Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

13209 inlägg 776359 visningar 85 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
Alvarsson skrev:Priserna visar på att marknaden fungerar mer än väl.

Den visar bara priser på tillgång och efterfrågan för stunden. Inte huruvida ett produktionsslag är lönsamt. Det är ett gäng andra faktorer som påverkar det och därmed också påverkar marknadsekonomin.

Elmia

Alvarsson  
#857191 Precis det är marknadsekonomi pris här och nu styrt av tillgång och efterfrågan. Huruvida ett produktionsslag är lönsamt eller inte är helt irrelevant för marknaden

jannee  
#857192 Nordpool tar fram dagens eller kommande dagens spotpris.
Detta spotpris är visst grunden för mitt elpris, men sedan lägger elbolaget på en massa kostnader - avgifter.
Kaka på kaka gör att som kund får jag ändå betala ca 3 kr/kWh.
Kom sedan inte att snacka om någon låg elkostnad.
Men DU BESSERWISSER kan väl visa svart på vitt vad DU betalar för din ström - ELLER lägg ned ditt tjatande om lågt elpris.
För elkostnaden för oss vanliga privatkunder är allt annat än låg.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Alvarsson skrev:Priserna visar på att marknaden fungerar mer än väl. Styrs dag för dag på tillgång och efterfrågan.

Tycker du verkligen dom fungerar väl? Här lite mer om dom obefintliga marknadspriserna.
https://www.tn.se/hallbarhet/38960/fors ... -lite-lat/

Robur Clivus  
Vedproducent skrev:
Alvarsson skrev:Priserna visar på att marknaden fungerar mer än väl.

Den visar bara priser på tillgång och efterfrågan för stunden. Inte huruvida ett produktionsslag är lönsamt. Det är ett gäng andra faktorer som påverkar det och därmed också påverkar marknadsekonomin.

Exakt, och jag tror även väldigt få verkar förstå att den stora mängden baskraft el inte handlas över spotpriser på nordpool, så dessa säger egentligen inte särskilt mycket om de gängse prisnivåerna, utan är mer en clearing marknad på marginalen. Det som skapat mest snedvridning av marknaden tror jag faktiskt är just många företag som inte förstått hur elmarknaden fungerar, man har tecknat sig för PPA kontrakt mot sol och vind, detta har möjliggjort en stor utbyggnad, nu tror jag samma företag börjar inse vad de gjort! Det är en bra början. Sedan ska man komma ihåg att det finns ingen marknadsmekanism i Sverige som styr mot en låg systemkostnad för slutkonsument oavsett om den är privatkund eller företag. Elnätsföretagen älskar intermittent produktion från sol och vind, då får de investera i mycket nätförstärkning och mer ledningar, ju mer kabel de lägger ned (investerar), desto mer pengar tjänar de då de får ta ut en reglerad vinst på alla nya investeringar, vilket ytterligare driver upp kostnad för elförbrukarna. Elmarknaden är ganska komplex!

Alvarsson  
Vedproducent skrev:
Alvarsson skrev:Priserna visar på att marknaden fungerar mer än väl. Styrs dag för dag på tillgång och efterfrågan.

Tycker du verkligen dom fungerar väl? Här lite mer om dom obefintliga marknadspriserna.

Ja elbörsen fungerar mycket väl där priset styrs av tillgång och efterfrågan, Ett bevis på marknadens goda funktion är ljust minuspriserna. Sedan om du vill diskutera en helt annan marknad som distribution av el är så är det enligt min mening en marknad som absolut inte fungerar så väl.

Alvarsson  
jannee skrev:Nordpool tar fram dagens eller kommande dagens spotpris.
Detta spotpris är visst grunden för mitt elpris, men sedan lägger elbolaget på en massa kostnader - avgifter.
Kaka på kaka gör att som kund får jag ändå betala ca 3 kr/kWh.
Kom sedan inte att snacka om någon låg elkostnad.
Men DU BESSERWISSER kan väl visa svart på vitt vad DU betalar för din ström - ELLER lägg ned ditt tjatande om lågt elpris.
För elkostnaden för oss vanliga privatkunder är allt annat än låg.

Jag tyckte det var intressant att informera om att om vi haft nybyggd kärnkraft enligt regeringens utredares förslag så hade den elen varit varit 91,4 öre/kwh dyrare än dagens marknadspris.

gurka  
Alvarsson skrev:Ja elbörsen fungerar mycket väl där priset styrs av tillgång och efterfrågan, Ett bevis på marknadens goda funktion är ljust minuspriserna.

Om "marknaden" fungerar, varför produceras el till minuspriser?

jannee  
#857261 Alvarsson Du vet inte ett skit vilket elpris vi haft om vi haft 3 eller 5 till fullt fungerande kärnreaktorer.
Du om någon borde sluta spekulera om framtida elpriser eftersom du intet begriper 👍
För övrigt har Nordpools spotpris ingen eller ringa betydelse för vilket pris vi kunder får betala.
Däremot kan det i viss mån påverka elproducenterna om de nu inte har ett fast bindande avtal - vilket de flesta dock har.
Ett sådant avtal som Markbygden har och som de inte kunnat uppfylla vilket gjort att de fått köpa in ström för att senare sälja det till ett lägre pris än vad de själva fått betala.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Alvarsson skrev:
Vedproducent skrev:

Ja elbörsen fungerar mycket väl där priset styrs av tillgång och efterfrågan, Ett bevis på marknadens goda funktion är ljust minuspriserna. Sedan om du vill diskutera en helt annan marknad som distribution av el är så är det enligt min mening en marknad som absolut inte fungerar så väl.

Elmarknaden fungerar unikt dåligt. Skulle inte accepteras någon annanstans i samhället. Tänk dig att du går och köper mat eller vadsomhelst. Ibland får du betalt för att ta emot matkassarna och ibland ska du betala tusentals procent mer än normalpriset. Vill du ha det så på alla varor och tjänster du köper? Finns inget annat att säga än att det är helt sjukt som det är och fungerar nu. Punkt slut.

Användarvisningsbild

svampbob  
Vedproducent skrev:
Alvarsson skrev:
Vedproducent skrev:

Elmarknaden fungerar unikt dåligt. Skulle inte accepteras någon annanstans i samhället. Tänk dig att du går och köper mat eller vadsomhelst. Ibland får du betalt för att ta emot matkassarna och ibland ska du betala tusentals procent mer än normalpriset. Vill du ha det så på alla varor och tjänster du köper? Finns inget annat att säga än att det är helt sjukt som det är och fungerar nu. Punkt slut.

Ja det är ju slumpkraften och bidragen till den som har förstört marknaden.
Är det tex inte så att privatpersoner får 60 öre KWh när dom levererar in solel till nätet och är det negativa priset högre än -60 öre så blir det vinst.

jannee  
#857272 Efter vad jag sport får du spotpriset när du säljer solel = är spotpriset minus får du inte något alls,
MEN staten ger dig ett skatteavdrag på 60 öre före varje kWH som du säljer till ett elhandelsbolag.
Rätta mig gärna du som har solceller.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
gurka skrev:
Alvarsson skrev:Ja elbörsen fungerar mycket väl där priset styrs av tillgång och efterfrågan, Ett bevis på marknadens goda funktion är ljust minuspriserna.

För att det är ännu dyrare att stänga av elproduktionen och sedan starta upp den igen?
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 29 sep 2024, 10:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

svampbob  
Niking skrev:
gurka skrev:

För att detär ännu dyrare att stänga av elproduktionen och sedan starta upp den igen?
/Niklas

Att dra ned på vattenkraft kostar inget och inte heller att minska effekten på kärnkraften men det är kanske så att dom inte säljer på spotmarknaden utan är bundna av långa kontrakt till fasta priser.

Tor R  
#857280 Jag tittar på den befintliga elmarknaden till den grad att samhället har blivit allvarligt sjuk, så låt oss hoppas att det kommer en bra behandling som kan bota cancern orsakad av Acer och Nordpool.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).