Bilar

Iveco Skåp, Skogservisbus Williamm-edition.

49 inlägg 5834 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Iveco Skåp, Skogservisbus Williamm-edition.

Williamm  
#854071 Hej!

Tänkte att det nog är lika bra att starta en egen tråd för mitt mest skogsrelaterade bilprojekt.
Vanlig kombi är lite för trång för allt jag vill ha med mig och jag har inte hittat någon ok pickup till vettigt pris, och jag vill helst ha en Amarok så det är nog lika bra att spara tills jag får råd med det.

Så jag har spanat efter något som duger tills vidare och inte är för dyrt, max 30tkr typ.
Nu dök det upp en Iveco Daily 35C13 Skåpbil För 8tkr
Dubbla hjul bak vilket jag tycker är riktigt cool, 2,8l 6vexlad manuell diesel. Gott om plats, får dra tungt med rätt kort, verkstadsinredd, duger helt klart tills vidare. Faktiskt bättre än jag hade hoppats på.
1724942934_20240827_153746.jpg
1724942929_20240827_153717.jpg

Några småfix och service samt lite rost i hjulhusen bak är den enda som är fel.
Det är en gotlandsbil så den har ingen rost under men skåpen ha rostat inifrån efter som det ligger plyfa på golvet som samlat jord och fukt under och runt kanterna.
1724942935_20240827_160026.jpg
1724942935_20240827_160032.jpg

Nu har jag tagit ur plyfan och inredningen. Det är mer rost än jag trodde. Jag tror inte det är något jag bör ge mig på att fixa självt så det blir nog att lämna in till någon verkstad.
1724942934_20240829_153359.jpg
1724942930_20240829_153405.jpg
1724942928_20240829_153411.jpg
1724942926_20240829_153425.jpg
1724942932_20240829_153546.jpg
1724942933_20240829_153600.jpg
1724942934_20240829_153707.jpg
1724942933_20240829_153740.jpg
1724942927_20240829_153419.jpg
1724942933_20240829_153607.jpg
1724942930_20240829_153551.jpg

Vad tror ni, går det att fixa? Jag har inte haft med rost att göra förut så jag vet inte riktigt, men jag tycker det ser ut att vara reparerbart men nog en del dyrare än jag hoppats.

TS

Re: Iveco Skåp, Skogservisbus Williamm-edition.

Amatörhuggare 62  
#854085 Ser ut som att svetsen, får gå varm 😉

Användarvisningsbild

Williamm  
Amatörhuggare 62 skrev:Ser ut som att svetsen, får gå varm 😉

Jo..
Det kan bli så att jag får svetsa det självt, jag kan nog få låna en mig och det går ju att lita ut ur man gör. Jag har svetsat en hel del pinne och kan teorin för någorlunda teorin för tunnplåt.

Men helst lämnar jag bort det, det beror på vad det kostar.

TS

Amatörhuggare 62  
#854126 Ja har man grunderna, så går det.
Tänk bara på att underredsmassa och lack inte är bra, att andas in. Utan du har en bra mask /hjälm som skyddar dig.
Jag hade en peugeot 405 kombi, som skogsbil för länge sedan. Men när man fick börja, fästa plåtarna. Ända uppe vid taket. Då fick det bli Stena metall

hfab  
#854131 Risken finns att det är billigare att köpa en Amarok, än att lämna Ivecon på verkstad för rostlagning.

Jag förväntar mig en tråd med massor av bilder på då William lär sig knacka plåt.

Lycka till

Användarvisningsbild

Williamm  
hfab skrev:Risken finns att det är billigare att köpa en Amarok, än att lämna Ivecon på verkstad för rostlagning.

Jag förväntar mig en tråd med massor av bilder på då William lär sig knacka plåt.

Lycka till

Tack!
De amaroker jag tittat på ligger kring 140tkr, jag har svårt att tro att den rost som är kan bli så dyr att laga. Jag skulle gissa att det tar en dag, max två. Jag tänkte försöka få en offert och se, är det för dyrt blir det att köpa plåt. Mer än 25 lägger jag inte på den.

Tycker jag i alla fall men jag kan ha fel.

TS
Användarvisningsbild

Rd 350  
#854145 Pengar och tid sticker fort iväg när det gäller rost.... Jag har jobbat med bilplåt i många år och tjugofemtusen räcker sällan långt. Gör du det själv är det genast skillnad då är det "bara" din egen tid.

Användarvisningsbild

Williamm  
#854304 Det blir nog så att jag gör det självt. Ska kolla om jag får låna en bra mig eller om jag ska köpa en självt bara. Om jag ska ha en egen vill jag ha en portabel men för att fixa det här så är det som bra med en stor.

Mätte lite och det ser ut att vara 1-1,2mm plåt i skåpet.

TS

Tralsmo  
#854307 Sån där chit har ja sysslat med alldeles för mycke Wiliam.

För egen del så har ja uppfattningen att det är svårt å få tag i folk som kan ta tag i sånt där.
Antingen blir de svindyrt å bra eller svindyrt å dåligt om man lyckas hitta nån som åtar sig.

De krångliga är att få till (å förstå) vad som ska kapas väck för att de ska bli bra å smidigt å återställa.
Mycke av de där är en konstart.

Sen är de de där me hälsosamt, vem de nu va som nämnde där?
De där är viktigt å den fällan har ja gått i.

De där går å fixa men de är ingen quickfix.

Om du vill kan ja donera min Helvi svets till dig.
Den funkar å du kan få till de me den men du behöver gas å klocka då.

Användarvisningsbild

Williamm  
Tralsmo skrev:Sån där chit har ja sysslat med alldeles för mycke Wiliam.

För egen del så har ja uppfattningen att det är svårt å få tag i folk som kan ta tag i sånt där.
Antingen blir de svindyrt å bra eller svindyrt å dåligt om man lyckas hitta nån som åtar sig.

De krångliga är att få till (å förstå) vad som ska kapas väck för att de ska bli bra å smidigt å återställa.

Jo, men jag tycker det är värt att gen den en chans och se. Annars så får det väl bli en friggebod...
Det var lite dina bilder på vad du fixat som gör att jag tycker att det borde gå, och sen en hel del filmer jag sett på ytube där de fixat sånt som ser värre ut.

Jag tänkte pyssla med det några timmar här och där så blir det nog ganska kul tror jag efter som jag lär mig något nytt. Men jag ska nog inte gör om det.

Fixar jag den rosten så är den rostfri i övrigt så jag tror inte den behöver svetsas för varje besiktning som jag hört talas om.

Tack gärna!
Gasklocka och gas bör jag kunna få tag på.

/William.

TS
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#854314 Att det är ram underlättar, att golvet är korrugerat gör det lite knepigare. Men kapar du bort allt rost så du har frisk plåt att svetsa i och att funktion får gå före utseende så ska det nog gå att få till så det ser hyfsat ut. Det är ju trots allt ett arbetsfordon.

Tralsmo  
Williamm skrev:
Tralsmo skrev:Sån där chit har ja sysslat med alldeles för mycke Wiliam.

Jo, men jag tycker det är värt att gen den en chans och se. Annars så får det väl bli en friggebod...
Det var lite dina bilder på vad du fixat som gör att jag tycker att det borde gå, och sen en hel del filmer jag sett på ytube där de fixat sånt som ser värre ut.

Jag tänkte pyssla med det några timmar här och där så blir det nog ganska kul tror jag efter som jag lär mig något nytt. Men jag ska nog inte gör om det.

Fixar jag den rosten så är den rostfri i övrigt så jag tror inte den behöver svetsas för varje besiktning som jag hört talas om.

Tack gärna!
Gasklocka och gas bör jag kunna få tag på.

/William.

Skicka ett pm till mig så vi får kontakt vid sidan. Gärna tel nr.
Erre förmedlade ju sågen till dig om de nu kan va en kanal?
Kommer du bara till fastland går de å fixa.
Vore ju roligt å träffas.

Användarvisningsbild

Williamm  
Rotvältaren skrev:Att det är ram underlättar, att golvet är korrugerat gör det lite knepigare. Men kapar du bort allt rost så du har frisk plåt att svetsa i och att funktion får gå före utseende så ska det nog gå att få till så det ser hyfsat ut. Det är ju trots allt ett arbetsfordon.

Där jag nog lite tur. För vad jag kan se så är den väldigt lite rost ut i det korrugerade så det är mest platt plåt mot platt plåt.

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
#855838 Varit tvungen att vänta på tjänligt väder det har blåst eller regnat i en vecka och jag får inte in den i verkstan...
$matches[2]
$matches[2]

Men nu är jag igång, jag tycker det går ganska bra och är kul.
$matches[2]
$matches[2]

Jag var lite för ivrig med stora slipen när jag slipade ner svetsfogarna. jag får nog försöka få lite finare fogar och låta den vara kvar och bara putsa lite med flappdisk så jag inte slipa hål på det mer.
$matches[2]

1726330283_20240914_170557.jpg
Svetsen jag lånat funkar bra nog, lite ont om finjusteringsmöjligheter med det blir inte hål för lätt.
Räfflorna i golvet tänker jag ersätta med plattjärn ovanpå plåten jag svetsat i.

TS
Användarvisningsbild

Mattias_E  
#855890 Du kan göra en mall i trä, t ex i en träregel av räfflorna, sedan lägger du plåten och du kan knacka ut den eller om du har ett bra skruvstäd och spänner ihop med ett mothåll för bästa resultat.

Räfflorna är där för att ge stabilitet åt plåten, eftersom det inte är några större områden så kan du strunta i detta och bara ha slät plåt.
Dubbel plåt eller plattjärn över befintlig plåt är alltid att be om framtida rostproblem, så undvik om möjligt. Nog bättre att "limma dit" med PL400 så du får en homogen och luft. och fukttät sammanfogning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).