Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

8576 inlägg 410067 visningar 49 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Var någon stans i din källa står det att det byggs kärnkraft i USA och Canada?

Jag har länkat två gånger till byggandet av SMR i Kanada. Jag har också länkat till byggandet av gen4-reaktorn i USA vilket resulterade i dussintalet tjafsinlägg från dig.

Elmia

Alvarsson  
#855209 Men snälla du SMR i Canada har inte ens fått godkänt av myndigheterna Skickar med en länk om fiaskot för kärnkraften i USA.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ab ... -karnkraft
Senast redigerad av Alvarsson mån 09 sep 2024, 07:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Men snälla du SMR i Canada har inte ens fått godkänt av myndigheterna

Och du fortsätter med ditt tjafs. Byggarbetena är i full gång och nu var frågan hur många nya kärnkraftverk det byggs. Men åter igen ska du ändra förutsättningarna så att du kan fortsätta tjafsa. Pajas.

Alvarsson  
#855211 Nej, jag förhåller mig till fakta. SMR i Canada har inte ens fått godkännande av myndigheterna. Framgår av din delade kålla. Men du kanske hänvisar till ej tillförlitliga källor?

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Nej, jag förhåller mig till fakta. SMR i Canada har inte ens fått godkännande av myndigheterna. Framgår av din delade kålla. Men du kanske hänvisar till ej tillförlitliga källor?

Antingen så bygger man eller så bygger man inte. Allt ditt ordklyveri om "nybygge" och "färdigställande" är ju bara anledningar för dig att få tjafsa.
Byggnationen är påbörjad. Alltså byggs det. Frågor på det?
Men fortsätt tjafsa så det inte råder någon tvekan om vilken pajas du är.

Alvarsson  
#855215 Du får tycka precis vad du vill. Faktum kvarstår det färdigbyggs tre reaktorer i västvärlden. Allt enligt din källa. Nu skall jag göra nytta, så du får fortsätta ensam i sandlådan.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Du får tycka precis vad du vill. Faktum kvarstår det färdigbyggs tre reaktorer i västvärlden. Allt enligt din källa. Nu skall jag göra nytta, så du får fortsätta ensam i sandlådan.

Så nu är det plötsligt tre, bara för några timmar sedan var det inte en enda. Nåväl, gott så med den lilla detaljen att det byggs fyra, inte tre.

Användarvisningsbild

svampbob  
#855219 Med ordning och reda är det inte särskilt svårt att bygga ny kärnkraft. UAE har i princip färdigställt ett verk om året. Det kommer att bli en stor exportsuccé för UAE. Nu har man en organisation som kan bygga enligt tidplan och budget och världen skriker efter tillförlitlig energiförsörjning.

https://www.enec.gov.ae/doc/factsheet-e ... e34e19.pdf

Jag hoppas att Européerna nu lär sig något. Titta bara på Finland som försökte bygga ett kärnkraftverk som i sin helhet redan var godkänt och certifierat men byråkraterna kunde inte låta bli att försöka implementera finska tekniska standarder. Bara införandet av finsk brandklassning ställde till det rejält i tid och pengar.

Hade Sverige bibehållit sitt kunnande inom att bygga kärnkraft så hade vi nu sett svenska ingenjörer leda projekt över hela världen vilket hade gett väldigt goda exportinkomster till staten.

Användarvisningsbild

svampbob  
#855220 Ännu ett land börjar backa bak från de gröna fantasierna. Nya Zealand planerar nu att backa tillbaka från sitt beslut om att inte ge tillstånd till ny gas och oljeutvinning.

Jag hoppas att ingen tar mig i örat för att jag citerar ett så stort stycke från Dommbergs senaste.

"As with Germany before it and Britain soon enough, the harsh realities of physics have asserted themselves yet again. Let’s explore the specifics of what’s happening and appraise Luxon’s proposals for the country’s path forward.

The proximate cause of the immediate crisis is New Zealand’s strong reliance on hydroelectricity. Like all sources of renewable energy, the amount of water nature provides is intermittent and dam levels occasionally plummet dangerously low. Weather patterns may take years or even decades to produce such conditions, but they inevitably do, and New Zealand is struggling under such circumstances now:

“Low hydro storage following months of dry weather has forced power generators in New Zealand to boost fossil fuel electricity output by 67% so far this year, according to data from energy think tank Ember."

As hydro storage slumped this year, hydropower generation fell to the lowest level in about a decade, per the data reported by Reuters columnist Gavin Maguire.

At the same time, power generation from the backup coal and gas power stations jumped by 67% between January and July 2024 compared to the same period last year.”

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
svampbob skrev:Med ordning och reda är det inte särskilt svårt att bygga ny kärnkraft. UAE har i princip färdigställt ett verk om året. Det kommer att bli en stor exportsuccé för UAE. Nu har man en organisation som kan bygga enligt tidplan och budget och världen skriker efter tillförlitlig energiförsörjning.

Jag hoppas att Européerna nu lär sig något. Titta bara på Finland som försökte bygga ett kärnkraftverk som i sin helhet redan var godkänt och certifierat men byråkraterna kunde inte låta bli att försöka implementera finska tekniska standarder. Bara införandet av finsk brandklassning ställde till det rejält i tid och pengar.

Hade Sverige bibehållit sitt kunnande inom att bygga kärnkraft så hade vi nu sett svenska ingenjörer leda projekt över hela världen vilket hade gett väldigt goda exportinkomster till staten.

Sydkoreanerna var väl involverade i byggandet i UAE och sydkoreanerna kan sin sak så det du beskriver stämmer, man har guldläge.

Alvarsson  
svampbob skrev:Med ordning och reda är det inte särskilt svårt att bygga ny kärnkraft. UAE har i princip färdigställt ett verk om året. Det kommer att bli en stor exportsuccé för UAE. Nu har man en organisation som kan bygga enligt tidplan och budget och världen skriker efter tillförlitlig energiförsörjning.

Förhåller vi oss till verkligheten så ser det ut enligt följande, Reaktorn i Finland blev 14 år försenad. Reaktorn i Frankrike skulle va i drift 2012. Är fortfarande inte i drift Det två reaktorerna som byggs i UK skulle varit färdiga 2017, nytt färdigdatum är 2031. Så förhåller vi oss till verkligheten så har vi ny kärnkraft i Sverige tidigast 2045. Sedan att de blir fyra till fem gånger dyrare än planerat gör ju inte saken bättre.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#855232 Förhåller vi oss till verkligheten så byggs det kärnkraftverk som färdigställs på utsatt tid och budget. Men det ska vi inte yppa högt eftersom det bara får nämnas negativa saker om kärnkraft.
Men när byggtider nu är på tapeten, Markbygden ett som bara är halvfärdigt efter 14 års byggande, har man hållit budgeten?

Alvarsson  
#855234 Nej i västvärlden hålls inga budgetar den överskrid fyra till fem gånger dyrare. Förseningarna är mellan 12 till 14 år. Så ser verkligheten ut! Så håller vi oss till verkligheten så har Sverige kärnkraft tidigast 2045.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Nej i västvärlden hålls inga budgetar den överskrid fyra till fem gånger dyrare. Förseningarna är mellan 12 till 14 år. Så ser verkligheten ut! Så håller vi oss till verkligheten så har väl Sverge kärnkraft tidigast 2045.

Maken på inskränkthet får man nog leta efter. Det byggs kärnkraftverk inom både tids och budgetram, att du inte vill inse det är inte mycket att göra åt.

Alvarsson  
#855236 Inte i västvärlden!

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).