Elis76 skrev:@Mangan
Hur fick Du fram att 1.150 kronor/m3sk motsvarar 1.140 kronor/m3fub?
đ€
Skrev fel, 1440 skall det vara. Delade med 0.81.
Elis76 skrev:Perfekt.
Och Àr det en grov gran borde omrÀkningstalet vara ~0,84
1.150:-/m3sk blir dÄ 1.369:-/m3fub
Vad avverkningskostnaden landar pÄ Àr ovesÀntligt om det Àr ett rotköp. Det Àr köparens "business".
Ălgfoderodlare skrev:Elis76 skrev:Perfekt.
Vad avverkningskostnaden landar pÄ Àr ovesÀntligt om det Àr ett rotköp. Det Àr köparens "business".
Men, skillnaden frÄn m3sk till m3fub bör vÀl bli lÀgre ? Eller ? För rÀknar jag rÀtt sÄ bör det bli 966:- / m3fub.
alias skrev:MAW skrev:alias skrev:MAW skrev:Jag har en fÀrsk datapunkt efter en försÀljning av rotpost i SmÄland att dela med mig av. 1150 kr per skogskubikmeter netto, ca 1000 m3 ren granpost med 0,5 m3 i medelstam.
Intressant!
Hur mÄnga fick bjuda pÄ posten och skiljde det mycket mellan budgivarna?
VÄgar man frÄga vilket företag som vann budgivningen?
MVH
Alias
Jag vill inte avslöja vilket bolag som gav högsta budet men jag skickade ut till tre sÄgverk inom kanske 5 mils avstÄnd plus Virkesbörsen. TvÄ andra sÄgverk lÄg relativt nÀra, 5-10% ifrÄn. Ingen kunde matcha högsta anbudet sÄ det blev ingen budgivning efter att anbuden kommit in. LÀgsta anbuden lÄg runt 750 kr per m3sk om jag minns rÀtt och kom frÄn bolag som lÄg geografiskt lÄngt frÄn rotposten och som fÄtt underlaget via Virkesbörsen.
Virkesbörsen fick förstÄs avstÄ frÄn att skicka till de sÄgverk som jag sjÀlv skickat till vilket försvÄrade för dem.
Ok, har full förstÄelse för att man inte vill dela all info kring affÀrer.
Var det HushÄllningssÀllskapet som stÀmplade posten, eller nÄgon annan lokal aktör?
MVH
Alias
Elis76 skrev:Perfekt.
MAW skrev:Elis76 skrev:Perfekt.
Jag kollade stÀmplingslÀngden nu och dÀr fanns volymen Àven i fub. Enligt den volymen i fub som stÄr dÀr blir priset per fub 1339 kr. Det Àr som sagt inklusive GROT.
MAW skrev:Nej, du rĂ€knar pĂ„ fel hĂ„ll đ
Monark1954 skrev:Nya prisdiket, mitt i Sverige.
Ăstra JĂ€mtland.
Norr och VĂ€sterbotten har Qubik och Sveaskog som betalar lite mer.
à ngermanland, HÀrjedalen och söderut finns det mÄnga virkesköpare som betalar.
I Ăstra JĂ€mtland finns Norraskog, SCA och Holmen som betalar minst för skogsĂ€garens virke.