Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

12665 inlägg 703244 visningar 84 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#857190
Alvarsson skrev:Priserna visar på att marknaden fungerar mer än väl.

Den visar bara priser på tillgång och efterfrågan för stunden. Inte huruvida ett produktionsslag är lönsamt. Det är ett gäng andra faktorer som påverkar det och därmed också påverkar marknadsekonomin.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#857191 Precis det är marknadsekonomi pris här och nu styrt av tillgång och efterfrågan. Huruvida ett produktionsslag är lönsamt eller inte är helt irrelevant för marknaden

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#857192 Nordpool tar fram dagens eller kommande dagens spotpris.
Detta spotpris är visst grunden för mitt elpris, men sedan lägger elbolaget på en massa kostnader - avgifter.
Kaka på kaka gör att som kund får jag ändå betala ca 3 kr/kWh.
Kom sedan inte att snacka om någon låg elkostnad.
Men DU BESSERWISSER kan väl visa svart på vitt vad DU betalar för din ström - ELLER lägg ned ditt tjatande om lågt elpris.
För elkostnaden för oss vanliga privatkunder är allt annat än låg.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#857195
Alvarsson skrev:Priserna visar på att marknaden fungerar mer än väl. Styrs dag för dag på tillgång och efterfrågan.

Tycker du verkligen dom fungerar väl? Här lite mer om dom obefintliga marknadspriserna.
https://www.tn.se/hallbarhet/38960/fors ... -lite-lat/

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Robur Clivus  
#857197
Vedproducent skrev:
Alvarsson skrev:Priserna visar på att marknaden fungerar mer än väl.

Den visar bara priser på tillgång och efterfrågan för stunden. Inte huruvida ett produktionsslag är lönsamt. Det är ett gäng andra faktorer som påverkar det och därmed också påverkar marknadsekonomin.


Exakt, och jag tror även väldigt få verkar förstå att den stora mängden baskraft el inte handlas över spotpriser på nordpool, så dessa säger egentligen inte särskilt mycket om de gängse prisnivåerna, utan är mer en clearing marknad på marginalen. Det som skapat mest snedvridning av marknaden tror jag faktiskt är just många företag som inte förstått hur elmarknaden fungerar, man har tecknat sig för PPA kontrakt mot sol och vind, detta har möjliggjort en stor utbyggnad, nu tror jag samma företag börjar inse vad de gjort! Det är en bra början. Sedan ska man komma ihåg att det finns ingen marknadsmekanism i Sverige som styr mot en låg systemkostnad för slutkonsument oavsett om den är privatkund eller företag. Elnätsföretagen älskar intermittent produktion från sol och vind, då får de investera i mycket nätförstärkning och mer ledningar, ju mer kabel de lägger ned (investerar), desto mer pengar tjänar de då de får ta ut en reglerad vinst på alla nya investeringar, vilket ytterligare driver upp kostnad för elförbrukarna. Elmarknaden är ganska komplex!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).