Föryngring

Såddpucken

18 inlägg 8665 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såddpucken

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85804 Skogsforsk har provat såddpucken med bra resultat och den kostar bara 40öre per styck.

Om såddpucken:
"Skogforsk har på uppdrag testat pucken i fält. Försöken visar
att puckplantor växer drygt 30% snabbare än sådda efter tre
år samt att de har högre överlevnad. Försöken har även visat
att pucken kan ge högre plantbildning än sådd i fält."
http://www.lapplanddesign.se/media/folder_2010.pdf



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Såddpucken

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85810 Hur lång är en puckplanta efter 3 år? 15-20cm?
I defruktansvärda gräsrika och hallonrismark som är i södra Sverige så är jag tveksam till pucken.
Men jag kan ha fel:)

Användarvisningsbild

Re: Såddpucken

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85832 Om bara skogsbolagen vågar satsa på detta kommer det nog att slå ut de mindre täckrotsplantorna som används i norrland i dagsläget. Fast det kommer nog dröja lång tid innan såddpucken blir mer vanlig än den traditionella planteringen... Ser dock egentligen bara fördelar så länge den används på rätt marker.

Men bolagen har ju satsat mycket pengar på deras plantskolor och det kommer ta ett tag innan dom vågar byta system.

Användarvisningsbild

Re: Såddpucken

Torparn79  
#85837
SkogsGotte skrev:Om bara skogsbolagen vågar satsa på detta kommer det nog att slå ut de mindre täckrotsplantorna som används i norrland i dagsläget. Fast det kommer nog dröja lång tid innan såddpucken blir mer vanlig än den traditionella planteringen... Ser dock egentligen bara fördelar så länge den används på rätt marker.

Men bolagen har ju satsat mycket pengar på deras plantskolor och det kommer ta ett tag innan dom vågar byta system.

hur sätter man dessa "puckar", det borde ju funka med vanliga planteringsrör, inte sant..??

i så fall så ökas ju kapaciteten på varje plantör utav helv*** då man får med sig ett stor antal jämfört med vanliga plantor..

Användarvisningsbild

Re: Såddpucken

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85839 Av det jag har förstått så är det ett modifierat planteringsrör... Jo kapaciteten kommer att öka enormt i allt från lager, transport till själva planteringen! Samt att det skall skydda bättre mot snytbaggen som är det största problemet i dagsläget!

Användarvisningsbild

Re: Såddpucken

Torparn79  
#85841
SkogsGotte skrev:Av det jag har förstått så är det ett modifierat planteringsrör...

ok, vet du om det är stora modifieringar, eller kan man tänka sig att man skulle kunna använda samma rör till bägge sorterna..?
SkogsGotte skrev:Jo kapaciteten kommer att öka enormt i allt från lager, transport till själva planteringen! Samt att det skall skydda bättre mot snytbaggen som är det största problemet i dagsläget!

nackdelen med den kapacitetsökningen är väl att det blir än mer prispress gentemot entreprenörerna..
men som skogsägare så är det ju bara fördelar..

Användarvisningsbild

Re: Såddpucken

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85847 Nog skall det gå att använda samma rör.... det tar jag för givet...

Ja den risken finns att det blir än större prispress gentemot entreprenörerna. Men med tanke på hur smidigt det verkar vara så finns det så enormt många fördelar. Slippa köpa nya släpvagnar vart 4-5 år, utrustningen kommer hålla längre, det går betydligt snabbare, ja listan kan göras lång.

Största fördelen är ju den ekonomiska biten vilket lär väga tyngst bland skogsägarna.


nackdelen är väl att ännu färre kommer att få in en fot i skogsbranschen..... vilket på sikt kan ställa till med bekymmer....

Avatar Fallback

Re: Såddpucken

hawk  
#85860 Finns såddpucken på marknaden? Eller finns det någon tidsplan till säljstart?

Avatar Fallback

Re: Såddpucken

mrlynx  
#85865 Är det inte tänkt att markberedaren pillar ner dom i jorden när han ändå markbereder?

Avatar Fallback

Re: Såddpucken

anlb  
#85935 [quote="SkogsGotte"]Om bara skogsbolagen vågar satsa på detta kommer det nog att slå ut de mindre täckrotsplantorna som används i norrland i dagsläget. Fast det kommer nog dröja lång tid innan såddpucken blir mer vanlig än den traditionella planteringen... Ser dock egentligen bara fördelar så länge den används på rätt marker.

Men bolagen har ju satsat mycket pengar på deras plantskolor och det kommer ta ett tag innan dom vågar byta system.[/quote

Märklig och felaktig slutsats angånde plantskolorna. Varför skulle ett vinstdrivande, vinstmaximerat skogsbruk vara negativ till sänkta föryngringskostnader? Problemet med såddpucken är att den fortfarande är för oprövad och tidigare har resultaten varit dåliga helt enkelt. Att göra om objekt som misslyckas kan måhända vara ett alternativ för den lilla markägaren, men det är inget alternativ för den stora markägaren. Bolagen är de största markägarna och de har de facto avsevärt mycket bättre föryngringsresultat än privatskogsbruket (se skogsstyrelsens polytax) just pga att man är mer investeringsvillig och har högre kunskapsnivå (skam vore väl annars) än privata markägare generellt. Man känner även till vad omstartsobjekt kan kosta

Därmed inte sagt att pucken inte är framtiden. Men beskyll inte bolagen för att vara rädda att tjäna pengar!

Avatar Fallback

Re: Såddpucken

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85943 Det är väl just en privat skogsägare som tröttnat på dyr föryngring som tagit fram detta.Vill minnas att jag läste att någon köpte ett större skifte (runt 8000ha) av Assi Domän runt storuman.Jag tror det är han som tagit fram denna.
Automatplantering borde ligga nära till hands. Hoppas det fungerar!

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Såddpucken

Kse  
#86058 Behöver man överhuvudtaget några rör? Är det inte tänkt att pucken bara ska läggas på den markberedda ytan och furmultna där.
Fröna är ju inbäddade i pucken och någon micropreparering eller övertäckning ska väl inte behövas

Avatar Fallback

Re: Såddpucken

alias  
#86205 Alltid trevligt med någon som vågar testa nåtog nytt. Tycker dock att man blandar lite äpplen och päron i foldern, t.ex.

"Med frösådd så använder man ca 40 000-
60 000 frön per hektar och förväntar sig ca
2500 plantor av detta. Pucken innehåller 1
frö = 1 planta."

När man gämför gentemot sådd så visst minskar fröbehovet per hektar - vad man dock missar är ju trängseleffekten som det stora plantuppslaget ger (kvalitetsdaning), samt en större möjlighet att välja bort t.ex. älgbetade stammar.

Om man däremot snackar om möjligheten att använda plantagefrö och om tillväxtökning på 10 % så uppkommer i.a.f. i min hjärna frågan om hur många av puckarna som faktiskt bildar plantor och sedan det faktum att man förlorar en vegetationssäsong gentemot en redan etablerad planta vilket kan vara nog så intressant om det är ett hygge med hyfsad bördighet.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Såddpucken

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86216 Det är nog inte tänkt som ett alternativ på bördig mark. Där kan ju även små täckrot få problem.Planterar man maskinellt kan man ju öka antalet puckar,vilket blir rätt dyrt med vanliga plantor.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Såddpucken

Ulfstand  
#86774 Vill röja några frågetecken kring pucken. Har arbetat med Anders Landström med test och utveckling av pucken sedan 2007. Puckarna är förpackad i rör, papp eller plast med 50 puckar per rör. Röret stoppas in i ett planteringsdon. Puckarna matas automatisk fram när du planterar. På ryggen i en specialbyggd mes bär du med dig ett antal extra rör, 100 puckar väger 2 kg. Du arbetar effektivare än vidvanlig plantering eftersom du inte behöver hämta nya puckar hela tiden, å andra sidan får du sätta lite fler, jag tror att ca 4000 puckar per ha ska räcka, försöken får visa hur många. En annan fördel är att du slipper vårda plantorna före planterinfg. Det enda du behöver göra är att ställa rören i skugga.
Plantbildningen i försöken so far är mellan 60-80 % efter första året. Efter tre år är medelplantan runt 8-12 cm, men det beror givetvis på ståndorten. I försöken har vinsten med att använda pucken varit större på bördiga marker än magra. Växer de mer så hinner de utnyttja kvävet i pucken.
Vill du sattsa på tillväxt ska du plantera, med plantering vinner du ca 2-3 års tillväxt. Vill du däremot ha en billig föryngring och möjlighet att att ha ett tätare förband utan att ruinera dig är pucken ett alternativ. Med pucken kan du till samma kostnad som sådd få en högre tillväxt, bl.a. genom att du använder plantagefrö och för att du använder pucken.
Vare sig i norra eller södra Sverige tror jag inte man ska sätta pucken på hallonhyggen. Såddmarker är lämpliga tror jag. Därför tror jag inte att pucken kommer att konkurrera med plantskolorna, däremot kommer man att pucka istället för att så för att vinna tillväxt.

Ulfstand Wennström, Skogforsk

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).