fre 26 mar 2010, 21:24#86774
Vill röja några frågetecken kring pucken. Har arbetat med Anders Landström med test och utveckling av pucken sedan 2007. Puckarna är förpackad i rör, papp eller plast med 50 puckar per rör. Röret stoppas in i ett planteringsdon. Puckarna matas automatisk fram när du planterar. På ryggen i en specialbyggd mes bär du med dig ett antal extra rör, 100 puckar väger 2 kg. Du arbetar effektivare än vidvanlig plantering eftersom du inte behöver hämta nya puckar hela tiden, å andra sidan får du sätta lite fler, jag tror att ca 4000 puckar per ha ska räcka, försöken får visa hur många. En annan fördel är att du slipper vårda plantorna före planterinfg. Det enda du behöver göra är att ställa rören i skugga.
Plantbildningen i försöken so far är mellan 60-80 % efter första året. Efter tre år är medelplantan runt 8-12 cm, men det beror givetvis på ståndorten. I försöken har vinsten med att använda pucken varit större på bördiga marker än magra. Växer de mer så hinner de utnyttja kvävet i pucken.
Vill du sattsa på tillväxt ska du plantera, med plantering vinner du ca 2-3 års tillväxt. Vill du däremot ha en billig föryngring och möjlighet att att ha ett tätare förband utan att ruinera dig är pucken ett alternativ. Med pucken kan du till samma kostnad som sådd få en högre tillväxt, bl.a. genom att du använder plantagefrö och för att du använder pucken.
Vare sig i norra eller södra Sverige tror jag inte man ska sätta pucken på hallonhyggen. Såddmarker är lämpliga tror jag. Därför tror jag inte att pucken kommer att konkurrera med plantskolorna, däremot kommer man att pucka istället för att så för att vinna tillväxt.
Ulfstand Wennström, Skogforsk