortse helt från det kortsiktiga.



Såklart är likviditeten viktig Mangan!

MEN det får inte bli den som styr vilket mer o mer blir fallet i Sverige idag. Snabba pengar, snabb konsumtion är det ju som gäller för många nuförtiden!

Att äga o förvalta skog är ett långsiktigt företagande och då tycker jag att man måste förvalta på bästa sätt och inte bara "ta ut" största möjliga summor nu utan även se till framtidens resultat!
Det gäller ju att "spara lite i ladorna för kalla vintrar" när man håller på med skog.
En god soliditet är ju minst lika viktig som en god likviditet! Det är ju inte så kul med dålig soliditet och en god likviditet ( och givetvis inte heller det omvända)!

Har själv ihop med frugan köpt vår skogsgård och inte ärvt. Om vi kan klara det finansiellt att gallra utan att ta ut stora pengar så borde ju iallafall de som ärvt sina gårdar klara det!!!!

Givetvis är det ju inte svart eller vitt men jag tycker nog att pendeln slår över lite för mycket mot hur man kan få ut största ekonomiska utbyte ur en gallring när fokus egentligen borde vara största möjliga tillväxt!

V

Avatar Fallback

Re: 200 kr kubik i kostnad, är det verkligen rätt?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85959 För största möjliga tillväxt skall du inte gallra alls.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: 200 kr kubik i kostnad, är det verkligen rätt?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85960 Såklart men det är svårt att sälja tillväxt :)

Det jag får mest för när jag säljer är högkvalitativt timmer och det är ju det jag vill få fram mycket av genom effektiv gallring!

V
Som gärna kör nollsummespel på förstagallring!

Avatar Fallback

Re: 200 kr kubik i kostnad, är det verkligen rätt?

alias  
#85964 Instämmer med Vesslan!

Har sagt det i en annan tråd, gallring är en per definition en "beståndsvårdande åtgärd", inte en plånboksvårdande åtgärd.

(sen är det ju alltid roligt om det ger ett netto, men jag har hellre kvar ett bestånd med bra förutsättningar att bli ett bra slutavverkningsbestånd och lite mindre pengar på kontot än tvärt om)

Det känns som att utväxlingen nettoökning vs. beståndsförsämring inte motiverar en "tuffare gallring". Körde inte Sydved (kanske annat företag? nån som kan rätta mig om jag har fel?) något som kallades för "V-gallring eller Värdegallring" i slutet av 80-talet eller början på 90-talet (en form av höggallring) - har snackat med markägare varit tydliga med att påpeka de problem med snöbrott och annat som dessa gallringar skapade.

Det är i slutavverkningen som man ska få betalt för tidigare nedlagt arbete.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: 200 kr kubik i kostnad, är det verkligen rätt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85972
Vesslan skrev:Det jag får mest för när jag säljer är högkvalitativt timmer och det är ju det jag vill få fram mycket av genom effektiv gallring!


Om man inte säljer grantimmer till Södra, då får du lika mycket - eller lite enligt vissa - för allt. :)

Användarvisningsbild

Re: 200 kr kubik i kostnad, är det verkligen rätt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85984
Vesslan skrev:Såklart men det är svårt att sälja tillväxt :)

Det jag får mest för när jag säljer är högkvalitativt timmer och det är ju det jag vill få fram mycket av genom effektiv gallring!

V
Som gärna kör nollsummespel på förstagallring!


Mest pengar lär du få om du säljer fastigheten på öppna marknaden, inte om du säljer aldrig så högkvalitativt timmer. :grin:

/Niklas

Användarvisningsbild

Re: 200 kr kubik i kostnad, är det verkligen rätt?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85988
Niking skrev:
Vesslan skrev:Såklart men det är svårt att sälja tillväxt :)

Det jag får mest för när jag säljer är högkvalitativt timmer och det är ju det jag vill få fram mycket av genom effektiv gallring!

V
Som gärna kör nollsummespel på förstagallring!


Mest pengar lär du få om du säljer fastigheten på öppna marknaden, inte om du säljer aldrig så högkvalitativt timmer. :grin:

/Niklas



Tror inte det ger så mycket pengar att sälja fastigheten då frugan vägrar att flytta därifrån! :???:

Är inte det olagligt att sälja isåfall om hon ingår i köpet ?(koppleri??) :lol:

V

Avatar Fallback

Re: 200 kr kubik i kostnad, är det verkligen rätt?

alias  
#85992 Om hon vägrar flytta ut så måste det ju vara tal om hushållsnära tjänster och därmed avdragsgillt :-)
(förlåt, kanske på gränsen till plumpt men jag kunde inte låta bli)

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: 200 kr kubik i kostnad, är det verkligen rätt?

masterchief  
#85998
nutte skrev:
masterchief skrev:
andyb skrev:¨För oss var det nära väg, fin teräng bra röjning innan o ändå hamnade priset på 200 kubiken...min magkänsla säger att detta inte är rätt...

Jag har 200kr fubben fär 0,07.
Det anser jag är rätt.......
För 10 år sedan var markägarna(eler möjligen uppdragsgivarna?? osäker på den biten :???: ) nöjda om en förstagallring gick ihop sig, nu krävs det en 100kr fubben i netto för att det ska funderas på att gallra.
Priserna för huggning ligger på ungefär samma nivå som då.



Ingår underröjning i det priset åxå? eller nått annat, typ trailing/flytt kostnad? för vår del är det BARA maskinkostnaderna, underröjning å flytt tillkommer i vissa fall...

Planering ingår om vi kör på bolagsmark och stora objekt, annars tillkommer planering, flytt och om det behövs förröjning.

Avatar Fallback

Re: 200 kr kubik i kostnad, är det verkligen rätt?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86048
alias skrev:Instämmer med Vesslan!

Har sagt det i en annan tråd, gallring är en per definition en "beståndsvårdande åtgärd", inte en plånboksvårdande åtgärd.

(sen är det ju alltid roligt om det ger ett netto, men jag har hellre kvar ett bestånd med bra förutsättningar att bli ett bra slutavverkningsbestånd och lite mindre pengar på kontot än tvärt om)

Det känns som att utväxlingen nettoökning vs. beståndsförsämring inte motiverar en "tuffare gallring". Körde inte Sydved (kanske annat företag? nån som kan rätta mig om jag har fel?) något som kallades för "V-gallring eller Värdegallring" i slutet av 80-talet eller början på 90-talet (en form av höggallring) - har snackat med markägare varit tydliga med att påpeka de problem med snöbrott och annat som dessa gallringar skapade.

Det är i slutavverkningen som man ska få betalt för tidigare nedlagt arbete.

MVH
Alias


Håller med er båda,första gallring är ju i första hand en beståndsvårdande åtgärd där jag tycker man bör lägga mer fokus på hur beståndet ser ut efteråt(och hur det bör kunna se ut i framtiden) än att bara få största möjliga netto vid 1:a gallringen som gör att man förlorar pengar och tillväxt på lång sikt.
Men givetvis vill ja ju att skogsägaren ska få ut största möjliga netto men jag vill inte "gallra sönder" beståndet för det,men vet man att markägaren är i behova av pengar och har önskemål(tex ta hårt utan att ta hänsyn till risk för storm/snöskador och ta så många grova du kan) får man ju försöka anpassa sej och göra det bästa av det ändå.
Men "tuffare gallring" som du kallar det blir ju mer känslig för stormskador och snö/toppbrott,är det gran tror jag även träden blir mer stressade(iom att det är sekundärträd) med större risk för tex barkborreangrepp om man ställer ut dom för hårt. Tror man ska försöka hålla bestånden relativt slutna och inte öppna upp allt för mycket för vinden och även tänka på att det bör finnas alternativa huvudstammar om någon stam av någon anledning skulle gå bort, för att slippa framtida luckor,för luckor producerar ju inget virke även om det kanske är gynnsamt för biologiska mångfalden med luckor(läste iofs nånstans att fågellivet gynnas av/trivs bäst i lite slutna bestånd och lite fågelkvitter är ju alltid trevlig så här på våren=)),men även i fina föryngringar brukar ju finnas nån liten lucka ändå.
När jag gallrar strävar jag efter att kunna få fram ett så fint och virkesrikt slutavverkningsbestånd (Lite pelarsal=))som möjligt och uttnyttja marken maximalt men även tänka på natur/ kulturvärden,biologisk mångfald och markägarens önskemål och tankar kring beståndet i fråga.
Har ju trots allt tagit ganska många år för skogen att bli gallringsmogen så jag ser det som ett ganska stort ansvar och förtroende att "ta hand" om ett bestånd som ska gallras,särskilt om markägaren har gått och röjt,kanske huggt ved och vårdat beståndet tidigare och fått fram ett fint "utgångsmaterial"=).
Aja,nog babblat från mej=p.

Du har rätt i att det var sydved som hade så kallad V-gallring.

Körde ett objekt åt dom förra hösten,då skulle det va fri dansk gallring. Känns som det automatiskt blir ett högre uttag om man tillämpar det,föredrar nog att köra en blandning/kombination av låggallring och kvalitetsgallring lite beroende på bestånd.

Avatar Fallback

Re: 200 kr kubik i kostnad, är det verkligen rätt?

Axl  
#86366
andyb skrev:Om jag säger så här...inget mer Mellanskog i min skog...lämnade uppgifter till Holmen skog och 16000:- mer ut plus att dom betalade plogning o maskinframkörning något som mellanskog inte gjorde...man lär sig av sina misstag...synd att de ska kosta så mycket bara...


Om du med "lämnade uppgifter till Holmen" menar att du berättade vad du fick av Mellanskog skulle jag ta deras uppgifter med en stor nypa salt. Det är klart att dom säger att du skulle få massor av pengar av dom när det inte kostar något efter som skogen redan är huggen.

200 kr för 0,07 tycker jag låter ganska billigt.

Avatar Fallback

Re: 200 kr kubik i kostnad, är det verkligen rätt?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86396 Uppfattningen att en 1:a gallring skall vara beståndsvårdande verkar sprida sig norrut vilket,i mitt tycke, är galet.
Skicka in maskiner i en G16 för att gallra ett nollresultat där en vanlig gallring gett 3-4000:-/ha känns inte generellt rätt.
Nästa åtgärd då detta skall betala sig kanske är 50-60 år bort.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: 200 kr kubik i kostnad, är det verkligen rätt?

alias  
#86409
nisse skrev:Uppfattningen att en 1:a gallring skall vara beståndsvårdande verkar sprida sig norrut vilket,i mitt tycke, är galet.
Skicka in maskiner i en G16 för att gallra ett nollresultat där en vanlig gallring gett 3-4000:-/ha känns inte generellt rätt.
Nästa åtgärd då detta skall betala sig kanske är 50-60 år bort.

/Nisse


Ska man inte komma rätt långt norr ut för att kunna räkna detta som normalbonitet, typ upp mot Gällivare (har för mig att det en bekant där uppe snackade om T16-T18 som "standardbonitet"). Här nere hamnar det mesta sådant som NS/NO i planerna för att rädda bra produktionsmark.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).