Skogsnyheter

Stora Enso skjuter på betalning för att blidka börsen?

18 inlägg 4947 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stora Enso skjuter på betalning för att blidka börsen?

Fredrik Reuter  
#858521 Stora Enso, som nyligen gick ut med att de avser att sälja skog i Sverige för att minska sin skuldsättning, anklagas idag av Dagens Industri för att skjuta på sina betalningar mellan månaderna september och oktober. Genom att göra detta så kan kassaflödet bli bättre i tredje kvartalets rapport (som slutar sista september). Enligt Dagens Industri kan de har gjort liknande inför andra kvartalets rapport.

Problemet med detta kan vara ex. likviditeten för skogsentreprenörer som jobbar åt Stora Enso. Genom att fakturor från ex en skogsentreprenör går över förfallotiden så kan likviditeten påverkas relativt snabbt. Förutom detta är det såklart ett tveksamt beteende och genom Dagens Industris avslöjande så faller idag Stora Ensos aktiekurs idag, just nu ner ca. 4 %.

Ordern om att göra detta ska komma från högsta ort inom företaget.

Granskningen finns här: https://www.di.se/nyheter/skogsjattens- ... m-orsaken/

Om den planerade skogsförsäljningen kan du läsa om i tråden Stora Enso ska sälja stora skogstillgångar i Sverige.

TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stora Enso skjuter på betalning för att blidka börsen?

Elis76  
#858523 Det är även uppslag i Svenskan.

https://www.svd.se/a/B0kv39/sa-lurar-skogsjatten-leverantorerna

Användarvisningsbild

T18  
#858538 Kommer aldrig sälja till Stora Enso igen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#858573 Enligt köplagen kan man bryta ett kontrakt om man på goda grunder kan anta att motparten inte kan fullgöra sina skyldigheter.

Användarvisningsbild

Elis76  
#858574 Stora har nu klockan 19.50 skickat ut en pressrelease angående Dagens Industris avslöjande.

https://www.storaenso.com/sv-se/newsroom/press-releases/2024/10/fortydligande-fran-stora-enso-gallande-artikel-i-dagens-industri-om-forsenade-betalningar-till-leverantorer

Användarvisningsbild

JANERIKA  
#858577 Ja Stora Kopparberg Bergslagen ab (Stora Enso ab) har ju varit kända för att kunna roffls till sej billig skogsråvara genom åren och plåga entreprenörer och leverantörer.Bolaget har genom åren varit en mjölkko för Wallenberg .Wallenberg har skrivit upp värdet på bolaget och huggit ner skogen samt sedan sålt av skogmarken plus krafttillgångarna.Aktien har inte varit någon succe dom senaste 10 åren.Man kan ju undra om verkligheten äntligen kommit ikapp bolaget ?.Ett av Sveriges mest skogsägarfientliga bolag men dom döljer det väl.
Mvh JANERIKA

aho  
#858588 Vad jag har sett så håller många börsnoterade bolag på med detta. Kan ha att göra med att det ofta finns bonusmål för höga chefer som är kopplade till kassaflödet, så vid kvartalsskiften och i synnerhet vid årsskiften så agerar man för att se till att maximera bonusen.
Däremot så är det klantigt hanterat att be personalen att ljuga.

Ibland går det åt andra hållet, har man gjort ett alldeles för bra kvartal eller år så betalar man för tidigt istället för att skapa en buffert för nästa period.

Som Charlie Munger sa: "Show the incentives and I will show you the outcome" = "Visa mig incitamenten och jag ska visa dig resultatet"

LesterCGarreth  
#858610 Sånt där trodde jag var standardförfarande bland stora företag. SE har ju 45 dagar på fakturor så har man med dem att göra så är man ganska van att pengarna inte kommer så fort.

Användarvisningsbild

T18  
#858612 Stora Enso fortsätter att falla hårt på börsen.
Antagligen pga mitt tidigare uttalande.

Användarvisningsbild

Elis76  
#858621 Stort ansvar för denna skandal faller på de två största ägarna skriver Dagens Industri nu på eftermiddagen.

https://www.di.se/analys/ansvaret-for-stora-ensos-fakturalogn-faller-tungt-pa-finska-staten-och-wallenberg/

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#858633 Det är ganska hård kritik i den DI-artikeln:

Den på måndagen avslöjade fakturalögnen är inte det enda klavertrampet från Stora Enso på senare tid. I augusti rapporterades det om att tusentals fridlysta flodpärlmusslor blivit överkörda när Stora Enso avverkade skog i Finland. Företaget misstänks för grov miljöförstörelse, ett brott som i Finland kan ge fängelsestraff.

Stora Ensos sätt att bedriva affärer är till synes ohållbart. Man kan inte köra över vare sig flodpärlmusslor eller underleverantörer. Det är som att bolaget inte ens försöker göra rätt för sig.

I sin senaste årsredovisning skriver Stora Enso att bolaget de senaste åren haft en signifikant ökning av rapporterade fall av etiska brister. Fakturalögnen kan alltså vara en del av ett större problem.

alias  
#858640 Jag har svårt att se vitsen, ur ett företagsekonomiskt perspektiv, med det scenario som beskrivs.
Okej att man vill ha långa betalningsfrister på sina fakturor rent generellt, för att minska de räntebärande skulderna till förmån för leverantörsskulder, men jag kan inte förstå vitsen med att det ska finnas mycket pengar på kontot ett visst givet datum, om det samtidigt innebär att den totala balansomslutningen ökar p.g.a. att bokförda leverantörsskulder ökar i samma omfattning.
Jag kan inte finna någon företagsekonomisk vinning med detta, utan det låter mer som att någon har konstruerat ett icke ändamålsenligt incitamentsprogram för vissa chefspositioner.

När jag läste redovisning så hävdade vår föreläsare att en ögonblicksbild av omsättningstillgångarnas storlek i förhållande till de kortfristiga skulderna var tämligen ointressant. Istället förespråkades delanalyser i stegen LIF:
-Löpande verksamhetens kassaflöde
-Investeringar
-Finansiering

Man kan ju ifrågasätta om beslutet att avyttra en del skogstillgångar har mer att göra med incitamentsprogram kopplade till kassaflöde istället för en önskan om att krympa balansomslutningen och därmed skuldsättningen?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Skogz  
#858688 https://www.di.se/nyheter/leverantorer- ... isanmalas/
Fittorna har satt sin sista potatis

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#858725 Idag lovar Stora Enso att de inte kommer skjuta upp några fler betalningar. Hans Sohlström:

Vi värdesätter våra leverantörer, vilka är centrala för vår verksamhet och för vår framgång. Vi beklagar eventuell påverkan eller olägenhet som dessa extraordinära handlingar kan ha haft på dem och deras verksamhet. Våra värderingar är att leda och göra vad som är rätt och vi vill främja en kultur av öppenhet och integritet i allt vi gör.

Uppemot i snitt 800 miljoner kronor har dessa förskjutningar påverkat kassaflödet och sedermera kvartalsrapporterna. Har man börjat och nu lovat att sluta så kommer detta ha negativ inverkan på Q4-rapporten.

https://www.storaenso.com/sv-se/newsroo ... verantorer

TS
Användarvisningsbild

Skogz  
Fredrik Reuter skrev:Idag lovar Stora Enso att de inte kommer skjuta upp några fler betalningar. Hans Sohlström:

Vi värdesätter våra leverantörer, vilka är centrala för vår verksamhet och för vår framgång. Vi beklagar eventuell påverkan eller olägenhet som dessa extraordinära handlingar kan ha haft på dem och deras verksamhet. Våra värderingar är att leda och göra vad som är rätt och vi vill främja en kultur av öppenhet och integritet i allt vi gör.

Uppemot i snitt 800 miljoner kronor har dessa förskjutningar påverkat kassaflödet och sedermera kvartalsrapporterna. Har man börjat och nu lovat att sluta så kommer detta ha negativ inverkan på Q4-rapporten.

https://www.storaenso.com/sv-se/newsroo ... verantorer

En dag faller
Stora Enso
för att aldrig
resa sig igen.

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).