SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsekonomi

Virkespriser 2024

511 inlägg 108606 visningar 62 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Torbjörn Johnsen  
#853125 Även VVDS höjer nu massavedspriserna till samma nivå som Södra. Så här ser listpriserna för massaved ut hos skogsägarföreningarna den 22 augusti 2024. Notera att priset för barrmassaved ligger nästan 60% högre i Götaland (och södra Värmland/VVDS) jämfört med Norras pris. En helt ohållbar prisskillnad för en identisk råvara som förädlas till samma typ av produkter i samma land. När kommer protesterna och leveransstrejkerna från Norras medlemmar?

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#853127
Sörlänningen skrev:
Mangan skrev:Jag som skrev kontrakt i går kväll. Tur att jag tog "pris vid anmälningstillfället" då 🙂


Vad menas med anmälningstillfället? Är det inte samma som kontraktskrivandet?


Nej, det är när man säger till att allt är utkört och att de kan komma och hämta.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

alias  
#853133
Sörlänningen skrev:
Mangan skrev:Jag som skrev kontrakt i går kväll. Tur att jag tog "pris vid anmälningstillfället" då 🙂


Vad menas med anmälningstillfället? Är det inte samma som kontraktskrivandet?


Nej, kontraktstillfället är vanligtvis en tidigare tidpunkt än anmälningstillfället (vanligtvis behöver man upprätta ett kontrakt med köparen för att denne ska skicka ut vältbrickor att märka travarna med innan virkesanmälan kan ske). Anmälningstillfället infinner sig när virket ligger i trave vid bilväg med påslagna vältbrickor, redo för vidaretransport till industri. Då anmäler du till köparen att denne kan hämta virket.

Edit: såg att Mangan svarat innan jag kom ihåg att trycka på "skicka".

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Guld och skogar  
#854013 https://www.sveaskog.se/press/2024/for- ... av-landet/

29 augusti 2024 kl 09:03
För tredje gången i år höjer Sveaskog virkespriserna i stora delar av landet
Den 1 september höjer Sveaskog åter priserna på timmer och massaved i stora delar av landet. Timmersortimenten justeras upp med mellan 60–95 kr/m3fub och priset för all massaved justeras upp med 60 kr/m3fub.

- Behovet på grön råvara i industrin är fortsatt stor vilket bidrar till en mycket god prisutveckling för skogens produkter. Sveaskog justerar nu prislistorna för att bättre lyfta fram värdet på den svenska skogen över hela landet. Prishöjningen skapar även bättre förutsättningar för ett lönsamt skogsbruk hos privata skogsägare i samverkan med oss, säger Jens Stenberg, köpchef, Sveaskog.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

nyrjoh  
#854019 Någon som har koll vad priset då blir efter höjningen?

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Torbjörn Johnsen  
#854026 Jag har lagt på den nu aviserade höjningen på nuvarande prislistor (från maj 2024) och då blir det så här:

Grantimmer runt 840-870 kr/m3fub (beroende på hur mycket av "70-95 kr/m3fub" som avser grantimmer)
Barrmassaved 600 kr/m3fub
Lövmassaved 620 kr/m3fub
Aspmassaved 505 kr/m3fub

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Torbjörn Johnsen  
#854027 Motsvarar väl 50% högre pris än Norra Skogs listpriser, minst.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

joran  
#854030 Grattis till oss skogsägare! Snart är vi där på 1000kr/fub, även i Norrland💪😁🌲

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

MAW  
#854038 Jag har en färsk datapunkt efter en försäljning av rotpost i Småland att dela med mig av. 1150 kr per skogskubikmeter netto, ca 1000 m3 ren granpost med 0,5 m3 i medelstam.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#854040 Motsvarar kanske 1140/fub netto, runt 1550/fub före avverknings kostnad?

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

MAW  
#854044
Mangan skrev:Motsvarar kanske 1140/fub netto, runt 1550/fub före avverknings kostnad?


Du menar 1440 per fub netto?
Ja det blir nog runt 1550 kr per fub brutto. I snitt för alla sortiment, och pengarna utbetalade direkt efter att kontraktet skrevs.

Groten ingick. Bra drivningsförhållanden och nära bilväg.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

alias  
#854046
MAW skrev:Jag har en färsk datapunkt efter en försäljning av rotpost i Småland att dela med mig av. 1150 kr per skogskubikmeter netto, ca 1000 m3 ren granpost med 0,5 m3 i medelstam.


Intressant!

Hur många fick bjuda på posten och skiljde det mycket mellan budgivarna?

Vågar man fråga vilket företag som vann budgivningen?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

MAW  
#854048
alias skrev:
MAW skrev:Jag har en färsk datapunkt efter en försäljning av rotpost i Småland att dela med mig av. 1150 kr per skogskubikmeter netto, ca 1000 m3 ren granpost med 0,5 m3 i medelstam.


Intressant!

Hur många fick bjuda på posten och skiljde det mycket mellan budgivarna?

Vågar man fråga vilket företag som vann budgivningen?

MVH
Alias


Jag vill inte avslöja vilket bolag som gav högsta budet men jag skickade ut till tre sågverk inom kanske 5 mils avstånd plus Virkesbörsen. Två andra sågverk låg relativt nära, 5-10% ifrån. Ingen kunde matcha högsta anbudet så det blev ingen budgivning efter att anbuden kommit in. Lägsta anbuden låg runt 750 kr per m3sk om jag minns rätt och kom från bolag som låg geografiskt långt från rotposten och som fått underlaget via Virkesbörsen.

Virkesbörsen fick förstås avstå från att skicka till de sågverk som jag själv skickat till vilket försvårade för dem.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Elis76  
#854049 @Mangan

Hur fick Du fram att 1.150 kronor/m3sk motsvarar 1.140 kronor/m3fub?

🤔

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

alias  
#854053
MAW skrev:
alias skrev:
MAW skrev:Jag har en färsk datapunkt efter en försäljning av rotpost i Småland att dela med mig av. 1150 kr per skogskubikmeter netto, ca 1000 m3 ren granpost med 0,5 m3 i medelstam.


Intressant!

Hur många fick bjuda på posten och skiljde det mycket mellan budgivarna?

Vågar man fråga vilket företag som vann budgivningen?

MVH
Alias


Jag vill inte avslöja vilket bolag som gav högsta budet men jag skickade ut till tre sågverk inom kanske 5 mils avstånd plus Virkesbörsen. Två andra sågverk låg relativt nära, 5-10% ifrån. Ingen kunde matcha högsta anbudet så det blev ingen budgivning efter att anbuden kommit in. Lägsta anbuden låg runt 750 kr per m3sk om jag minns rätt och kom från bolag som låg geografiskt långt från rotposten och som fått underlaget via Virkesbörsen.

Virkesbörsen fick förstås avstå från att skicka till de sågverk som jag själv skickat till vilket försvårade för dem.


Ok, har full förståelse för att man inte vill dela all info kring affärer.

Var det Hushållningssällskapet som stämplade posten, eller någon annan lokal aktör?

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).