SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsekonomi

Virkespriser 2024

511 inlĂ€gg 108510 visningar 62 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

Mangan  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#854055
Elis76 skrev:@Mangan

Hur fick Du fram att 1.150 kronor/m3sk motsvarar 1.140 kronor/m3fub?

đŸ€”


Skrev fel, 1440 skall det vara. Delade med 0.81.

Landshypotek Bank
AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Elis76  
#854062 Perfekt.

Och Àr det en grov gran borde omrÀkningstalet vara ~0,84

1.150:-/m3sk blir dÄ 1.369:-/m3fub

Vad avverkningskostnaden landar pÄ Àr ovesÀntligt om det Àr ett rotköp. Det Àr köparens "business".

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Älgfoderodlare  
#854075
Elis76 skrev:Perfekt.

Och Àr det en grov gran borde omrÀkningstalet vara ~0,84

1.150:-/m3sk blir dÄ 1.369:-/m3fub

Vad avverkningskostnaden landar pÄ Àr ovesÀntligt om det Àr ett rotköp. Det Àr köparens "business".


Men, skillnaden frÄn m3sk till m3fub bör vÀl bli lÀgre ? Eller ? För rÀknar jag rÀtt sÄ bör det bli 966:- / m3fub.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

MAW  
#854076
Älgfoderodlare skrev:
Elis76 skrev:Perfekt.

Och Àr det en grov gran borde omrÀkningstalet vara ~0,84

1.150:-/m3sk blir dÄ 1.369:-/m3fub

Vad avverkningskostnaden landar pÄ Àr ovesÀntligt om det Àr ett rotköp. Det Àr köparens "business".


Men, skillnaden frÄn m3sk till m3fub bör vÀl bli lÀgre ? Eller ? För rÀknar jag rÀtt sÄ bör det bli 966:- / m3fub.


Nej, du rĂ€knar pĂ„ fel hĂ„ll 😊

0,5 m3sk i medelstam tycker jag för övrigt inte Àr grov gran men jag vet inte vilket omrÀkningstal man ska anvÀnda.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

MAW  
#854077
alias skrev:
MAW skrev:
alias skrev:
MAW skrev:Jag har en fÀrsk datapunkt efter en försÀljning av rotpost i SmÄland att dela med mig av. 1150 kr per skogskubikmeter netto, ca 1000 m3 ren granpost med 0,5 m3 i medelstam.


Intressant!

Hur mÄnga fick bjuda pÄ posten och skiljde det mycket mellan budgivarna?

VÄgar man frÄga vilket företag som vann budgivningen?

MVH
Alias


Jag vill inte avslöja vilket bolag som gav högsta budet men jag skickade ut till tre sÄgverk inom kanske 5 mils avstÄnd plus Virkesbörsen. TvÄ andra sÄgverk lÄg relativt nÀra, 5-10% ifrÄn. Ingen kunde matcha högsta anbudet sÄ det blev ingen budgivning efter att anbuden kommit in. LÀgsta anbuden lÄg runt 750 kr per m3sk om jag minns rÀtt och kom frÄn bolag som lÄg geografiskt lÄngt frÄn rotposten och som fÄtt underlaget via Virkesbörsen.

Virkesbörsen fick förstÄs avstÄ frÄn att skicka till de sÄgverk som jag sjÀlv skickat till vilket försvÄrade för dem.


Ok, har full förstÄelse för att man inte vill dela all info kring affÀrer.

Var det HushÄllningssÀllskapet som stÀmplade posten, eller nÄgon annan lokal aktör?

MVH
Alias



Det var en annan, lokal aktör.

I samband med försÀljningen sÄ hörde jag mig för om priset och 1150 kr per m3sk Àr bra men Àr inte unikt för en bra granrotpost.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

MAW  
#854078
Elis76 skrev:Perfekt.

Och Àr det en grov gran borde omrÀkningstalet vara ~0,84

1.150:-/m3sk blir dÄ 1.369:-/m3fub

Vad avverkningskostnaden landar pÄ Àr ovesÀntligt om det Àr ett rotköp. Det Àr köparens "business".


Jag kollade stÀmplingslÀngden nu och dÀr fanns volymen Àven i fub. Enligt den volymen i fub som stÄr dÀr blir priset per fub 1339 kr. Det Àr som sagt inklusive GROT.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

alias  
#854080
MAW skrev:
Elis76 skrev:Perfekt.

Och Àr det en grov gran borde omrÀkningstalet vara ~0,84

1.150:-/m3sk blir dÄ 1.369:-/m3fub

Vad avverkningskostnaden landar pÄ Àr ovesÀntligt om det Àr ett rotköp. Det Àr köparens "business".


Jag kollade stÀmplingslÀngden nu och dÀr fanns volymen Àven i fub. Enligt den volymen i fub som stÄr dÀr blir priset per fub 1339 kr. Det Àr som sagt inklusive GROT.


Delar man 1150 med 1339 sÄ fÄr man strax under 0,86 i omrÀkningstal.

Skulle tro att bÄde trÀdlÀngd, brösthöjdsdiameter och grönkrongrÀns/stamform inverkar pÄ omvandlingstalet.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Älgfoderodlare  
#854083
MAW skrev:Nej, du rĂ€knar pĂ„ fel hĂ„ll 😊


- Ja, det har jag gjort ! Har ju inte satt mig in i hur omrÀkningen gÄr till, dÄ jag inte haft för plan att avverka till nÄgon utomstÄende aktör. Men lite för ros skull, sÄ nÀr man tittat pÄ vÀrdet av innehavet i förhÄllande till volym / areal. SÄ om jag utgÄtt frÄn SBP i m3sk o tÀnkt mig ett vÀrde i m3fub. SÄ har jag tagit x i stÀllet för delat. Ett fall framÄt om man sÀger ! Tack för info. !

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

JAndersson  
#854119 Inser att jag inte delat med av priset som jag fick frÄn Norra Skog för en avverknings rÀtt tidigare i Är. Avdelningen Àr en T23 pÄ ca 3.8 ha. Ca 100 Är. I skogsbruksplanen, som Àr ca 10 Är (hÄller pÄ att uppdateras i Är) sÄ anges virkesvolymen till 245 m3sk/ha, medeldiameter 28 cm. Ligger bredvid större skogsbilvÀg. Kommer lÀmnas frötallar.
Hursom, priset enligt den numera ökÀnda prislista nr
NS53-01. Utöver det tillkommer följande premier:
*) Certifieringspremie: 20 kr/m3fub,
*) Timmer- och stolppremie: 135 kr/m3fub,
*) SkogsÀgarpremie: 17 kr/m3fub
SÄ totalt ligger premierna pÄ 172 kr. Efterlikvid ej medrÀknade, kommer troligtvis hamna pÄ 65 kr m3fub.
Övrigt att nĂ€mna sĂ„ Ă€r det avtalet att avverkningskostnaden max kommer bli 120,0 kr/m3fub.
Anledningen till att jag valde Norra igen beror pÄ att det vart enklast dÄ jag ocksÄ lejde in en hel del skogsvÄrd i samband med avverkningen dÀr jag bedömer att Norra Àr prisvÀrda. Dessutom har jag alltid blivit bra bemött av Norras personal, samt att pappa alltid sÄlt till Norra. FÄr se om man fattat rÀtt beslut med tanke pÄ diskussionenerna som nu (med rÀtta) förs om Norras priser

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Monark1954  
#854188 Nya prisdiket, mitt i Sverige.
Östra JĂ€mtland.

Norr och VĂ€sterbotten har Qubik och Sveaskog som betalar lite mer.
Ångermanland, HĂ€rjedalen och söderut finns det mĂ„nga virkesköpare som betalar.

I Östra JĂ€mtland finns Norraskog, SCA och Holmen som betalar minst för skogsĂ€garens virke.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Skogz  
#854189
Monark1954 skrev:Nya prisdiket, mitt i Sverige.
Östra JĂ€mtland.

Norr och VĂ€sterbotten har Qubik och Sveaskog som betalar lite mer.
Ångermanland, HĂ€rjedalen och söderut finns det mĂ„nga virkesköpare som betalar.

I Östra JĂ€mtland finns Norraskog, SCA och Holmen som betalar minst för skogsĂ€garens virke.

Min erfarenhet Àr att Sca och Hölmen betalar bra.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Onefield  
#854379 Hos mig i VÀsterbottens inland sÄ har Holmen betalat bÀst senaste tiden. Och efter dom kommer HöglandssÄgen. Sedan SCA och sÀmst Norra Skog.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

joran  
#854381 Att Norra betalar sÀmst förstÄr jag, sÄ har det Alltid, varit hÀr. Men var har du Sveaskog, har du missat dom?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Victor97  
#854603 NÄn som flisat nÄtt de senaste i Götaland o fÄtt nÄtt bra pris?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Sebastian Liljeblad  
#854747 Wow MAW vilken affÀr du gjort, grattis! Var i SmÄland finns skogen?

Jag hÄller till i Gnosjö kommun och kommer sÀlja en slutavverkning pÄ ca 1500 m3sk i höst. Jag brukar sÀlja rotpost men det passar inte denna gÄng, det lutar Ät avverkningsuppdrag.

Det blir intressant för mig att jÀmföra din intÀkt mot vad jag kan fÄ för de olika sortimenten vid AU. RÀknar man om ditt pris pÄ 1150 kr/m3sk netto till vad du fÄtt per fub innan avverkningskostnaden sÄ blir det det ca 1500 kr/fub (som Àven andra fÄtt det till innan) i snitt för alla sortiment.

Att nÄgot bolag/köpsÄgverk kan betala den snittsumman innebÀr ju att timmerpriset Àr Ànnu en bit högre Àn 1500 kr/fub i och med att massaveden "drar ner det". Med andra ord borde det gÄ att fÄ riktigt bra betalt för de olika sortimenten. HÄller ni med?

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).