Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2816 inlägg 559041 visningar 112 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

MalZon  
#854396 Har idag grävt innanför sidopanelen men kan inte hitta något som ha med 3poliga uttaget att göra. Blir till att fortsätta köra med påskarvat på cigguttaget.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

trygve.gustafsson  
#854741 Tog en bild på kollektorn, svårt att bedöma skicket , har ju snurrat ca 8000 Tim, så den är ju lite sliten..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#854764 Ytan som kolen ligger mot ska vara blank o jämn annars blir de inte bra

Användarvisningsbild

trygve.gustafsson  
#856090 Pratade med en mekaniker på Lantmännen om att behöva varva upp motorn för att få i gång laddningen och han sa att fram till början årsmodellerna 2000 så är detta helt ok. då det fanns en funktion med att laddreläet skiftade poler på något sätt vid uppvarvning, så det skulle vara så enligt mekaniken!

Användarvisningsbild

Badger  
#856096 Rent allmänt. Är det vettigt att köpa en gammal Valtra? Hur bedömer man skicket? Driftstimmar är väl inte hela grejjen?

Användarvisningsbild

Bert1  
trygve.gustafsson skrev:Pratade med en mekaniker på Lantmännen om att behöva varva upp motorn för att få i gång laddningen och han sa att fram till början årsmodellerna 2000 så är detta helt ok. då det fanns en funktion med att laddreläet skiftade poler på något sätt vid uppvarvning, så det skulle vara så enligt mekaniken!

Det där lät väl lite konstigt tycker jag för grannens är sån fortfarande och där är väl 2 generatorer bytta sen den var ny och då borde ju den funktionen vara borta tycker man

Användarvisningsbild

Bert1  
Badger skrev:Rent allmänt. Är det vettigt att köpa en gammal Valtra? Hur bedömer man skicket? Driftstimmar är väl inte hela grejjen?

Man börjar undra ibland när man ser vad vissa bjuder på auktions sidor och sen finns där dom som tror dom skall tjäna en bra slant till i nästa led

Tralsmo  
#856106 Det där me lysande laddlampa?

Om inte ja minns fel så är de så att de skall till en magnetiseringsström i generatorn för å få igång laddningen.
Den strömmen aktiveras via laddlampan ien slinga i generatorn.

Hur de egentligen funkar har ja läst i en kurs om fordons elektronik för evigheter sen.

Sist de va på tal så letade ja efter den kursen men letade nog inte på rätt ställe. Får pröva igen.
Men nog borde då väl va nån på forumet här som är insatt i de?

Användarvisningsbild

Badger  
Bert1 skrev:
Badger skrev:Rent allmänt. Är det vettigt att köpa en gammal Valtra? Hur bedömer man skicket? Driftstimmar är väl inte hela grejjen?

Man börjar undra ibland när man ser vad vissa bjuder på auktions sidor och sen finns där dom som tror dom skall tjäna en bra slant till i nästa led

Det är precis vad jag gör. Priserna verkar vara väldigt varierande.

Tralsmo  
Tralsmo skrev:Det där me lysande laddlampa?

Om inte ja minns fel så är de så att de skall till en magnetiseringsström i generatorn för å få igång laddningen.
Den strömmen aktiveras via laddlampan ien slinga i generatorn.

Hur de egentligen funkar har ja läst i en kurs om fordons elektronik för evigheter sen.

Sist de va på tal så letade ja efter den kursen men letade nog inte på rätt ställe. Får pröva igen.
Men nog borde då väl va nån på forumet här som är insatt i de?

Sitter här å kan inte få detta ur huvet.

Påminner mig nu att ladd lampan är kopplad till plus å strömpulsen genom lampan ska få igång magnetiseringen i generatorslingan. När den magnetiseringen kommit igång så fodras de så lite ström genom lampan att den inte lyser.
De är nåt me de som den här teknikern menar är polaritetsväxlingen.

Joo värden går ju inte under me detta.
Bara de att ja inte kan släppa de.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#857330 Nu har jag ett delikat problem med min 6400 -97.
Hydraularmarna rör sig antingen upp till högsta inställda höjd, eller så sjunker de.
Enda som händer med knapparna på bakskärmarna är att man med "uppknappen" kan stoppa en pågående sänkning så länge man trycker.
Armarna är alltså i topp eller bott och inget därimellan.
Jag har korta stunder märkt denna tendens tidigare år men det har snabbt blivit normalt igen.
I somras när jag satte på slåttermaskinen så höll det på och tokade sig i någon minut innan det blev bra.
I höst har jag utan problem putsat 8-9 timmar men nu idag när jag kopplade av putsen så sjunker armarna bara till bottenläge.

Användarvisningsbild

Bert1  
#857331 Teckenfönstret du har i varvräknaren där har du ett läge det står ac räknar den när du lyfter? 100 är fullt uppe

Bert1 skrev:Teckenfönstret du har i varvräknaren där har du ett läge det står ac räknar den när du lyfter? 100 är fullt uppe

Intressant, jag hade ens aldrig bläddrat med det fönstret. 4-99 Ac räknar den mellan.

Användarvisningsbild

Bert1  
#857337 Då funkar iallafall givaren som känner av höjden på lyftarmarna
Dragkraftreglering och dämpningen avstängd?
Iom det kommit och gått lite innan så gissar jag på nåt knas med lyft/sänkventilen

Bert1 skrev:Då funkar iallafall givaren som känner av höjden på lyftarmarna
Dragkraftreglering och dämpningen avstängd?
Iom det kommit och gått lite innan så gissar jag på nåt knas med lyft/sänkventilen

Jag tycker att jag provat varenda möjlighet och även dragit i spakarna till hydrauluttagen.
Direkt knappen kommer i mittläget så sjunker armarna.
Kommer man åt ventilen på något vettigt sätt? Gissar att den sitter innanför hjulet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).