Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

9491 inlägg 497089 visningar 50 följer Svara, dela mm...   

Re: Den Gröna omställningen.

tallen100  
Rotvältaren skrev:
Tor R skrev:Vem kunde tro att Alvarsson lever i det förflutna!

Han borde kanske använt lunchrestaurangen som källa istället för en gammal artikel.

Men är det några fler som lunchar där tro... numera?
Kanske blivit trötta i öronen 🤣

Elmia

jannee  
#857669 En sak som jag personligen har lite svårt att förstå är följande:
Kapacitetsfaktorn på vindkraft varierar starkt.
Vindkraftverk till lands, även megastora uppåt 300 meter höga ligger endast på ca 20- 25 % i bästa fall.
Medans vindkraftverk i liknande storlek till havs beräknas kunna komma upp till 40 - 50 %.
Ändå är det oekonomiskt att bygga dessa om INTE staten står för ALLA anslutningskostnader.
M.a.o. står inte samhället för dessa anslutningskostnader byggs det ej heller någon havsbaserad vindkraft.
Vad blir då egentligen den faktiska kostnaden allt som allt/kWh i tillverkad ström, hur högt måste elpriserna vara för att investerarna ska få någon som helst utdelning på investerat kapital.
Staten- samhället måste självklart också ha ersättning för sina investeringar.
Vad jag läst mig till har solceller en kapacitetsfaktor på max 12 %, medans O-hamn 3 2021 hade 93 %
Tror nog att vi människor borde sluta drömma och fantisera utan försöka se hur verkligheten ser ut.

Tor R  
Rotvältaren skrev:
Tor R skrev:Vem kunde tro att Alvarsson lever i det förflutna!

Han borde kanske använt lunchrestaurangen som källa istället för en gammal artikel.
låt oss hoppas att han hittar ett annat lunchbord än där han brukar hänga.

Han bär förresten namnet Bagdad Bob Alvarsson med klass, bevisat dagligen!

Alvarsson  
#857688 Batterilagring ger lönsamhet.
https://growsverige.se/2024/10/01/batte ... -ekonomin/

Alvarsson  
aho skrev:
Alvarsson skrev:Vattenfalls vindkraftverk har en betydligt högre kapacitetsfaktor. 😀 ???
https://www.vattenfall.se/fokus/hallbar ... vindkraft/

Den artikeln är 5 år gammal och då fanns det de som trodde på de siffrorna.
Data från Energimyndigheten, Energiföretagen, SvK, ENTSO-E etc. visar andra siffror på totalen.
Om nu Vattenfalls turbiner nu är så mycket bättre, då är det alltså andras som är mycket sämre.

Signatur Alvarsson kanske ska fråga sina kompisar på lunchrestaurangen om hur detta hänger ihop?
De verkade ju ha koll på energilagringsbranschen 🤣

Personligen är jag en sådan där tråkig typ som håller med kvalitetsgurun W. Edwards Deming:
"In God we trust, all others must bring data"

Gammal eller ej. Finns på Vattenfalls hemsida. Kan va lite förrädiskt att ta sig själv på för stort alvar.

Användarvisningsbild

svampbob  
#857694 EIA rapport där man i klartext kan läsa om subventionerna. Solen får 300 gånger så mycket bidrag som kärnkraften och vind bara 70 gånger så mycket allt räknat per producerad energi. Betänker man sedan att vi jämför baskraft och slumpkraft så kan man nog tänka sig att skillnaden är en tiopotens till.

Snart kommer en vetenskapsförnekare börja skrika här om att EIA bara ljuger och hittar på i sina rapporter. tips läs sid 22 och 31 och räkna sedan lite på egen hand.

https://www.eia.gov/analysis/requests/s ... %E2%80%99s

Alvarsson  
#857698 Den stora vetenskapsförnekaren är du, som förnekar vaccinets betydelse för folkhälsan och förnekar klimatkrisen Så någon större vetenskapsförnekare har vi inte här på Forumet. När det gäller subventioner erhåller det förnybara en rännil mot vad det fossila bränslet erhåller av den fabulösa summan på 73000 miljarder kronor varje år. Allt enligt expertorganet IMF.
Senast redigerad av Alvarsson fre 04 okt 2024, 12:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#857699 Det ska alltid handla om något annat. Är det inte vaccin så är det fossila bränslen.
Och trots att man hävdar att man är emot alla former subventioner har man absolut inget att erinra att USA i år betalar ut 370 miljarder dollar i federala subventioner till sol- och vindkraft och elbilstillverkningen annat än att det är fråga om en "rännil".
Men när Michigan erhåller 2 miljarder dollar i lån för att återstarta ett kärnkraftverk blir det ett jävla liv i luckan och gnäll om "skattepengar".

Alvarsson  
#857700 Vaccinet var ett exempel på vad signatur svampbob förnekar av vetenskap. Ja 370 miljarder är en rännil mot 73000 miljarder kronor!

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#857701 Du har alltså inget att erinra när det gäller subventioner till "den gröna omställningen" trots att du påstår dig vara emot alla former av subventioner.
Hycklare!

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Vaccinet var ett exempel på vad signatur svampbob förnekar av vetenskap. Ja 370 miljarder är en rännil mot 73000 miljarder kronor!

Så man är en vetenskapsförnekare om man refererar till Pfizers egna testresultat. Det är väl ganska uppenbart vem som förnekar vetenskap, det är i alla fall inte signaturen Svampbob

Alvarsson  
#857703 Jodå om man förnekar vaccinets betydelse för folkhälsan i samband med covid är man en utpräglad vetenskapsförnekare. Vaccinet räddade miljontals liv!

Alvarsson  
Rotvältaren skrev:Du har alltså inget att erinra när det gäller subventioner till "den gröna omställningen" trots att du påstår dig vara emot alla former av subventioner.
Hycklare!

Alla som följt mina inlägg vet var jag står när det gäller subventioner! Jag är ingen velpotta som dig som hyllar subventioner till det skadliga fossila bränslet och samtidigt dissar det samma till den gröna omställningen.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#857705 Okej så Pzifers är vetenskapsförnekare för att de presenterar sina egna testresultat och alla som refererat till dessa testresultat är följdaktligen också vetenskapsförnekare.. Du börjar trassla in dig rejält i dina egna tankevurpor.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:
Rotvältaren skrev:Du har alltså inget att erinra när det gäller subventioner till "den gröna omställningen" trots att du påstår dig vara emot alla former av subventioner.
Hycklare!

Alla som följt mina inlägg vet var jag står när det gäller subventioner! Jag är ingen velpotta som dig som hyllar subventioner till det skadliga fossila bränslet och samtidigt dissar det samma till den gröna omställningen.

Ja alla vet nu att du förutom att tillskriva andra falska tillmälen tokhyllar subventioner till den "gröna omställningen" och dissar alla andra subventioner som omvårdnad av barn, sjuka och gamla. Och detta samtidigt som du säger dig vara emot alla former av subventioner.
Du är inget annat än hycklare och dubbelmoralist.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).