Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

7820 inlägg 325150 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

aho  
#856068 Ja, det gjordes saker 1999 och 2005 som påverkade Sveriges självförsörjningsgrad av el negativt.
1999 försvann lågt räknat 3 TWh på årsbasis och 2005 lika mycket till.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

nyrjoh  
#856072
1726566977_1000006911.jpg
Fortsatt tungt för industri investeringar i Tyskland.
https://x.com/ChristophCanne/status/183 ... OLtOA&s=19

Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

svampbob  
#856074
aho skrev:Ja, det gjordes saker 1999 och 2005 som påverkade Sveriges självförsörjningsgrad av el negativt.
1999 försvann lågt räknat 3 TWh på årsbasis och 2005 lika mycket till.


Ja det var ju då som MP triumferande ropade ut "vad var det vi sa lyset slocknade i Sverige"

Nu är det ingen miljöpartist som vill ta åt sig äran för att elpriset i södra Sverige har blivit fyra gånger högre pga deras politik.

Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

Rotvältaren  
#856084 Kina anlägger flera nya kolgruvor kapabla att producera 1 miljard ton årligen
https://www.energinyheter.se/20240917/3 ... on-arligen

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#856089
aho skrev:Ja, det gjordes saker 1999 och 2005 som påverkade Sveriges självförsörjningsgrad av el negativt.
1999 försvann lågt räknat 3 TWh på årsbasis och 2005 lika mycket till.


Ja det händer saker hela tiden även efter 2010 bla har det stängts ner flertal reaktorer. Trots detta har vi haft kraftiga exportöverskott av el. Kan ju ha att göra med att vi kraftigt har byggt ut vindkraften.

Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

svampbob  
#856091 Nu ställer vi om till att flisa massaved för att elda med. På den tiden vi i Sverige hade effektöverskott och billig el så kom ingen på tanken att elda värmeverken med massaved.

https://www.atl.nu/maxad-trumhugg-pa-sv ... -korsberga

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#856092 Du menar år 2020 när elen kostade 19 öre/kwh. Och alla hade el.
Senast redigerad av Alvarsson tis 17 sep 2024, 17:16, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

aho  
#856103
Alvarsson skrev:
aho skrev:Ja, det gjordes saker 1999 och 2005 som påverkade Sveriges självförsörjningsgrad av el negativt.
1999 försvann lågt räknat 3 TWh på årsbasis och 2005 lika mycket till.


Ja det händer saker hela tiden även efter 2010 bla har det stängts ner flertal reaktorer. Trots detta har vi haft kraftiga exportöverskott av el. Kan ju ha att göra med att vi kraftigt har byggt ut vindkraften.


Fullständigt logiskt att när man tar bort kapacitet så går man mot underskott och när man tillför kapacitet går man mot överskott.
Nu är det 2024 och sex kärnkraftverk kör fortfarande om 5500 vindkraftverk när det gäller produktion på årsbasis.

Av någon anledning så verkar vindkraften ha fastnat runt 25% i kapacitetsfaktor istället för de 33-37% man säger sig kunna nå för landbaserad vind. Har inte riktigt kunnat hitta vad det beror på. En spekulation är att det beror på för optimistiska kalkyler i flera led.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#856107 Precis vi tog bort mer kärnkraftskapacitet efter 2010. Trots detta har vi haft kraftiga exportöverskott av el.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

aho  
#856111 2016 stängdes Oskarshamn 2 (0.64 GW), 2017 Oskarshamn 1 (0.47 GW), 2019 Ringhals 2 (0.9 GW) och 2020 stängdes Ringhals 1 (0.88 GW).
Totalt en minskning med 2.9 GW. Parallellt har det gjorts effektökningar på andra reaktorer så minskningen är i praktiken mindre.

Sedan 2010 har vi tillfört 16 GW vindkraft, så även med vindkraftens betydligt lägre kapacitetsfaktor jämfört med kärnkraften så har det lett till ett överskott på el i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#856119 Yes, och vindkraften har en betydligt bättre verkningsgrad.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

aho  
#856121 Man kan misstänka att verkningsgraden är en av de områden där man varit överoptimistisk när det gäller vindkraften och att det är en av de saker som bidrar till att man inte kommer upp i kapacitetsfaktor.

Med 16 GW installerad effekt så tappar vi 11 TWh per år om kapacitetsfaktorn ligger på 25% istället för på 33%.

Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

Rotvältaren  
#856127 Det räcker inte med att göra elnätet instabilt, det ställer till det för vattenkraften också.
https://www.vigga.no/meninger/i/Kn0qmy/ ... nkraftverk

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Tor R  
#856129
Rotvältaren skrev:Det räcker inte med att göra elnätet instabilt, det ställer till det för vattenkraften också.
https://www.vigga.no/meninger/i/Kn0qmy/ ... nkraftverk
Välskrivet, och gedigna fakta som förbises i vindkraftsvansinnet.

För några år sedan var jag i området, på de körningar jag hade i Kvinesdal - Knaben hade jag alltid undrat varför huvudälven hade lite flöde när man kommit bra upp i ån, det var lätt att se att den en gång varit stor . Så jag körde upp till en av de stora dammarna, och blev ingen klokare, där vattnet försvann. När jag var där såg jag också att det måste ha varit ett riktigt spektakel innan vattenkraftverkets tid.
Däremot fick jag reda på var vattnet tog vägen senare, själva kraftstationen ligger i grannälven. Vi förstörde allt i en flod för maximal produktion.

Och det är där jag står i vindkraftsdiskussionen också, vi har förstört tillräckligt med natur, tid att lägga pengar på något som kan producera stabilt, och mycket, utan att förstöra naturen.

PS, i Tonstad finns också en naturpark, de bygger väderkvarnarna i en cirkel runt parken.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#856152 Robust elsystem.
https://growsverige.se/2024/09/18/robus ... kraftverk/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).